بین الملل

اختلافات عمیق اقتصادی بین چین و آمریکا

یک کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل گفت: اظهارنظر اخیر مسئولان آمریکا درباره چین و موضع گیری تند چین درباره این اظهارات بیانگر وجود اختلافات عمیق اقتصادی میان دو کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد حسین بابالو در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه برخی از مقامات آمریکایی طی چند روز گذشته مشکل سازمان تجارت جهانی را کشور چین اعلام کرده بودند، افزود: معاون وزیر بازرگانی چین در مقابل این اظهارنظرآمریکایی ها با یک موضع گیری تند خواستار اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی شد و به یک جانبه گرایی قدرت های بزرگ و اعمال تعرفه انتقاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه رفتار حمایت گرایانه کشورهای مختلف برای قوی تر کردن اقتصاد خود در برابر سایر کشورها و از سوی دیگر یک جانبه گرایی کشورهایی مانند آمریکا سبب ایجاد یک قطب اقتصادی شده است، اظهارداشت: برای مقابله با چنین رفتارهایی چین قصد دارد قله نخست اقتصاد جهان را فتح کند.

همچنین بخوانید

این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل ادامه داد: هنوز میزان تولید ناخالص داخلی چین از اتحادیه اروپا کمتر است اما پیش بینی می شود با ادامه شرایط کنونی حداکثر تا یک سال آینده میزان تولید ناخالص این کشور از اروپا بیشتر شود.

وی همچنین گفت: در صورتی که رشد اقتصادی سه درصدی آمریکا و رشد اقتصادی شش و نیم درصدی چین همچنان ادامه داشته باشد حداکثر تا ۲۰ سال آینده چین از آمریکا در عرصه اقتصادی جلو خواهد بود.

بابالو با بیان اینکه چین از اصلاح سازمان تجارت جهانی حمایت می کند، اظهارداشت: احتمال تحقق انجام اصلاح در ساختار تجارت جهانی ضعیف است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان آمریکا به طور معمول از اظهارنظر های خود درباره چین با موضع گیری سایر کشورها کم کم عقب نشینی خواهند کرد، افزود: اظهار نظر اخیر مسئولان آمریکا بیانگر نگرانی زیاد این کشور از ارتقای جایگاه چین در اقتصاد جهان است.

این کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل ادامه داد: اعمال تعرفه های سختگیرانه آمریکا در برابر چین چندان موثر نبوده به طوری که میزان صادرات چین به این کشور افزایش یافته است.

وی همچنین اظهارداشت: چینی ها بسیار دقیق رخدادهای اقتصادی در جهان را رصد می کنند و برای آینده برنامه ریزی های گسترده ای دارند تا خود را هرچه سریعتر سردمدار عرصه اقتصادی جهان کنند.

بابالو با تاکید بر اینکه در قرن ۲۱ اتفاقات بسیار مهمی در سطح جهان رخ داده و چهره مخدوشی را از آینده ارائه داده است، گفت: در حال حاضر آمریکا از بسیاری از پیمان نامه های جهانی خارج شده و به تدریج کشورهای دیگر به جایگاه این کشور نزدیک خواهند شد.

وی در ادامه به رادیو اقتصاد یادآورشد: طبق پیش بینی ها بازار جهانی قدرتمند در آینده وجود نخواهد داشت چرا که بازارهای منطقه ای قدرتمند شکل خواهد گرفت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا