بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا واقعا تلگرام مقصر کاهش ارزش ریال است؟

مجله خبری سیاسی-اقتصادی فارین پالیسی در گزارش اخیر خود به نقش پیام‌رسان تلگرام در نابودی ارز ایران اشاره کرده است و می‌گوید که ایرانیان از تلگرام برای انتشار اخبار جعلی درمورد ریال استفاده می‌کنند و از این کار به نفع خودشان سواستفاده می‌کنند.

به گفته فارین پالیسی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران، برنده شدن در دور دوم انتخابات را مدیون اپلیکیشن تلگرام است اما بعد از یک سال همین اپلیکیشن ممکن است چندان به نفع رئیس‌جمهور عمل نکند؛ چراکه به یکی از عوامل اصلی سقوط سریع ارز ایران تبدیل شده است.

این مجله خبری در ادامه گزارشش اینطور نوشته است: «به طور کلی به نظر می‎رسد که ریال تا قبل از خروج ترامپ از برجام، در مسیر نسبتا پایداری قرار داشته است. قبل از خروج ایالات متحده از برجام هر دلار آمریکا ارزشی معادل ۳۷ هزار ریال داشت و بلافاصله بعد از خروج این کشور، ارزشش به ۴۴ هزار ریال رسید.»

این فرایند کاهش ارزش ریال در برابر دلار همچنان به روندش ادامه می‌داد و به مرز پنجاه و هشتاد هزار ریال هم رسید و حتی در زمان سخنرانی دو ماه پیش روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، به ۱۹۰ هزار ریال هم رسید.

اما به گفته فارین پالیسی تحریم‌های آمریکا و ضعف اقتصاد ایران تنها دلیل کاهش نرخ ارز ایران نیست. شایعات و اخبار دروغینی که به عمد توسط دلالان و معامله‌گران ارز در تلگرام پراکنده می‌شود و سودی که از این طریق نصیب این افراد می‌شود هم در وضعیت کنونی ارز بی‌تاثیر نبوده است.

معامله‌گران حرفه‌ای پول در ایران به‌طور فزاینده‌ای از تلگرام استفاده می‌کنند تا بتوانند از عدم شفافیت بازار سیاه به نفع خودشان بهره ببرند. از طرف دیگر تلگرام به یک شبکه اجتماعی مورد اعتماد برای ایرانیان تبدیل شده است تا اخبار و حوادث کشور را از طریق آن دنبال کنند و حتی جایگزین برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی نیز شده است.

درست از زمانی که ریال دچار وضعیت ناخوشایندی شد، بسیاری از دلالان ارز فی‌الفور کانال‌های زیادی در تلگرام ایجاد کردند تا بلافاصله هرگونه تغییراتی که در قیمت دلار ایجاد می‌شود را اطلاع دهند و در کنارش بازارهای دیگر و برخی مشاوره‌ها را هم به افراد ارائه می‌دادند. ایرانی‌های بسیاری هم به این کانال‌ها ملحق شدند و حتی برخی از این کانال‌ها بیش از دو میلیون عضو داشتند و همین موضوع خودش به عاملی تاثیرگذار بر نرخ ارز در بازار بدل شد.

منبع: Foreign Policy

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا