امور زیربناییتعاون و اشتغال

حضور ۱۵۰ شرکت در اجلاس بین‌المللی تعاون در ایران

رئیس اتاق تعاون گفت: تعاونی‌ها مشمول تحریم نیستند و می‌توان از این ظرفیت، در شرایط تحریم استفاده کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، بهمن عبدالهی در نشست خبری سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه که هفته آینده، طی روزهای ۵ تا ۹ آذرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود، با اشاره به فعالیت تعاونی‌ها در دنیا گفت: تعاونی‌ها در جهان دو هدف عمده را تعقیب می‌کنند که این دو، اهداف اقتصادی و اجتماعی هستند که به اعتقاد ما هرچند اهداف اقتصادی تعاونی ها در بین افکار عمومی و فعالان بر اهداف اجتماعی غلبه می‌کند، اما اهداف اجتماعی فعالیت تعاونی‌ها کمتر از اهداف اقتصادی آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه محوری‌ترین فعالیت اقتصادی تعاونی‌ها در دنیا، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و استفاده آنها در کارهای بزرگ است، ادامه داد: ایجاد شغل، کاهش قیمت تمام‌شده کالا و ثبات و پایداری اقتصادی، از دیگر اهداف اقتصادی تعاونی‌ها در جهان هستند.

رئیس اتاق تعاون ایران، توزیع عادلانه ثروت در جوامع را محوری‌ترین اهداف اجتماعی تعاونی‌ها در جهان عنوان کرد و گفت: کاهش فقر، همگرایی و ایجاد سرمایه اجتماعی، از دیگر اهداف اجتماعی تعاونی‌ها محسوب می‌شوند.

عبدالهی با بیان اینکه به رغم تاکید بر تعاون در آموزه‌های دینی و اسناد بالادستی، اما متاسفانه فعالیت تعاونی‌ها در کشورهای غربی، بیش از کشور ما است و از مفاهیم و فعالیت بخش تعاون بیشتر بهره می برند، ادامه داد: البته خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی با تصویب قانون اساسی، فعالیت تعاونی ها گسترش پیدا کرد و اکنون بالغ بر ۱۸۰ هزار شرکت تعاونی در ۱۴ گرایش تاسیس شده اند و تقریباً می توان ادعا کرد که تعاونی ها در تمام فعالیت های اقتصادی حضور دارند که البته گسترش فعالیت های بخش تعاون مرهون اندیشه های شهید بهشتی است که نقش اساسی در تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی داشته است.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به فاصله اهداف بخش تعاون با اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی گفت: امیدواریم بتوانیم با توسعه بخش تعاون به اهداف مندرج در احکام برنامه پنجم توسعه و اصل ۴۴ قانون اساسی دست یابیم.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در دنیا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تعاونی با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون عضو فعالیت می کنند، گفت: این تعاونی ها در سراسر کشور ۲۸۰ میلیون شغل ایجاد کرده اند که ۱۰ درصد از مشاغل دنیا را شامل می شود در کشور ما نیز ۸ تا ۹ درصد از مشاغل ایجاد شده در بخش تعاون است.

عبدالهی با اشاره به گردش مالی تعاونی ها در جهان، گفت: در سال ۲۰۱۷، ۳۰۰ تعاونی برتر دنیا ۲.۱ تریلیون دلار گردش مالی داشته اند که نشان دهنده اهمیت تعاونی‌ها در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ اتاق تعاون ایران به عضویت هیات مدیره اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) درآمده است، گفت: همچنین در سال گذشته میزبانی برگزاری سیزدهمین دوره اجلاس بین المللی بخش تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه به ایران واگذار شد که این موفقیت بزرگی برای بخش تعاون است.

رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه میزبانی ایران در اجلاس بین المللی تعاون فرصت تاریخی برای بخش تعاون به شمار می رود که تعاونگران و فعالان این بخش بتوانند در عرصه ملی و بین المللی ظرفیت های خود را به نمایش بگذارند، ادامه داد: امیدواریم توسعه فعالیت های بخش تعاون و استفاده از ظرفیت میزبانی ایران بتواند مقدمات افزایش سهم تعاونی ها از کل اقتصاد ملی را فراهم کند و همچنین مقدمه ای برای سرعت بخشیدن به تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد ملی باشد.

عدبالهی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های بخش تعاون علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند به توزیع عادلانه ثروت، کاهش فاصله طبقاتی و رونق اقتصادی کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه بالغ بر ۳۰ کشور در اجلاس بین المللی تعاون به میزبانی ایران حضور دارند، گفت: کشورهایی از ۴ قاره آسیا-اقیانوسیه، آفریقا، آمریکا و اروپا در قالب بیش از ۱۵۰ شرکت در این اجلاس حضور خواهند یافت.

در این نشست همچنین محمد علی ضیغمی، معاون امور اقتصادی و بین الملل اتاق تعاون ایران، با اشاره به امضای دو تفاهم نامه اصلی بین اتاق تعاون ایران با کشورهای هند و سریلانکا گفت: علاوه بر این دو تفاهم نامه در حاشیه این اجلاس نمایشگاهی از دستاوردها و فعالیت های بخش تعاون ایران به نمایش گذاشته می شود که فرصت مناسبی برای گفتگوهای دوطرفه و چندجانبه بین تعاون گران فراهم می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر شرایط برگزاری اجلاس به رغم محدودیت های بین المللی گفت: با توجه به اینکه این اجلاس به میزبانی ایران و پس از اعمال تحریم های ضدقانونی آمریکا برگزار می شود، تلاش کردیم تا اجلاس در بالاترین سطح از مقامات کشورها باشد. ضمن اینکه یکی از اهداف تحریم ها انزوای سیاسی کشور است که برگزاری چنین اجلاسی نشان از شکست آمریکا در تحقق اهداف خود دارد.

ضیغمی درباره هزینه های اجلاس و همچنین احتمال خروج ارز از کشور به تبع میزبانی ایران گفت: طبق روال اتحادیه بین المللی تعاون، تمام هزینه های شرکت کنندگان اعم از بلیت پرواز، هتل و سایر هزینه ها بر عهده کشور شرکت کننده است و حتی یک سنت ارز از ایران خارج نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از تعاونی ها مشمول تحریم ها نمی شوند، گفت: بنابراین بخش تعاون ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور در شرایط تحریم است ضمن اینکه بازاریابی در حوزه نفت و انرژی که یکی از اهداف تحریم های جدید است، می تواند توسط تعاونی ها صورت گیرد و این ظرفیت در اختیار بخش تعاون قرار دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا