بورسبورس کالاصوت

آغاز معاملات ذرت با نرخ تضمینی از امروز

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آغاز معاملات ذرت دانه ای با نرخ تضمینی از امروز در این بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اکبر میرزاپور در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: سیاست قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی پیرو ابلاغیه آئین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران با محوریت محصولاتی همچون جو، ذرت و گندم کلید خورده است.

وی اظهارداشت: امسال عرضه ذرت دانه ای در سه استان فارس، کرمانشاه و خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی و در بقیه استان ها بصورت فیزیکی است.

همچنین بخوانید

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: معاملات محصول ذرت دانه ای مشمول ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در استان های مزبور از پنجم آذر ماه سال جاری در بورس کالا آغاز می شود.

وی افزود: نخستین عرضه ذرت دانه ای در کرمانشاه از محل انبار «دانه طلایی ذهاب» با نماد «ذرت ۹۷۱۲ ن ۹۶» صورت می گیرد و نمادهای دیگر این استان و سایر استان های کشور به موازات پذیرش انبارها اطلاع رسانی خواهد شد.

میرزاپور اظهارداشت: محل تحویل محصول مورد خریداری انبارهای مورد پذیرش بورس کالای ایران در استان های اعلام شده که خریداران ملزم به این هستند که انبار مورد نظر خود را در فرم ثبت سفارش درج کنند.

وی گفت: هزینه انبارداری از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله برعهده خریدار و به میزان سه ریال به ازای هر کیلوگرم در روز محاسبه که در هنگام تحویل محصول از انبار باید به صورت یکجا و نقد توسط خریدار با انباردار تسویه شود.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزود: سررسید انبار در بیست و هشتم اسفند ماه سال جاری بوده و حداکثر زمان نگهداری کالا تا سررسید نماد انبار است و خریدار باید در مدت ۳۰ روز تقویمی پس از معامله محصول را از انبار حمل و خارج کند که در غیر این صورت پس از گذشت مهلت ۳۰ روزه حمل از انبار افت وزنی به صورت ماهانه یک درصد به ماخذ روزانه یک سی ام درصد و حداکثر تا سقف سه درصد افت اعمال خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تفاوت عرضه فیزیکی و سپرده کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا به رادیو اقتصاد توضیح داد: در شیوه گواهی سپرده کالایی انبارهایی را بورس کالای ایران پذیرش می کند وکشاورزان به این انبارها مراجعه و محصول خود را مطابق استانداردهای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی تحویل انبارهای مزبور می دهند.

میرزاپور گفت: برای کشاورزان در برابر تحویل محصول قبض انبار و گواهی سپرده کالایی صادر می شود که یک برگه بهادر است.

وی افزود: این برگه بهادار از طریق کارگزاران در بورس به معرض فروش گذاشته می شود.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اظهارداشت: در روش عرضه فیزیکی مباشر تعیین می شود که طی دو سال گذشته این مباشر شرکت پشتیبانی اموردام کشوربوده است.

وی در ادامه یادآورشد: مباشر محصول کشاورزان را جمع آوری و بصورت یکجا در بورس عرضه می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا