صنعتصنعت، معدن، تجارت

وضعیت ایران در شاخص سهولت   کسب و کار  در سال ۲۰۱۸

بر اساس گزارش بانک جهانی ایران ، در شاخص کلی فضای کسب‌وکار نمره ۵۶٫۹۸ را به‌دست آورده است که نسبت به سال قبل ۲٫۳۴ واحد افزایش داشته است، بر این اساس فضای کسب‌وکار در ایران بهتر شده است. ایران در گزارش سال قبل و بر اساس برآوردهای اصلاحی بانک جهانی نمره ۵۴٫۶۴ را به‌دست آورده بود.

به گزارش آرمان اقتصادی ، آما ایران در رده‌بندی جهانی فضای کسب‌وکار میان ۱۹۰ کشور با ۴ پله سقوط نسبت به سال ۲۰۱۸، در رده ۱۲۸ جهان قرار گرفته است که بر این اساس به‌لحاظ سهولت کسب‌وکار فقط از ۶۲ کشور جهان وضعیت بهتری دارد. این اعداد بیانگر این هستند که گرچه ایران در فضای کسب و کار نسبت به سال گذشته بهبود داشته است، اما نسبت به بقیه کشورها عملکرد مطلوبی نداشته و کندتر عمل کرده است.

بر اساس این گزارش میان ۱۰ محور کسب‌وکار در ۶ محور وضعیت ایران نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده است که عبارتند از آغاز کسب‌وکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، مالیات، تجارت، و دریافت انرژی برق. در ۴ محور دیگر وضعیت ایران تغییری نداشته است.

در جهان نیوزیلند با نمره ۸۶٫۵۹ رتبه نخست از نظر فضای کسب‌وکار را به خود اختصاص داده است و سنگاپور با نمره ۸۵٫۲۴ و دانمارک با نمره ۸۴٫۶۴ به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند. ۱۰ کشور اول رتبه بندی آسانی محیط کسب و کار ۲۰۱۹ عبارتند از:

  1. نیوزلند (۸۶٫۵۹)
  2. سنگاپور (۸۵٫۲۴)
  3. دانمارک (۸۴٫۶۴)
  4. هنگ کنگ (۸۴٫۲۲)
  5. کره جنوبی (۸۴٫۱۴)
  6. گرجستان (۸۳٫۲۸)
  7. نروژ (۸۲٫۹۵)
  8. ایالات متحده آمریکا (۸۲٫۷۵)
  9. بریتانیا (۸۲٫۶۵)
  10. مقدونیه (۸۱٫۵۵)

کشورهای ونزوئلا، اریتره و سومالی نیز به ترتیب با نمره‌های ۳۰٫۶۱، ۲۳٫۰۷ و ۲۰٫۰۴ در رتبه‌های آخر قرار گرفته است.

 

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا