بورسبورس اوراق

رشد هزار واحدی شاخص کمی از نگرانی‌ها کاست/ نشانه‌هایی از تاثیر گزارش ماهانه شرکت‌ها

در دوساعت ابتدایی معاملات امروز شاخص کل در محدوده مثبت ۰.۶ درصد نوسان می‌کند. این در حالی ایت که در دور زو معاملاتی گذشته نماگر اصلی بازار با عقب نشینی ۸۵۰۰ واحدی حمایت های مهمی را از داست داد. اما به نظر می‌رسد ارائه گزارش ماهانه مناسب از سوی شرکت‌‌های پتروپالایشی و فلزی تا حدی از نگرانی سهامداران کاسته و تاثیر افت قیمت جهانی کامودیتی‌ها را کم رنگ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در سومین روز معاملاتی هفته شاهد بازگشت شاخص از محدوده منفی به مثبت هستیم. این چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نماگرهای بازار بیشتر به دلیل ارائه گزارش‌های مثبت از سوی شرکت در خصوص عملکرد ماه گذشته بوده است. اما نکته قابل توجه این روزها، بازگشت فعالان بازار به دیدگاه تحلیل های بنیادی بر مبنای قیمت های جهانی است. از این رو با تداوم افت قیمت های جهانی کامودیتی ها به خصوص نفت، به نظر می رسد که وقت آن رسیده کم در پرتفوی سهام دلاری و صادراتی تجدید نظر کنیم.

در این بین امروز گروه فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی رشد نسبتا مطلوبی را به نمایش گذاشته‌اند. همچنین در گروه محصولات شیمیایی اما نمادهای مطرحی چون «جم»، «شخارک» و «خراسان» در محدوده‌های منفی معامله می‌شود. در این گروه باتوجه به گزارش بسیار مناسب «زاگرس» در خصوص عملکرد ماه گذشته شاهد تشکیل صف خرید در ابتدای صبح بودیم که البته با افزایش فشار عرضه در میانه های بازار از رشد قیمتی آن کاسته شد. طبق گزارش منتشر شده در کدال شرکت از ابتدای سال جاری تا پایان آبان حدود ۵۱۸۰ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر شده است. مبلغ فروش آبان امسال شرکت حدود ۱۱۱۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین ماهانه هفت ماه قبل ۹۱ درصد و نسبت به آبان سال قبل بیش از سه و نیم برابر افزایش یافته است.

در بین نمادهای تازه وارد نیز «شبصیر» پس از افت هشت درصدی روز گذشته، امروز با اقبال خریداران حقیقی روبرو شده و هم اکنون صف خرید را تجربه می کند. از سویی دیگر اما در نماد «کگهر» شاهد معاملات متعادل اما پُرحجم در این نماد هستیم. در «مادیرا» نیز اولین روز کاری با اقبال قابل توجه روبرو شده است و صف ۲۰۰ میلیون سهمی را تجربه می کند.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با رشد ۹۰۰ واحدی به ارتفاع ۱۶۷ واحدی رسیده است. در این میان شاخص هم وزن نیز با افزایش ۵۲ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۵۱۱ واحد بازگشته است. در فرابورس هم شاهد رشد ۱۷ واحدی آیفکس هستیم.

در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «فارس»، «پارس»، «شپنا» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. این در حالی است که «جم» به تنهایی ۱۴۰ واحدی شاخص کل را عقب کشیده است. درفرابورس هم «زاگرس»، «مارون» و «ارفع» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا