بورسبین الملل

قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ افزایش می‌یابد؟

با وجود سقوط آزاد اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پلاتس بر این باورند که قیمت نفت در سال آینده شاهد افزایش نسبت به سطوح کنونی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با وجود تردیدهایی که درباره آینده بازار نفت و روند نه‌چندان قوی اقتصاد جهانی وجود دارد، بانک‌های بزرگ و کارگزاران نفتی بر این باور هستند که با توجه به اقدامات در پیش روی اوپک و شرکایش برای اجتناب از وقوع مازاد عرضه در بازار، قیمت نفت برنت در سال آینده به صورت میانگین به سطح ۷۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

براساس نظرسنجی صورت گرفته از ۱۱ بانک و کارگزار بزرگ نفتی از سوی پلاتس، قیمت نفت برنت به صورت میانگین در سال ۲۰۱۹ معادل با ۷۵.۵۰ دلار در هر بشکه خواهد بود. برای سال جاری انتظار می‌رود که قیمت نفت برنت به صورت میانگین معادل با ۷۳.۹۱ دلار در هر بشکه باشد.

همچنین بخوانید

قیمت نفت برنت پس از رسیدن به بالاترین سطح چهار سال اخیر در ماه اکتبر در قیمت ۸۶ دلار در هر بشکه، تحت تاثیر بروز عواملی که باعث تیره شدن چشم انداز بازار شد، شاهد سقوط آزاد ۳۲ درصدی بود.

 از طرفی، تولید نفت ایالات متحده فراتر از سطح انتظارات عمل کرد و بنا به آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، با رسیدن به سطح ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز، این کشور به بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا تبدیل شد. این در حالی است که تولید نفت خام و میعانات گازی روسیه نیز به سطح ۱۱.۴ میلیون بشکه رسیده که نزدیک به بالاترین سطح تاریخی است و همچنین بنا به آمار منتشر شده از جانب خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، این کشور در ماه جاری روزانه بیش از ۱۰.۷ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که رکورد پیشین ثبت‌شده این کشور در نوامبر ۲۰۱۶ را پشت سر گذاشته است.

در بین سایر کشورهای اوپک، تولید نفت لیبی به سطح ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین سطح از زمان سقوط دولت معمر قذافی در این کشور است. عراق نیز پس از گذشت یک سال، صادرات نفت از خط لوله کرکوک به مقصد ترکیه را مجددا آغاز کرده که این اقدام به منزله افزوده شدن حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز به بازار است.

از طرف دیگر، ایالات متحده اقدام به اعطای معافیت از تحریم واردات نفت از ایران به هشت کشور کرد که این کار نگرانی بازار درباره وقوع کمبود عرضه در بازار را کاهش داد.

در طرف تقاضا نیز اوپک پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را با کاهش ۴۰ هزار بشکه‌ای نسبت به گزارش پیشین خود، معادل با ۱.۵ میلیون بشکه افزایش نسبت به سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است. تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار خاورمیانه و تا حدی چین (در سه ماهه سوم سال جاری) باعث شده است تا اوپک پیش‌بینی خود از رشد تقاضای نفت را کاهش دهد. برای سال ۲۰۱۹ نیز اوپک پیش‌بینی رشد تقاضای نفت را به میزان ۷۰ هزار بشکه در مقایسه با گزارش پیشین کاهش داده و حال انتظار رشد ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز تقاضا را در سال آینده دارد.

با این وجود و با توجه به اینکه اوپک و برخی از شرکای کلیی آن در هفته نخست دسامبر در شهر وین اتریش گرد هم خواهند آمد تا به تصمیم‌گیری در زمینه اعمال کاهش تولید برای جلوگیری از وقوع مازاد عرضه در بازار و حمایت از قیمت‌ها بپردازند، بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند که قیمت از سطوح کنونی شاهد بازگشت باشد.

عربستان سعودی قصد دارد تا در ماه دسامبر به میزان ۵۰۰ هزار بشکه از روند تولید خود را کاهش دهد و این سیگنال را خالد الفالح وزیر انرژی این کشور در هفته گذشته ارائه کرده است. بنا به پیش‌بینی صورت گرفته توسط بانک HSBC، اوپک در نشست دسامبر حداقل یک میلیون بشکه از تولید نفت خود خواهد کاست.

بانک فرانسوی سوسایت جنرال اعلام کرده که اعتقاد دارد اوپک یک میلیون بشکه یا بیشتر از تولید خود را کاهش خواهد داد تا از بروز مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ جلوگیری کند و قیمت نفت برنت را در کانال ۷۰ تا ۸۰ دلاری حفظ کند. این بانک فرانسوی برای سال جاری انتظار رشد ۱.۳ میلیون بشکه‌ای و برای سال ۲۰۱۹ انتظار رشد ۱.۴ میلیون بشکه‌ای تقاضا را دارد و روند کلی رشد تقاضا را مثبت ارزیابی کرده است.

بانک بریتانیایی بارکلایز نیز اعلام کرده که کاهش یک میلیون بشکه‌ای سطح تولید، کف انتظارات بازار از این کارتل نفتی است و هرگونه اقدامی کمتر از این سطح باعث افت مجدد قیمت‌ها خواهد شد. بنا به گفته کارشناسان این بانک، پس از یک دوره ۱۸۰ روزه احتمال بازنگری کامل در معافیت‌های اعطا شده به خریداران نفت ایران وجود دارد و همین امر می‌تواند مجددا به پتانسیلی برای نوسان قیمت‌ها تبدیل شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف؛ 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا