تجارتصنعت، معدن، تجارت

صادرات غیرنفتی کشور از مرز ۳۰ میلیارد دلار گذشت

مشاور و دستیار ویژه وزیر صمت گفت: در هشت ماهه اخیر ۳۰ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شده است که این صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳/۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صادق نجفی پیش از ظهر امروز در بیست و چهامین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» در مجتمع پتروشیمی تبریز اظهار کرد: در این مدت کمی که آقای رحمانی به عنوان وزیر صمت حضور دارند چند هدف از جمله جلب اعتماد صاحبان صنعت و تولید کشور را برنامه خود گذاشته است.

وی تصریح کرد: اولین حضور رحمانی وزیر جدید صمت در وزارت‌خانه با حضور اتاق بازرگانی برگزار شد.

همچنین بخوانید

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی دومین استراتژی وزیر صمت را با حضور بخش خصوصی مطرح کرد و گفت: همیشه یک طرف موضوع اتاق بازرگانی و انجمن‌ها بوده و در دو امضا و یا امضای سه جانبه، یک قسمت بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری قوانین و اصلاح آنها براساس شرایط روز برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان از دیگر برنامه‌های وزارت صمت خواهد بود.

مشاور و دستیار ویژه وزیر صمت تاکید کرد: نقش بنده یک نقش رابط و ایجاد کننده هماهنگی است چراکه من هم بخش خصوصی بوده و هم در وزارت‌خانه هستم و امیدوارم بتوانم تا یک همدلی و هم‌افزایی را ایجاد کنم.

وی با تاکید به ارتباط هر چه بیشتر با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، بیان کرد: بندر ترابزون از جمله ظرفیت‌های زیادی برای صادرات کشور است.

نجفی متذکر شد: ارتباط با کشورهای هدف برای صادرات و واردات بسیار مهم بوده و باید برای توسعه صادرات کشور از آنها بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه تمام تولید ما نسبت به ارز، بسیار ارزان عرضه می‌شود، گفت: در هشت ماهه اخیر ۳۰ میلیارد دلار صادرات در کشور انجام گرفته است که این صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳/۳ افزایش داشته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: ۵۶.۷ از افزایش صادرات مربوط به کالاهای معدنی و کشاورزی است از این‌رو باید معدن باید جایگاه نفت شود.

وی خارنشان کرد: معادن مس و نفلین سینیت سراب از جمله پتانسیل‌های بزرگی برای کشور است و امیدواریم کارخانه کاتد و نفلیت سینیت هر چه زودتر شکل گیرد.

مشاور و دستیار ویژه وزیر صمت با اشاره به اینکه طبق آمار و ارقام در زمینه صادرات کشاورزی و معدنی  ظرفیت بزرگی داریم، گفت: توسعه مراکز مبادله‌ای در کشورهایی از جمله آلمان، ترکیه از جمله راهبردهای دیپلماسی اقتصادی است.

وی با تاکید به اینکه دشمن با تمام توان خود آمده است و هر کاری انجام می‌دهیم دشمن در تلاش نابودی آن است، گفت: گروه اقدام آمریکا علیه ایران و ترامپ و وزیر امور خارجه آمریکا همیشه صحبت‌هایی در رابطه با ایران دارد.

نجفی بیان کرد: در رابطه با قتل خاشقچی، آمریکا طرف منابع ملی خود را گرفت و سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد دلاری عربستان را نتوانست نادیده بگیرد.

وی تصریح کرد: استراتژی همه ما باید جمهوری اسلامی ایران باشد و قبول داریم که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید به اینکه زمانی نیست که به همدیگر بمریم و همدیگر را مقصر اعلام کنیم، گفت: اگر در این شرایط کسی از دستش کاری بربیاید و نکند، خیانت به کشور می‌کند.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا