امور زیربناییتعاون و اشتغال

سال ۹۸ سال سخت برای اقتصاد ایران است

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره میزان افزایش دستمزد برای سال ۹۸ گفت: به دلیل افزایش نرخ تورم، قدرت خرید به ویژه اقشار ضعیف جامعه کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی قنبری با بیان این مطلب  افزود: دولت باید تلاش کند تا کنترل تورم را به عنوان یک وظیفه اصلی خود برقرار کند و مانع افزایش قیمت ها به صورت افسارگسیخته شود.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده حفظ قدرت خرید مردم بهترین راهکار دولت در وضعیت تورمی موجود است؛ دولت باید تلاش کند از راه های غیر از افزایش حقوق و از طریق جبرانی کاهش قدرت خرید مردم را ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین با این کار می توان مانع از افزایش مجدد تورم شد. قنبری گفت: وقتی دولت بی توجه به مساله و علت بروز تورم؛ افزایش دستمزدها را به عنوان ساده ترین کار در نظر می گیرد این اقدام در نهایت باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین کار این است قدرت خرید مردم از طریق حفظ و کنترل نرخ تورم در حد معقولی با توجه به سیاست های پولی اتخاذ شود و همچنین دولت باید با کمک های نقدی کاهش قدرت خرید مردم را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین شکل و چاره کار را می توان حفظ قدرت خرید مردم به شمار آورد که با این کار از افزایش تورم جلوگیری خواهد شد.

این اقتصاددان بیان کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران باید نرخ دقیق تورم را اعلام کنند و بر اساس آنچه اعلام شده نشان می دهد تورم بالارفته که در این شرایط باید قدرت خرید مردم نیز بالا برود و یا به اندازه میزان تورم، قدرت خرید مردم نیز حفظ شود.

وی درباره میزان افزایش حقوق و دستمزدهای سال ۹۸ توضیح داد: دستمزدها نیز باید مطابق افزایش تورم، بالا رود تا قدرت خرید مردم ثابت و کاستی ها جبران شود.

وی ادامه داد:‌ بانک مرکزی و مرکز آمار، محاسبه میزان تورم را برعهده دارند و اگر تورم بالا می رود حداقل باید قدرت خرید مردم به همان میزان کنترل شود.

قنبری درباره اینکه بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان براین باورند که سال ۹۸ همانند امسال سال سختی از نظر اقتصادی خواهد بود، گفت: یکی از برنامه هایی که دولت برای سال ۹۸ به آن توجه جدی داشته باشد، اجرای اقتصاد مقاومتی است زیرا اکنون شرایط سختی حاکم است و سال ۹۸ هم شرایط بسیار سختی از نظر اقتصادی خواهد بود.

وی تصریح کرد: بعید می دانم سال آینده نیسبت به سال ۹۷ امکانات جدیدی به وجود آید و یا تسهیلات بیشتری ارایه شود بنابراین باید با دید اجرای اقتصاد مقاومتی به مسایل نگاه شود و این دیدگاه را مورد توجه قرار داد و در سال ۹۸ به اصطلاح کمربندها را محکم‌تر ببندیم تا بتوانیم از مشکلات و شرایط سخت کنونی عبور کنیم.

قنبری به دولت پیشنهاد داد:‌ دولت باید در صورت امکان تحریم ها را دور بزند که خوشبختانه با اجرای بورس نفت توانسته بخشی از مشکلات را حل کند و آمریکا نیز کمی در مقابل سیاست به صفر رساندن تولید و صادرات نفت عقب نشینی کرده است.

وی تاکید کرد: باید با سیاست‌ های پولی و مالی درست، کنترل تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی و توجه به تولید شرایط را برای پیشرفت و توسعه کشور فراهم کرد. استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: سیاست‌ هایی که دولت اتخاذ می کند به حتم برای پیشرفت و توسعه کشور و اقتصاد در سال آینده بسیار مهم است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا