اقتصاد کلانصوت

فرار مالیاتی با نبود شفافیت اقتصادی

 

مدیر امور کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون ایران گفت: نبود شفافیت اقتصادی در بسیاری از حوزه ها موجب فرار مالیاتی بیشتر در کشور می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا وفایی یگانه در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با بیان اینکه پرداخت مالیات برای اداره کشور الزام آور است بر ضرورت تبیین پرداخت مالیات در جامعه تاکید کرد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه دستیابی به اقتصاد سالم، افزایش کیفیت خدمات عمومی، کاهش کسری بودجه و داشتن دولت پاسخگو در گرو افزایش پایه های مالیاتی کشور است، اظهارداشت: نرخ های مالیاتی باید به گونه ای تعیین شود که پرداخت کنندگان توان پرداخت آن را داشته باشند.

مدیر امور کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه هم اکنون نرخ های مالیاتی با توان پرداخت کنندگان تناسب ندارد، ادامه داد: نرخ های مالیاتی در سطح کانون تعیین شده و منطقی نیست که میزان مالیاتی که در شرایط رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود در شرایط رکود و تورم نیز همان مقدار باشد چراکه در شرایط رکود و تورم فرار مالیاتی بیشتر می شود.

وی افزود: انعطاف پذیری قوانین مالیاتی در دوره های مختلف تجاری و اقتصادی ضرورت دارد به طوری که ابزار مالیاتی یک ابزار برای سیاست گذاری نیز محسوب می شود.

وفایی یگانه با اشاره به اینکه سیاست گذاری ها نیز باید متناسب با وضعیت دوره های اقتصادی باشد، گفت: متاسفانه در قانون مالیاتی کشور انعطاف پذیری در دوره های مختلف تجاری وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر شفافیت اقتصادی در بسیاری از حوزه ها وجود نداشته باشد فرار مالیاتی در کشور بیشتر می شود، اظهارداشت: افزایش کیفیت خدمات عمومی انگیزه افراد را برای پرداخت مالیات افزایش می دهد.

مدیر امور کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون ایران با اعلام اینکه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در سال باید مالیات بر ارزش افزوده کشور محقق باشد، ادامه داد: این درحالیست که هم اکنون میزان مالیات بر ارزش افزوده تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بطورکلی در تمامی جهان هرکسی که سهم بیشتری از پرداخت مالیات در کشور داشته باشد مورد تقدیر قرار می گیرد و در جامعه به عنوان فرد شایسته معرفی می شود.

وفایی یگانه در ادامه از نبود فرهنگ مالیاتی در کشور گلایه کرد و گفت: سیستم مالیات گیری کشور باید به صورت الکترونیک و کارآمد باشد تا شهروندان به آسانی بتوانند مالیات خود را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه شفافیت در قوانین مالیاتی از فرار مالیاتی جلوگیری می کند، اظهارداشت: پراکندگی در قوانین و مقررات ابهام و پیچیدگی به وجود می آورد.

مدیر امور کمیسیون های تخصصی اتاق تعاون ایران در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: در قانون نویسی مالیات به جای معافیت مالیاتی باید مالیات با نرخ صفر درصد در نظر گرفته شود تا فرار مالیاتی کاهش یابد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا