آموزش کسب و کارصنعت، معدن، تجارت

حضور سلبریتی ها در کمپین های برندینگ، موفقیت یا شکست؟

استفاده از سلبریتی ها در کمپین های برندینگ دنیا امری کاملا مرسوم محسوب می شود. از نمونه های موفق می توان به حضور جورج کلونی برای برند نسپرسو، برد پیت برای برند شنل و کریستیانو، رونالدو برای برند کلییر و موارد مشابه را نام برد. کمپین هایی کاملا هدفمند، تاثیرگذار و بی نظیر. اثراث مثبت حضور این افراد شامل مواردی مانند: جلب توجه بیشتر مخاطبین، ایجاد تصویری خاطره انگیز و ماندگاری برند در ذهن، افزایش فروش و سود برند مربوطه و… است.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

سوال کلیدی اینجاست که آیا صرف حضور یک سلبریتی در تبلیغات یک برند، باعث افزایش سود و یا تصویر مناسب برند در ذهن مخاطب خواهد شد؟ جواب مطمئنا منفی است. حدداقل مواردی که قبل از اجرای این کار در سناریو و پلن اولیه کار باید مد نظر قرار داد به شرح زیر هستند:

–          مشخص نمودن هدف کمپین

–          تعیین مخاطبین گروه هدف

–          خلاقانه، جذاب و تعاملی بودن کمپین

–          بررسی تاثیرات روانشناسی روی احساسات مخاطب و ایجاد هیجان در آنها

–          تکرار کمپین در فواصل زمانی مناسب و در مکانهای در نظر گرفته شده طبق برنامه اولیه

–          و…

در کشورمان شاهد چندین مورد مشابه با حضور بازیگران خانم و آقا بودیم که متاسفانه به دلیل عدم در نظر گرفتن موارد فوق نه تنها تاثیرات مثبت نداشتند؛ بلکه تصویر برند مربوطه را زیر سوال بردند. این کار نه تنها دورریز هزینه را در پی داشت بلکه برداشت مخاطب از برند را نیز تحت تاثیر قرار داد و حتی سلبریتی های مربوطه نیز تحت تاثیرات سو آن قرار گرفتند. دنیای برندینگ مانند دالانی تو در تو است. بسیار پیچیده، ناشناخته و البته هیجان انگیز. قبل از ورود به آن باید حدااقل جوانب کار را در نظر بگیریم.

در دنیای رقابت امروزی با سرعت تغییرات بالا گاهی کوچکترین اشتباهات تاوان سنگینی در پی خواهند داشت و فرصتی برای اصلاح را برای ما باقی نخواهند گذاشت. اتفاقی که شاید اگر با یک برنامه ریزی مختصر صورت پذیرفته بود، چنین عواقب و هزینه هایی در پی نداشت. قبل از آغاز هر کاری می توان ژرف تر اندیشید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا