بورسبورس اوراق

تحقق سود رویایی به ازای هر سهم در نماد «شپدیس»/ «شپاکسا» تعدیل مثبت داد

در آخرین روز هفته و همزمان با کاهش قیمت در نمادهای پالایشی و پتروشیمی که شاخص بورس تهران را نیز منفی کرد؛ ۱۰ نماد متوقف و هفت نماد بازگشایی شدند که در این بین سه نماد جهت برگزاری مجمع و چهار نماد به دلیل شفاف سازی متوقف شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در آخرین روز معاملاتی هفته، شاخص بورس تهران که با رشدی هر چند کم رمق شروع به کار کرده بود، نتوانست در مقابل فشار نمادهای پتروپالایشی مقاومت کند. این شاخص در نهایت ۷۴۵ واحد از ارتفاع خود را نسبت به روز قبل از دست داد و در سطح ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحد به انتظار ادامه معاملات در هفته آتی نشست. در این روز «شپدیس» از تحقق سود ۲۳۴ تومانی به ازای هر سهم خبر داد و «وایران» سود خود را به ۲۰ تومان کاهش داد. سه نماد «خنصیر»،«چفیبر» و « خمحور» نیز در پایان ساعت معاملات متوقف شدند تا مجمع عمومی فوق العاده برگزار کنند که از این میان دو نماد نخست در صدد تصویب افزایش سرمایه و «خمحور» به دنبال انتخاب اعضای هیئت مدیره خواهند بود.
«شپدیس» و تعدیل چشمگیر سود تحقق یافته: نماد معاملاتی (شپدیس) متعلق به شرکت پتروشیمی پردیس با توجه به افزایش نرخ تسعیر ارز در ماه های پایانی سال مالی، متوقف شد. براین اساس شرکت اعلام کرده است که سود خالص پیش بینی شده شرکت از هزار و ۱۲۳ میلیارد و ۲۳۱ میلیون تومان به هزار و ۴۰۶ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان افزایش یافته است. این تعدیل ۲۱ درصدی در سود محقق شده ناشی از تکمیل ظرفیت فاز سه در پایان سال مالی و افزایش نرخ قروش محصولات بوده است. گفتنی است این شرکت که در ابتدا سال مالی منتهی به ۳۱ شهرویور ۹۷ سودی ۷۷ تومان و دو ریالی را به ازای هر سهم پیش بینی کرده بود، در حالی این سال را به پایان رسانده است که توانسته ۲۳۴ تومان و پنج ریال سود برای هر سهم را محقق کند.

افزایش فروش در «شپاکسا»: نماد معاملاتی (شپاکسا) متعلق به شرکت پاکسان به علت افشای اطلاعات در خصوص تعدیل مثبت ناشی از افزایش فروش، متوقف شد. در پی این افزایش فروش ۴۹ درصدی که در سه ماه پایانی سال مالی شرکت (پایان سال مالی ۳۰ آذر ۹۷) رخ داده است، «شپاکسا» توانسته سود پیش بینی شده خود را از ۳۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان به ۵۸ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان افزایش دهد.

«وایران» و پیش بینی سود ۲۰ تومانی: نماد معاملاتی شرکت لیزینگ ایرانیان (وایران) با توجه به افشای اطلاعات در خصوص تغییر قرار داد، متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده که قرارداد فروش تعداد ۶۵۰ دستگاه از محصولات ایران خودرو دیزل ( پیکاپ فوتون و ون وانا ) تبدیل به قرارداد فروش ۷۰ دستگاه شاسی کامیون کمپرسی LK1924 یورو ۳ با شرکت ایران خودرو دیزل شده است و مبلغ قرارداد از ۵۰ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است. شایان ذکر است که با توجه به سود فروش املاک تملیکی و جایگزین شدن برنامه‌های در دست اجرای شرکت تا پایان سال، سود پیش بینی شده‌ای به میزان ۲۰ تومان را محقق خواهد کرد .

«وسبحان» مزایده برگزار می‌کند: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) دیگر نماد متوقف شده در روز جاری بود. این توقف پس از آن صورت گرفت که «وسبحان» قصد خود را برای فروش سهام شرکت مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون اعلام کرد. این شرکت که مالک ۲۴/۵ درصد از مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون است قیمت پایه برای شرکت در مزایده را ۵۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا