اقتصاد کلان

تعادل بخشی به قیمت ها با نقش آفرینی اصناف

مشاور عالی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اصناف در کنترل نوسانات قیمتی و همچنین متعادل سازی بازار بسیار نقش آفرین هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رمضانعلی صادق زاده در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن تبریک میلاد پر برکت پیام اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) افزود: فلسفه اصلی تشکیل مرکز اصناف در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی اتحادیه های صنفی در زمینه های مختلف کالایی و خدمات بوده است یعنی واگذاری امور مردم به مردم.

وی همچنین اظهارداشت: انحصار زدایی از جمله مزایای واگذاری امور مردم به خود مردم است.

همچنین بخوانید

مشاور عالی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بدون شک با انحصارزدایی، کنترل و نظارت موثر تشکل های صنفی بر امور مربوطه منجر به تعادل بخشی قیمت کالاها در بازار خواهد شد.


وی در ادامه افزود: بخشی از نوسانات قیمتی در بازار ناشی از عدم ثبات نرخ ارز است چرا که حجم عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات داخلی از خارج تامین می شود.

صادق زاده بیان داشت: کارخانه های که مواد اولیه خود را از خارج تامین می کنند در مقاطع زمانی مختلف، ثبت سفارش این واحدها جهت واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای بوسیله ارز با نرخ های متفاوت صورت می گیرد.

وی گفت: مواد اولیه محصولاتی که از صفر تا صد در داخل تولید و نیازی به تامین مواد با از خارجی ندارند به ظاهر نوسانات این کالاها در جامعه باید کمتر باشد اما واقعیت اینکه وقتی نرخ ارز بالا می رود سایر کالاها و خدماتی غیر ارزبر نیز متاثر از فضای روانی جامعه روند صعودی به خود می گیرند.

مشاور عالی آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: نوساناتی قیمتی که هم اکنون در بازار وجود دارد به کمک تمامی دستگاه های نظارتی و کنترلی از قبیل سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی، اتحادیه های صنفی و غیره باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا