بورسبورس اوراق

بازار سهام برای معامله‌گران روشن‌تر می‌شود

با شروع آذر ماه، بسیاری از فعالان بازار سرمایه چشم به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها دارند. انتشار این گزارش‌ها در آینده نزدیک می‌تواند به معامله‌گران دید روشن‌تری از وضعیت بازار سهام بدهد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چهارشنبه (۲۳ آبان سال جاری) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۸۱ هزار و ۹۹۴ واحدی قرار داشت، اما با گذشت پنج روز کاری به عدد ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحدی رسید و در نهایت ۶۰۷۱ واحد افت را تجربه کرد.

همچنین بخوانید

همچنین در تاریخ مذکور شاخص آزاد و شناور در تراز ۱۹۴ هزار و ۱۴۳ واحدی بود، اما در آخرین روز کاری هفته‌ جاری تا کانال ۱۸۷ هزار و  ۴۸۴ واحدی افت کرد، در نتیجه‌ این شاخص نیز با ۶۶۵۹ واحد کاهش مواجه شد.

علاوه بر این‌ شاخص بازار اول با ۵۲۸۹ واحد کاهش، رقم ۱۲۹ هزار و ۹۶۰ واحدی را تجربه کرد. در ‌عین ‌حال شاخص بازار دوم با ۹۳۷۰ واحد افت تا رقم ۳۴۷ هزار و ۵۵۶ واحدی پایین آمد و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورسی ۳۸۰ واحد افت کرد.

در هفته جاری ۱۲۲ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۲۶۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. برهمین اساس هر یک با ۳۰ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در پنج روز کاری بورس تهران در این هفته‌ نمادهای پالایش و پتروشیمی نقش عمده‌ای در جابجایی شاخص‌های بازار سهام داشتند؛ به طوری که در روزهای متفاوت تاثیرگذارترین شرکت‌ها روی شاخص‌های بازار سهام بودند.

علاوه بر این نمادهای گروه بانک و موسسات اعتباری و همچنین گروه خودرو و ساخت قطعات در برخی از روزها با صف‌های فروش و برخی از روزها با صف‌های خرید همراه شدند؛ به طوری که به نظر می‌رسد شرکت‌هایی که زیان انباشته بیشتری دارند در روزهای اخیر بیشترین تاثیر را نیز در نوسانات غیر منتظره بازار سهام می‌گذارند.

در ‌عین ‌حال فعالان بازار سرمایه با اتمام پاییز منتظر گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها هستند. این گزارش‌ها می‌توانند افکار فعالان سهام را تحت تاثیر بگذارد و سرمایه‌های بورسی را در صنایع و شرکت‌های مختلف جابجا کند.  برخی از کارشناسان معتقدند تا پایان سال ۱۳۹۷ بورس تهران باز هم در کانال افزایشی خواهد افتاد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا