بانک و بیمهطلا و ارز

تاسیس بازار متشکل ارزی باعث افزایش ارزش پول ملی می‌شود

ساسان شاه ویسی اقتصاددان، بازار متشکل ارزی را عاملی برای افزایش ارزش پول ملی دانست و بیان داشت این بازار بهترین روش برای مقابله با آثار تحریم‌های آمریکا در حوزه پولی است.

به گزارش آرمان اقتصادی،  شاه ویسی ضمن تشریح بازارهای متشکل تاکید کرد که پیوند بازارهای غیرمتشکل به بازارهای متشکل در فضای پولی کشور منجر به تقویت ساز و کار نظارت بر آنها،  افزایش نقش آنها در فراوانی ضریب فزاینده پایه پولی و همچنین بهبود توزیع بهینه اعتبارات و هدایت گری آن مبتنی بر سیاست گذاری بانک مرکزی می‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی با اشاره به آثار تحریم‌های آمریکا در اقتصاد کشور بیان داشت که یکی از موثرترین روش‌های پولی برای مقابله با تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم متشکل کردن بازارهای چند وجهی حوزه ارزی است این قضیه می‌تواند باعث جبران بخشی از کاهش ارزش پول ملی نیز بشود.

وی در ادامه گفت متشکل کردن بازار ارز می تواند سیاست‌گذاری ارزی فعلی را  را اصلاح کرده و  ذی‌نفعان اقتصادی را برای ادامه فعالیت مطمئن کند چراکه سیاست‌گذاری ارزی فعلی شناور مدیریت شده است اما هم شناور بودن و هم مدیریت شدن آن در برخی از مواقع اعوجاجاتی همچون افزایش قیمت و ایجاد رانت برای بخشی از افراد را ایجاد کرده است درحالی که ذی‌نفعان اصلی به راحتی نمی‌توانند از این سیاست برخوردار باشند این سیاست به تبع باعث از دست رفتن ارزش پول ملی و افزایش جریان سوداگری می‌شود.

شاه ویسی همچنین استفاده از تجربه بورس انرژی را برای تاسیس بازار متشکل ارزی مفید دانست و بیان داشت می‌توان از تجربه بورس انرژی برای تقویت و استحکام بخشیدن به بازار جدید ارزی و کشف قیمت واقعی کمک گرفت.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا