بانکبانک و بیمه

تقویت ارزش پول ملی در اولویت است

هدف ما بازگشت ثبات به اقتصاد کشور است و خوشبختانه توانسته ایم در این مسیر اهداف دشمنان را که قصد داشتند همزمان با فشارهای اقتصادی و تبلیغات وسیع رسانه‌ای و روانی، آرامش را برهم زنند؛ خنثی و شکست دهیم و در همین راستا نیز تقویت ارزش پول ملی از اولویت های ماست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالناصر همتی، رئیس کل این بانک با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در ماه‌های اخیر پرداخت. رییس کل بانک مرکزی در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اهداف دشمنان برای ایجاد مشکل برای نظام، گفت: دشمن همه امکانات خود را برای ایجاد مشکل برای نظام اسلامی بسیج کرده است، ولی ما هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و در کار خود جدیت داریم و بانک مرکزی و دولت در ماه‌های گذشته نشان دادند که بر مشکلات فائق می‌آیند و همانطور که به مردم قول داده بودیم در بازار ارز، ثبات ایجاد کرده‌ایم.

همچنین بخوانید
همتی در ادامه با بیان اینکه هدف بخش های مختلف اقتصادی بازگشت ثبات به اقتصاد کشور است، گفت: نوسانات اقتصادی از مهم‌ترین عواملی دانست که بر اقتصاد تاثیر منفی می گذارد و از این رو ما نیز هدفمان را بر بازگشت ثبات به اقتصاد کشور قرار دادیم و خوشبختانه با تمهیدات و تدابیر مسئولان و در کنار آنها بانک مرکزی، توانسته ایم اهداف دشمنان را که قصد داشتند همزمان با فشارهای اقتصادی و تبلیغات وسیع رسانه‌ای و روانی، آرامش را برهم زنند؛ خنثی کنیم و شکست دهیم. خرسندم به مردم ایران عرض کنم که بازار ارز در حال حاضر کاملا تحت کنترل است و بانک مرکزی با قدرت در مسیر خود به سمت ایجاد تعادل و اهداف موردنظر پیش می‌رود و مردم در آینده شاهد نتایج برنامه های عملیاتی ما خواهند بود.

بازار متشکل ارزی یک نیاز ضروری است
همتی درباره سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی مانند ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که نرخ اسکناس ارز یا همان چیزی که تحت عنوان بازار سوم شناخته می شود، در کوچه پس کوچه‌ها و توسط فرصت‌جویان و سفته‌بازان تعیین می‌شود. ما نمی‌توانیم چنین چیزی را تحمل کنیم و بانک مرکزی از اقتدار خود برای کنترل این شرایط استفاده می کند.

رییس شورای پول و اعتبار ضمن توصیه به مردم برای پرهیز از سرمایه گذاری در بازار ارز تصریح کرد: توصیه من به مردم عزیز ایران این است که از سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا که با مخاطرات بسیاری همراه است خودداری کنند چرا که ما نگران دارایی‌های مردم عزیزمان هستیم و نمی‌خواهیم به سرمایه‌های آنها آسیبی وارد شود. ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر به سمت تعادلی پایداری در بازار در حرکتیم و شرایط تحت کنترل است.

وی در ادامه افزود: در بخشنامه جدید به صادرکنندگان این اجازه را دادیم که بخشی از ارز حاصل از صادرات را در سامانه سنا به صرافی‌ها عرضه کنند و ما نیز حتما باید بازار متشکل ارزی شبیه به بورس داشته باشیم، یعنی این مهم به صورت معاملات آنی و نه معاملات آتی خواهد بود و بانک مرکزی نیز به‌عنوان بازیگردان اصلی در این بازار حضور دارد و تمام ورودی‌ها و خروجی‌های ارز و کشف قیمت نیز در این بازار انجام می شود و این امر بستر پلت‌فرمی برای سامانه نیما است و به تدریج حواله نیز به این بازار وارد خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره زمان‌بندی اجرای بازار متشکل ارزی اظهار کرد: در حال حاضر کارشناسان ما مشغول بررسی همه جانبه موضوع هستیم و بهتر است در شرایط فعلی، زمان خاصی را در این باره اعلام نکنیم، اما هدف ما یا همان متشکل کردن بازار ارز کاملاً مشخص است.

رییس شورای پول واعتبار در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر چندی نرخی بودن ارز، گفت: در حال حاضر برخی انتقاد می‌کنند که سه یا چهار نرخ ارز وجود دارد، باید توجه کرد که این مسأله متأثر از شرایط فشاراقتصادی سنگینی است که از سوی آمریکا و متحدانش ایجاد شده، اما با این حال دولت و نظام ما مقتدرانه در برابر دشمن ایستاده است و پیش‌بینی‌های عجیب و نامعقول دشمن که در رسانه های آنان نیز بازتاب می یافت، محقق نشد. ما در حال حاضر نمی‌توانیم تمام جزئیات اطلاعات را بیان کنیم، چراکه دشمن می‌خواهد از این اطلاعات استفاده کند، اما دولت و بانک مرکزی همانند گذشته با اقتدار به مسیر خود ادامه می دهند و باز هم از این چالش سربلند عبور می کنیم.

همتی با اشاره به اختیاراتی که سران قوا به بانک مرکزی تفویض کرده اند، عنوان کرد: این امتیازات که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است و در واقع اختیاراتی قانون تلقی می‌شود؛ یکی از این موارد اجازه دریافت سپرده ارزی بود. متأسفانه سپرده‌های ارزی در کشور ما با سابقه ذهنی خوبی همراه نبوده و در گذشته افرادی که نسبت به سپرده گذاری ارزی اقدام کردند، معادل ریالی آن را دریافت کرده بودند، اما در حال حاضر تضمین بانک مرکزی در این باره وجود دارد و سپرده گذاران ارزی هم سپرده‌ و هم سود آن را به شکل ارزی و به صورت نقد دریافت می کنند. در این زمینه مبالغ قابل توجهی جمع‌آوری شده است و ما از مردم می‌خواهیم که از این فرصت استفاده کنند. البته اختیار انتشار گواهی سپرده ارزی نیز در اختیار بانک مرکزی است که در صورت لزوم این گواهی را به بازار عرضه کنیم.

از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستم
عالی ترین مقام بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات طرح شده از سوی برخی صادرکنندگان درخصوص بخشنامه اخیر بانک مرکزی عنوان کرد: ما نیز از عملکرد صادرکنندگان رضایت نداریم. از ابتدای سال تاکنون، صادرات غیرنفتی ۲۷میلیارد دلار بوده و طبق قانون صادرکنندگان باید همه این مبلغ را به سامانه نیما می‌آوردند، اما تنها کمتر از ۷‌میلیارد دلار از این رقم را به سامانه نیما عرضه کرده اند. بنابراین این بانک مرکزی است که از صادرکنندگان گله‌مند است.

وی در ادامه افزود:‌صادرکنندگان واقعا نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و از این بابت از آنها تشکر می کنیم، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که ارز باید وارد کشور شود و به تبع آن رونق اقتصادی و اشتغال در کشور محقق می‌شود. از طرفی اگر ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازنگردد، به معنای واقع خروج سرمایه از کشور است.

همتی با اشاره به جلسات مشترک با فعالین بخش های مختلف اقتصادی تصریح کرد: در همین زمینه با پتروشیمی‌ها گفت‌وگوهایی داشتیم و خوشبختانه با عملکرد مناسب آنها بیش از ۵.۵میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه کرده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از استانداران و صادرکنندگان خرد نزد ما آمدند و جلسات متعددی با آنها داشتیم و ما نیز در راستای کمک به این صادرکنندگان اعلام کردیم کسانی که زیر یک میلیون یورو صادرات دارند از آمدن به سامانه نیما معافند و حدود ۶هزار شخصیت حقوقی و حقیقی به این ترتیب از حضور در سامانه نیما معاف شدند و می‌توانند ارز خود را در سامانه سنا به صرافی‌ها به شکل اسکناس عرضه کنند یا با آن واردات انجام دهند یا در اختیار افرادی قرار دهند که برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. صادرکنندگانی که بین یک تا ۳ میلیون یورو صادرات دارند نیز ضمن اینکه یک میلیون یوروی آن از حضور در نیما معاف است، تنها لازم است ۵۰ درصد مابه‌التفاوت را به سامانه نیما بیاورند. صادرکنندگانی که حجم صادرات آنها بین ۳ تا ۱۰میلیون یورو است نیز ۷۰ درصد ارزشان را باید در سامانه نیما عرضه کنند، یک میلیون یوروی آن نیز که مانند گرو‌ه‌های دیگر معاف است و باقیمانده آن نیز می‌تواند صرف واردات شود و یا در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی با تأکید بر اتحاد عمومی عنوان کرد: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و صادرکنندگان نیز باید توجه کنند که اگر قرار باشد ارز حاصله خود را در بازار آزاد عرضه کنند، منجر به تورم خواهد شد و به اقشار پایین‌تر جامعه آسیب خواهند زد. دولت در حال حاضر برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰تومانی در نظر گرفته و در سامانه نیما نیز نرخ ارز برای واردات کالاهای دیگر در حال حاضر در حدود ۷۵۰۰تومان است و متاسفانه بسیاری از این صادرکنندگان بزرگ کشور از سامانه نیما ارز ۷۵۰۰تومانی گرفته‌اند، اما ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما نیاورده‌اند.

dr hemmati
در حال حاضر سیاستگذار، تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده باید کنار یکدیگر باشند
رییس کل بانک مرکزی گفت: باز هم تاکید می‌کنم که ما در خدمت صادرکنندگان هستیم و صادرکنندگان بزرگ کشور که حجم صادراتشان بیش از ۱۰میلیون یورو است، حدود ۲۵۰ نفر هستند که ما آمادگی داریم برای حل مشکلات آنها نیز به گفت‌وگو بنشینیم، اما توجه کنید که من مسئول سیاست‌های ارزی کشور هستم و مصوبه‌ای که طبق آن عمل می‌کنیم نیز مصوبه سران قوا و مورد تایید مقام معظم رهبری است؛ از این رو ارز صادراتی باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و نحوه بازگشت آن نیز در یک تیم پنج نفره با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود. این سازوکارها نیز با تفاهم اتاق بازرگانی تعیین شده و از نظر من، هفت‌ماه چانه‌زنی کافی است و صادرکنندگان لازم است به کمک اقتصاد کشور بیایند. طبق برآوردهای من با توجه به مصوبه جدید ما، تا پایان سال باید حدود ۵ میلیارد یورو وارد چرخه بخش آزاد شود و مطمئناً این امر تاثیر مثبت خود را بر بازار آزاد نیز خواهد گذاشت. در حال حاضر سیاستگذار، تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده همه باید در این جنگ اقتصادی کنار یکدیگر باشیم و با توجه به افزایش نفع صادراتی در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، ما حامی افزایش صادرات توسط صادرکنندگان هستیم.

همتی در ادامه با اشاره به صادرات ریالی به چند کشور همسایه گفت: از نظر من صادرات ریالی اصولا معنا ندارد هرچند که دوستان معتقد هستند با توجه به عدم امکان انتقال ارز این کار انجام می‌شود، اما سوال ما این است که پس ریال را چطور جابه‌جا می‌کنند؟ و یا سوالی دیگر، این ارزهای هرات و سلیمانیه و اربیل و دوبی و… از کجا می‌آیند؟ در واقع خروج کالا از کشور که در ازای آن ارز یا کالا وارد کشور نشود، صادرات نیست بلکه خروج سرمایه است و بانک مرکزی نمی‌تواند به این راحتی اجازه خروج سرمایه از کشور را بدهد.

وی در ادامه با اشاره به صحبت های روسای جمهوری و ایران و عراق گفت: روسای جمهور دو کشور ایران و عراق در این باره گفت‌وگو کرده‌اند و ممکن است من نیز سفری به عراق داشته باشم و مذاکراتی را برای بازگشت ارز صادراتی به کشور انجام دهم. ما از ابتدای سال ۳۱میلیارد دلار برای واردات ارز تامین کرده‌ایم که بالغ بر ۱۰میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی مانند دارو و مواد غذایی بوده است و همزمان ذخایر ارزی اسکناسی‌مان را نیز به‌شدت تقویت کرده‌ایم و همانطورکه رئیس‌جمهور نیز اشاره داشتند، ما در حال حاضر یکی از بیشترین ذخایر اسکناسی ارزی‌مان را در چند سال گذشته داریم و به لطف خدا از این نظر هیچ مشکلی نداریم.

محدودیت سقف تراکنش ۵۰ میلیون تومانی لازم بود
رئیس کل بانک مرکزی درباره اعمال محدودیت‌ برای تراکنش‌های بالای ۵۰ میلیون تومان گفت: در هیچ کشوری نمی‌توان بدون مشخص بودن مبدأ و مقصد، تراکنش با رقم بالا انجام بدهید. همین امروز اگر شما با یک کارت اعتباری مانند مسترکارت مثلا ۵ هزار دلار خرید انجام بدهید، از آنجا با محل خرید شما تماس می‌گیرند و چک می‌کنند که آیا شما واقعا در حال خرید جنس هستید و این مبلغ را برای خرید چه کالایی پرداخت می‌کنید؟ اینگونه نیست که به راحتی ۵ میلیارد یا ۱۰ میلیارد تومان را بدون هیچ نظارتی جابه‌جا کنید. متأسفانه در سال‌های اخیر نسبت به این موضوع غفلت شده بود و من به شکل جدی ایستادگی کردم تا حتما این مسئله حل شود.

وی در ادامه افزود:‌ تصور کنید پایانه فروش بانک را به ترکیه یا کانادا برده بودند و با کمک وی‌پی‌ان، صدها و هزاران تراکنش انجام می‌دادند و نظارتی نیز بر آن وجود نداشت، درحالی‌که امکان ندارد در هیچ جای دنیا ۱۰میلیارد تومان پول جابه‌جا شود و دلیل آن نیز مشخص نباشد. بنابراین ما سقف ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفتیم که البته بعضی افراد در حال حاضر تقلب می‌کنند و مثلا از ده بانک، ده کارت مختلف گرفته‌اند و ده برابر سقف، مبلغ جابه‌جا می‌کنند که ما برای این هم راه‌حلی در نظر گرفته‌ایم و به زودی محدودیت سقف ۵۰‌ میلیون تومان براساس کد ملی اعمال خواهد شد و تفاوتی نمی‌کند که این تراکنش از چند کارت بانکی انجام شده باشد. بنابراین مطمئن باشید ما تمام منافذی که به ریال یا ارز ضربه بزند را مسدود می کنیم، زیرا من اعتقاد دارم این‌ها مصداق بارز پولشویی است و معنا ندارد که کسی بتواند بدون هیچ توضیحی، ده‌ها میلیارد تومان پول را به این شکل جابه‌جا کند.

همتی در پاسخ به سوالی درباره صادرات نفتی کشور نیز گفت: در حال حاضر دو گروه از سوی بانک مرکزی در دو کشور از هشت کشوری که قرار است خریدار نفت ما باشند مشغول مذاکره بر سر نحوه اجرای قراردادها هستند و با دو کشور دیگر نیز توافقات انجام شده است؛ تصور می‌کنیم در یکی دو هفته آینده با همه این کشورها به توافق دست یابیم. ما پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و لازم است از تلاش های وزیر نفت و همکارانشان به دلیل کمک و همکاری مناسب با بانک مرکزی تشکر کنم.

همزمانی تقویت پول ملی با تحریم‌های جدید ترامپ
دکتر همتی در پاسخ به این سوال که آیا شیب تورمی موجود ادامه خواهد داشت، گفت: یقینا اینطور نخواهد بود. البته من متأسف هستم که فشارهای فعلی بر جامعه وارد شده است، اما این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی دولت است و ما در تلاشیم از حجم این فشارها کم کنیم. بالاخره شوک ارزی که در ماه‌های گذشته به اقتصاد وارد شد و در واقع شوک منفی طرف عرضه بود، اثر خود را بر قیمت‌ها داشت و اگر آمارها را ببینید از تیر تا شهریور ماه، شاهد سیر صعودی تورم ماهانه نقطه‌به‌نقطه بودیم، اما خوشبختانه در مهرماه شاهد کاهش آن بودیم و در واقع شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریورماه سال جاری به عدد ۱۴۱.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۱ درصد افزایش داشته که این روند در مهر ماه برای شاخص مذکور، ۴.۶ درصد افزایش داشته و در واقع روند افزایشی شاخص نزولی شده است که این امر امیدواریم همچنان ادامه یابد. در واقع سیاست دولت و بانک مرکزی نیز کاهش شتاب تورم و سپس کاهش تورم است. اگر ما ارزش پول ملی را بر مبنای نرخ ارز در بازار آزاد در نظر بگیریم شاهد تقویت ۲۰ درصدی آن هستیم و من انتظار بیشتر از این را هم دارم و اخیرا به یکی از میهمانان خارجی‌مان نیز گفتم که دقیقا هنگامی که ترامپ از تحریم‌های تازه سخن می‌گفت ما موفق شدیم ۲۰ درصد ارزش پول ملی مان را تقویت کنیم که نتیجه اقدامات با تدبیر و احتیاط بانک مرکزی در بازار است.
حجم نقدینگی تحت کنترل است
همتی درباره حجم نقدینگی در اقتصاد کشور نیز گفت: رشد نقدینگی ما در حال حاضر نسبت به میانگین پنج سال گذشته تفاوتی نکرده و در حدود همان ۲۰ درصد است. در واقع از ابتدای سال تا شهریورماه نقدینگی ۹.۱درصد رشد کرده است و سرعت افزایش نقدینگی نیز اصلا بالا نیست. ما بانک‌ها را کنترل کرده و بدانید که هیچ کاری را در بازار پول بدون سیاست مشخص انجام نمی‌دهیم.
رییس کل بانک مرکزی افزود: مقام معظم رهبری به ما فرمودند که کمیته‌ای را متشکل از افراد خبره و جوان و نترس برای کنترل نقدینگی تشکیل دهیم و این کمیته تشکیل شد و بیش از یک‌ماه‌و‌نیم است که در مورد اصلاحات نظام بانکی و سیاست‌های پولی مشغول کار هستند.

بانک‌های خوب تشویق و بانک‌های بد تنبیه خواهند شد
همتی درخصوص اختیاراتی که از سوی سران سه قوه به بانک مرکزی تفویض شده است، گفت: اختیار خوب دیگری که اخیرا از سوی سران سه قوه با تایید مقام معظم رهبری گرفتیم امکان عملیات بازار باز از طرف بانک مرکزی بود و انشالله از سال آینده ما وارد خرید و فروش اوراق خواهیم شد و از این طریق نرخ سود را تنظیم خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر بانکی بخواهد به تخطی از نرخ سود اصرار کند، فکری به حال آن بانک خواهیم کرد. البته بانک‌های ما همگی مجوز بانک مرکزی دارند و مردم خیالشان راحت باشد، همه سپرده‌گذاران مورد حمایت خواهند بود.

3
رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه اصلاحات نظام بانکی بر مبنای کنترل دقیق بانک مرکزی صورت خواهد گرفت، افزود: بانک خوب و بد از طریق اضافه‌برداشت کنترل می‌شود و وقتی که با بانک‌های بد برخورد کردیم باقی بانک‌ها متوجه جدیت ما خواهند شد. لازم به ذکر است که بانک‌ها در برخی‌ از فعالیت‌هایشان خوب عمل می‌کنند و در برخی دیگر از فعالیت‌هایشان، عملکرد مناسبی ندارند و می‌دانم که مردم در دریافت خدمات از بانک‌ها با مشکلاتی مواجه اند که این مشکلات به تدریج برطرف خواهند شد.

همتی تاکید کرد: برنامه داریم بانک‌های خوب را تشویق کنیم و بانک‌های بد را تنبیه خواهیم کرد و در این زمینه جدی هستیم و از مقام معظم رهبری تا سطوح پایین همه اعتقاد دارند که باید با بانک‌های بد که به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند، برخورد و از بانک‌هایی که به تولید کمک می‌کنند نیز تقدیر شود.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری در حال حاضر مورد تاکید رییس جمهور محترم است و بانک مرکزی نیز لزوم اجرای این مساله را در اولویت قرار داده است.

رییس شورای پول و اعتبار درخصوص میزان تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به بخش های اقتصادی در هفت ماهه سال جاری گفت: در هفت ماه ابتدایی سال ۳۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات سیستم بانکی پرداخت شده است که صد هزار میلیارد تومان آن به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته است و ۶۰درصد آنها سرمایه در گردش بوده است. البته این آمار شامل تسهیلات استمهال شده هم هست؛ اما باید گفت استمهال نیز دست تولیدکنندگان است و شرایط اقتصادی کشور آنها را مجبور به تمدید کرده است.

اصلاحات نظام بانکی آغاز شده است
همتی با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی گفت: اولین گام برای اصلاح نظام بانکی، اصلاح ناترازی بانک هاست. ناترازی برخی از بانک‌ها قابل دوام نیست و منجر به اضافه برداشت می‌شود؛ آنها را در اولویت قرار خواهیم داد که اصلاح کنیم.

به گفته رییس کل بانک مرکزی در حال حاضر تدبیری صورت گرفته است که بار تسهیلات تکلیفی به نظام بانکی کمتر شود و بانک ها نیز کمتر انتظار استقراض از بانک مرکزی داشته باشند.
رییس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: آنچه که در حال حاضر پایه پولی را زیاد می‌کند، اضافه برداشت بانک‌ها است که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است. اولین مسأله این است که این اضافه برداشت را کنترل کنیم؛ دومین مسئله این است که سیاست‌های جدید پولی را همزمان با آن، اجرا کنیم؛ بنابراین نرخ سود باید اصلاح شود. افزایش سرمایه بانک ها نیز از دیگر برنامه های در دست اجراست.

به اولویت‌ها در تامین ارز توجه خواهیم کرد
رئیس کل بانک مرکزی درباره اولویت‌های تأمین ارز و تناسب اولویت‌های بانک مرکزی برای تامین ارز با اولویت‌های وزارتخانه‌های مرتبط برای تخصیص ارز مثل مسئله تأمین ارز برای واردات لاستیک گفت: اگر دوستان از وزارتخانه‌های مختلف حساسیت‌های خود را به ما منتقل کنند برای بانک مرکزی تفاوتی در این زمینه وجود ندارد و ما وظیفه و هدف‌مان تأمین ارز است و به هر بخشی که اولویت باشد نیز اولویت خواهیم داد. اخیرا متوجه شدیم که در این زمینه غفلت‌هایی صورت گرفته که سریعا مبالغ قابل توجهی به آن اختصاص دادیم و قرار بر این شده که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با واردکنندگان صحبت کند. ما لاستیک را کالای اساسی می‌دانیم و برای آن ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته‌ایم و تأمین آن نیز حتما انجام شده و خواهد شد.

به نفع مردم عمل می‌کنیم
همتی با تاکید بر لزوم تامین نقدینگی لازم برای بنگاه های تولیدی گفت: وقتی نرخ ارز بالا رفت، نیاز نقدینگی بنگاه‌های تولیدی زیاد شد، درحال حاضر اولویت ما بنگاه‌های تولیدی هستند، چراکه اگر بنگاهی دیروز به صد تومان نیاز داشت امروز به دویست تومان نیاز دارد، پس نیاز داریم به آنها کمک کنیم. بخشنامه‌ای نیز اخیرا به بانک‌ها ابلاغ کردیم که اولویت را به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بدهند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: البته باید عرض کنم که تولیدکنندگان نیز نباید قیمت‌ها را به این شکل بالا ببرند و وزارت صمت هم اخیرا از سوی رئیس‌جمهور مکلف شد تا قیمت‌ها را کنترل کند و نظارت کافی داشته باشد، چرا‌که بسیاری از موارد اصلا ارتباطی به نرخ ارز ندارند و بی‌دلیل افزایش قیمت داشته‌اند و یا نرخی که با آن ارز دریافت می‌کنند و نرخی که در نهایت برای خروجی در نظر می‌گیرند اصلا قابل مقایسه نیست و این هم کم‌کم با برطرف شدن التهاب‌های اولیه، کنترل خواهد شد.

همتی در پاسخ به دغدغه برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود در سامانه نیما گفت: سامانه نیما قیمت ثابت ندارد و صادرکنندگان باید به دولت کمک کنند. درحال حاضر نیز انتظار این است که صادرکنندگان معادل ۲۰ میلیارد دلار که مربوط به ماه‌های گذشته است و با دلار ۴۲۰۰ تومانی مواد اولیه‌اش وارد و یا محصولاتش تولید شده است را به سامانه نیما بیاورند.

منبع

روابط‌عمومی بانک.مرکزی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا