بانکبانک و بیمهصوت

بی میلی کشورها برای ایجاد کانال پرداخت بانکی

یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: اروپا و کشورهایی مانند چین برای ایجاد کانال پرداختی بانکی جهت تعامل مالی با ایران رغبتی از خود نشان نمی دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد حسین بابالو در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: اگر تاخیر در ایجاد کانال پرداخت بانکی به دلایل فنی بود تاکنون رفع می شد.

وی همچنین با بیان اینکه عزم کشورها در راه اندازی کانال پرداخت بانکی موثر است، اظهارداشت: اکثر کشورها حاضر به پرداخت هزینه ایجاد کانل ارتباطی مورد نظر را ندارند.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه اکثر بانک های جهان به ویژه بانک های خصوصی برای داشتن ارتباط با ایران باید هزینه پرداخت کنند، ادامه داد: بانک های دولتی کشورها نیز نسبت به استفاده از این کانال پرداختی رغبت چندانی نشان نداده اند.

وی با تاکید بر اینکه هر بانکی که بستر فعالیت کانال پرداختی مورد نظر را پذیرا باشد خود را لیست اتهام آمریکا قرار خواهد داد، گفت: بانک جدیدی هم که قصد رابطه با ایران را داشته باشد تاکنون تاسیس نشده است.

بابالو ضمن اشاره به اینکه همه مسائل مورد اشاره نشانگر اینکه انتظارات در شیوه نقل و و انتقال بانکی برآورده نشده است، افزود: خوشبختانه در دوره قبلی تحریم رابطه مطلوبی با کشور چین وجود داشت و تسویه وجوه با واحد پول دو کشور انجام می شد.

وی همچنین اظهارداشت: شرایط اروپا با چین تفاوت دارد از یک طرف اروپا از چند کشور تشکیل شده و از طرفی دیگر حجم مبادلات میان ایران با اروپا گسترده تر خواهد بود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: بنابراین در تسویه وجوه باید در گام نخست کالایی به اروپا صادر شود تا پس از تحقق منابع مالی بتوان نسبت به واردات اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در چنین وضعیتی صادرات محصولات ایران به اروپا تضمین و منافع کشور در اروپا تامین خواهد شد، گفت: چینی ها میلی به ایجاد کانال پرداخت بانکی فراگیر ندارند چرا که با ایجاد آن اروپایی ها منتفع خواهند شد.

بابالو با تاکید بر اینکه چینی ها رغبت دارند کانال پرداخت بانکی تنها میان دو کشور فعالیت کند، افزود: واحد پول چین و روسیه یک ارز جهان شمول نیست در حالی که یورو یک ارز جهان شمول است.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد کانال پرداخت بانکی میان ایران و اروپا کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه خشنود نخواهند شد، اظهارداشت: بازار ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان بوده اما رتبه ایران در چهارچوب انقلاب چهارم صنعتی ۴۶ است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید از حداقل ۲۰ کشور عبور کند که این مسئله بیانگر ظرفیت تقویت تجاری ایران است.

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته تحریم ها عامل عدم دستیابی ایران به جایگاه واقعی خود بوده است، گفت: از سویی دیگر حجم مبادلات جمهوری اسلامی به قدری بزرگ نیست که کشورها به خاطر آن ریسک کنند و شامل تحریم ها و جریمه آمریکا شوند.

بابالو افزود: در حال حاضر روابط دوجانبه با کشورهایی مانند چین که در گذشته مطلوب بوده دیگر چابک نیست به طوری که بانک های چینی سختگیری بیشتری نسبت به گذشته اعمال می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ارتباط با کره جنوبی هنوز تفاهم کامل ایجاد نشده است، ادامه داد: ایران در ارتباط با روسیه نتوانست از فرصت ها استفاده کند و بازار مناسب این کشور را به دست آورد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: ایران در حوزه لجستیک بسیار ضعیف بوده و بخش خصوصی نیز در ارتباط با سایر کشورها ضعیف عمل می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا