صنعت، معدن، تجارت

هزینه تولید در ایران بسیار بالاست

دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی گفت: هزینه تولید در ایران متاثر از نرخ تورم و دیگر هزینه های سربار بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حامد پاک طینت در گفتگو با رادیو اقتصاد مولفه های اثرگذار بر قیمت تمام شده تولیدات داخلی را شامل کارگر و دستمزد کارگر، سیکل تولید و گرانی تامین مالی عنوان کرد و افزود: برای تولید کیفی، رقابتی و صادرات محور باید هزینه های تولید منطقی شود.

وی ضمن اشاره به موضوع هزینه های کارگری در کشور به عنوان نخستین مولفه گران تمام شدن تولید اظهارداشت: هرسال نرخ دستمزد کارگران به دلیل تورم افزایش می یابد چون با رشد نرخ تورم ارزش پولی ملی کاهش پیدا می کند بنابراین راهی جزء افزایش دستمزد جامعه کارگری باقی نمی ماند.

دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی گفت: بسیاری از صنایع بزرگ کشور دولتی و نیمه دولتی هستند.

وی افزود: شوربختانه میزان بهره وری صنایع مزبور بسیارپائین و در عوض تعداد کارگران این واحدها بسیار زیاد است.

پاک طینت تصریح کرد: برای مثال در ایران چرخ صنعتی با چهار هزار نفر می چرخد این در حالیکه با همان میزان تولید و حتی بیشتر در کشور های اروپایی با هزار نفر نیرو یا کمتر اداره می شود چون ضریب بهره وری صنایع بالاست.

وی به دومین مولفه تاثیرگذار برای قیمت تمام شده کالا یعنی «سیکل تولید» اشاره کرد و گفت: مواد اولیه، انرژی، ماشین آلات، دانش، زمین و غیره در این حوزه جای می گیرند.


دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی افزود: قیمت بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید داخلی مانند مس، فولاد، سرب و غیره وابسته به نرخ های جهانی است بنابراین با افزایش و کاهش نرخ جهانی بالا و پائین می شوند.

وی تصریح کرد: جدا از این افزایش نرخ ارز در داخل خود عامل تشدید گرانی مواد اولیه محسوب می شود.

پاک طینت گفت: افزایش نرخ ارز، گرانی تامین ماشین آلات، سرمایه و دیگر نهاده های تولید ریشه در تورم دارد بنابراین ضرورت دارد دولتمردان گام های موثر و بلندی در این مسیر بردارد.

وی افزود: برای افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها ،تولید با کیفیت بالا، قیمت مناسب و صادرات محور باید واحدهای تولیدی به ماشین آلات روز دنیا مجهز شوند.

دبیرکل مجمع فعالان اقتصادی اظهارداشت: متاسفانه ایران صاحب تکنولوژی در هیچ صنعتی نیست بنابراین تولیدکنندگان باید ماشین آلات مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند.

وی گفت: برخی از صنعتگران به دلیل کمبود نقدینگی و گرانی از تامین ماشین آلات وتجهیزات مناسب برای تولید خود عاجزند از اینرو می طلبد دولت با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و حمایت های لازم دیگر یاریگر آنان باشد.

پاک طینت در ادامه یادآورشد: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی از دیگر عوامل اثرگذار بر افزایش هزینه تولید کالا و خدمات در کشور است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا