انرژی

راه جدید آرامش ارزی

احتمال راه‌اندازی قریب‌الوقوع بورس ارز، یکی از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، اقدامات صورت گرفته بازارهای سکه و ارز را تا حدودی به آرامش رسانده است. امروز سکه ۴ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان بود که نسبت به دیروز مقدار اندکی کاهش قیمت داشت و نرخ خرید دلار بدون تغییر نسبت به روز گذشته در شعب ارزی بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۹۳۶ تومان رسید. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نسبت به روز گذشته با افزایش اندکی همراه شد و بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۳ هزار و ۶۶۶ تومان خریداری می‌کنند.

راهکار همتی برای ساماندهی بازار ارز

عبدالناصر همتی – رئیس کل بانک مرکزی، یکشنبه شب با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی خبر داد و اعلام کرد که این بازار مبتنی بر ساز و کار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم خواهد بود و با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک به طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد.

بازار معاملات آزاد نقدی یک بازار بورس ارزی را نوید می‌دهد

در این باره قدرت‌الله امام‌وردی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران، با بیان این‌که راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله‌های ارزی در واقع شکل‌گیری یک بازار بورس را نوید می‌دهد، گفت: این بازار بورس ارزی می‌تواند در قالب سازمان بورس یا حتی فضای مجازی باشد که در آن افراد بدون نیاز به رفتن به پاتوق‌های ارزی مانند میدان فردوسی ‌می‌توانند معاملات خود را در بستر بورس یا حتی از طریق کارگزاری‌های رسمی انجام دهند.

این اقتصاددان با بیان این‌که راه‌اندازی بورس ارز هزینه‌ معاملات ارزی را کاهش می‌دهد، آن‌را در ایجاد امنیت و شفاف‌سازی بیشتر موثر ارزیابی و اظهار کرد: این یک بازار آزاد و حراج واقعی خواهد بود که همه عرضه‌کنندگان و متقاضیان ارز می‌توانند با حضور در آن معاملات خود را به صورت شفاف انجام دهند.

همچنین وحید شقاقی شهری – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، نیز با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی می‌خواهد بازار آتی ارز را راه‌اندازی کند. این مساله می‌تواند به شفافیت مبادلات ارزی بسیار کمک کند. همچنین دست‌های پشت پرده را حذف می‌کند؛ چرا که بسیاری از بده بستان‌های ارزی خارج از چارچوب رسمی و در بازارهای دلالی انجام می‌شود.

او همچنین با بیان این‌که داد و ستدها در بازار بورس باعث شفاف‌سازی در خرید و فروش ارز خواهد شد، اظهار کرد: کشف قیمت ارزها که تا پیش از این در سبزه میدان و توسط دلالان اتفاق می‌افتاد، حالا به بازار بورس رفته و آن بازار این نرخ تعادلی را ایجاد می‌کند.

ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه

طبق اعلام رییس اتحادیه طلا، امروز قیمت هر عدد سکه طرح جدید تمام بهار آزادی چهار میلیون و ۱۸۶ هزار تومان است و سکه طرح قدیم نیز سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین نیم سکه دو میلیون و ۱۱۱ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۲۱ هزار تومان و سکه گرمی ۶۶۶ هزار تومان در بازار امروز معامله می‌شود.

ابراهیم محمدولی گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت طلا و سکه و بازگشت نسبی آرامش به این بازار، برخوردهای انتظامی و قضایی صورت گرفته با دلالان و سفته‌بازان در بازار طلا و سکه بوده است که امیدواریم ادامه پیدا کند.

آخرین نرخ ارز مسافرتی و خرید دلار بانکی

شعب ارزی بانک‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو به سایر کشورها ارائه می‌کنند که نرخ آن در شعب ارزی بانک‌ها  ۱۴ هزار و ۲۳۲ تومان است. این نرخ امروز نسبت به روز گذشته افزایش اندکی داشته است. البته نرخ خرید یورو مسافرتی در بانک‌ها ۱۰۰۰ تومان کمتر از نرخ خرید آن در بازار آزاد است.

ثبات نرخ خرید دلار در بانک‌ها

همچنین تا ساعت ۱۳ امروز (۲۹ آبان)، نرخ خرید دلار بدون تغییر نسبت به روز گذشته در شعب ارزی بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۹۳۶ تومان رسید. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روز گذشته با افزایش اندکی همراه شد و بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۳ هزار و ۶۶۶ تومان خریداری می‌کنند. نرخ خرید هر پوند انگلیس نیز در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۳۴۶ تومان اعلام شده است. این در حالی است روز گذشته نرخ خرید دلار در بانک‌ها ۱۱ هزار و ۹۳۵ تومان و یورو حدود ۱۳ هزار و ۶۰۲ تومان بوده است.

بسته حمایتی هنوز شفاف نیست

درباره جزئیات بسته حمایتی، اطلاع‌رسانی دقیقی تاکنون انجام نشده ولی کلیت آنچه در اظهارات مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیده شده، نشان می‌دهد که مرحله اول این طرح شامل مددجویان و مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است؛ به طوری که به ازای هر خانوار و با توجه به بعد آن از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کارت یارانه سرپرست خانوار شارژ خواهد شد و می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح، اقدام به خرید اقلام متنوع مواد غذایی مورد نیاز خود کنند.

 گروه دوم کارکنان هستند و طبق مصوبه دولت، سازمان برنامه و بودجه مجاز شد برای کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی، لشکری و حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی ماهانه آنها به کمتر از سه میلیون تومان می‌رسد، کمک جبرانی از طریق حساب‌های بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آن‌ها واریز کند.       

در حالی نحوه پرداخت نقدی و حقوقی از مهم‌ترین ابهامات این بسته به شمار می‌رود که تاکنون به طور شفاف از سوی سازمان برنامه و بودجه به عنوان محل اصلی تامین منابع مالی طرح بسته حمایتی و البته محل پرداخت ماهانه حقوق کارکنان در بخش‌های دیگر اطلاعاتی در مورد نحوه پرداخت‌های نقدی منتشر نشده و مشخص نیست که به چه نحوی انجام می‌شود.

بازتاب سه تصمیم مهم شریعتمداری در وزارت کار

در روزهای اخیر بازتاب انتشار اسامی اعضای هیات مدیره شرکتهای تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای حذف مدیران چند شغله از هیات مدیره شرکتهای تابع تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی موجی از امیدواری را به راه انداخته است. این  وعده‌ای بود که شریعتمداری هنگام اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی داد و گفت که در صورت تصدی، کلیه معاملات در صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی را شفاف‌سازی و به طور مکشوف در اختیار مردم قرار می‌دهد. او اصل شفافیت و فسادستیزی را جزو برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهوری برشمرد.

در این رابطه هادی ابوی – فعال حوزه کار، ضرب‌الاجل یک هفته‌ای وزیر کار برای حذف مدیران چند شغله را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در مباحث مدیریتی و علم مدیریت، تجربه و عمل حرف اول را می‌زند و از آقای شریعتمداری به عنوان فردی اجرایی، فنی و کارکرده در بخشهای مختلف صنعتی و مدیریتی انتظار می‌رود تا در جهت عمل به وعده‌ها گام بردارد.

با وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن چه می‌توان کرد؟

سری هم به بازار مسکن بزنیم که این روزها افزایش قیمت را تجربه می‌کند. بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین هم‌اکنون تنها ۲۲ درصد از قیمت یک واحد مسکونی ۶۰ متری براساس میانگین قیمت مسکن شهر تهران را پوشش می‌دهد. تیرماه امسال این رقم ۲۶ درصد بود که با توجه به افزایش میانگین قیمت مسکن  شهر تهران به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، قدرت پوشش‌دهی تسهیلات نیز کاهش پیدا کرد. در این بین رکود بازار مسکن به دلیل پایین بودن توان خرید متقاضیان تشدید شده و برخی معتقدند باید رقم تسهیلات خرید افزایش پیدا کند اما بعضی دیگر می‌گویند اگر قرار باشد سقف تسهیلات بالا برود باید به بخش تولید مسکن اختصاص پیدا کند و در آن صورت با افزایش عرضه، بازار متعادل می‌شود.

تولید خودرو ۴۰ درصد کاهش یافت

به دنبال رکود بازار خودرو ناشی از افزایش قیمت که در بازار آزاد اتفاق افتاده و فاصله زیادی بین قیمت نمایشگاه‌ها و کارخانجات ایجاد شده، تولید ۴۰ درصد کاهش یافته است. انواع پراید این روزها در بازار آزاد ۳۲ تا ۳۵ میلیون تومان فروخته می‌شود و به همین دلیل خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دارند؛ تقاضایی که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است. مع‌الوصف تولید انواع خودرو در مهرماه سال جاری به ۸۳ هزار و ۲۷ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۳۷ هزار و ۹۱۴ دستگاه بوده، ۳۹.۸ درصد کاهش داشته است. این آمار به تفکیک نوع خودرو بدین شرح است که تولید انواع سواری در مهر ماه امسال ۷۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده که نسبت به تولید ۱۲۸ هزار و ۸۳۸ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۴۰.۳ را تجربه کرده است. آمار تولید سایر انواع خودروها را در این خبر بخوانید.

قاچاق سوخت کاهش یافت

پس از جهش ناگهانی قاچاق سوخت که با نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد، کاهش دو تا سه میلیون لیتری قاچاق روزانه سوخت، خبر نسبتا خوبی بود که امروز رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد. علی مویدی در جمع خبرنگاران این را هم گفت که یک اقدام جدی که اخیرا اتفاق افتاده است، بحث پیشگیری و جلوگیری از خروج کالاهای داخلی است که به سایر کشورها قاچاق می‌شده که با رفع موانعی که دولت انجام داده و ماده قانونی که اصلاح کرده، دستگاه‌ها در بحث مقابله با کالاهای قاچاق خروجی به صورت شفاف‌تر و روشن‌تر عمل می‌کنند. البته دستورالعمل‌های تکمیلی هم ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا