امور زیربناییراه و ساختمانصوت

آغاز فصل نوین کشاورزی با اینترنت اشیا

 

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: بهره گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا طلایه دار فصل نوینی از فعالیت های جدیدی در تعاونی های کشاورزی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین شیرزاد در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به امضای تفاهم‌ نامه توانمندسازی تشکل‌های تعاون روستایی و کشاورزی در راستای اشتغالزایی مولد و پایدار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار افزود: اینترنت اشیا بخشی از تکنولوژی کشاورزی دقیق با بهره گیری از ماهواره و غیره است.

وی با بیان اینکه اینترنت اشیا با استفاده از ماهواره و کشاورزی دیجیتال در کنترل سموم، مواد مغذی، آفت ها و بیماری های گیاهی به کار می رود، اظهارداشت: بهره گیری از اینترنت اشیا در آبیاری کم فشار طی سه سال گذشته در کشور ریشه دوانده است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: مکانیزم های مختلفی با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا فراهم می شود که طبق آن آبیاری گیاهی به مقدار کافی برای رشد حداکثری و مطلوب گیاه صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اینترنت اشیا فصل نوینی از کشاورزی دقیق است، گفت: آبیاری سنتی بیشتر آب دوانی بوده اما مهمترین ویژگی اینترنت اشیا آبیاری هوشمند بر اساس نیاز گیاه انجام می شود.

شیرزاد با اعلام اینکه از اینترنت اشیا در مراکز کشت و صنعت استان فارس و سایر نقاط کشور استفاه می شود، افزود: بکارگیری از این تکنولوژی به دلیل کاهش هزینه تولید برای کشاورزان مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی سیاست های مختلفی را دستور کار خود قرار داده که به صورت آزمایشی در برخی از پهنه های کشاورزی کشور اجرا شده است، اظهارداشت: این وزارتخانه همچنین اجرای سیاست هایی را در حال اقدام دارد که طبق این سیاست ها در دوره ای سه ساله استفاده از اینترنت اشیا را ترویج و توسعه خواهد داد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر اینکه تفاهم نامه همکاری با بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای ویژگی های منحصر به فردی است، ادامه داد: بنیاد مدنظر برای نخستین بار از یک مدل مالی خرد برای اعتبار رسانی و تامین مالی تکنولوژی های نوین مورد استفاده در محصولات کشاورزی بهره گیری کرده است.

وی همچنین گفت: بکارگیری تکنولوژی های نوین مستلزم پذیرش ریسک است که بخش خصوصی به دلیل پائین بودن بنیه مالی در پذیرش این ریسک ها ناتوان هستند.

شیرزاد افزود: بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای به روز کردن این تکنولوژی اقدام کرده و با بومی کردن آن و تامین مالی بخشی از ریسک های بهره گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا را پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه بازار تضمین شده برای به کارگیری از دانش فنی و نوین اینترنت اشیا در زمینه بهزراعی و و به نژادی فراهم شده است، اظهارداشت: این طرح برنامه ای حمایتی بوده و در هدف گذاری گروه نخست در مناطق روستایی کمتر برخوردار و پهنه های نوار مرزی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: بدون شک با بهره گیری از اینترنت اشیا در مناطق مورد نظر برای یک هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و در مجموع برای پنج هزار نفر از اعضای تعاونی های روستایی این مناطق اشتغال ایجاد خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا