بین الملل

چشم‌انداز جدید WTO/رشد تجارت جهانی کندتر می‌شود

سازمان تجارت جهانی با انتشار آخرین گزارش چشم‌انداز سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ اعلام کرد در سه ماه چهارم، رشد تجارت جهانی بیش از پیش کند می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، سازمان تجارت جهانی با انتشار آخرین گزارش چشم‌انداز سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ خود اعلام کرد در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۸، رشد تجارت جهان بیش از پیش کند می‌شود.

 شاخص سه ماهه چهارم سالانه چشم‌انداز تجاری WTO به ۹۸.۶ واحد رسید، که کمترین میزان آن از اکتبر ۲۰۱۶ تا کنون است و نشان می‌دهد از ماه آگوست تا کنون که این شاخص در رقم ۱۰۰.۳ واحد بود، رونق تجاری جهان کاهش یافته است. رقم کمتر از صد این شاخص، نشان دهنده رشد رو به افول تجارت است.

 این شاخص بر اساس ۷ عامل تعریف شده است؛ حجم تجارت بازرگانی در ربع سال قبلی، سفارشات صادرات، حمل بار هوایی بین‌المللی، حجم کانتینرهای ارسالی به بنادر، تولید و فروش خودرو، تجهیزات الکترونیکی و مواد خام کشاورزی.

در قرائت جدید، زیرشاخص تجهیزات الکترونیکی از ۱۰۲.۲ واحدی که در ربع سال گذشته ثبت کرده بود، تا ۹۳.۳ واحد پایین آمد. زیرشاخص مواد خام کشاورزی از ۱۰۰.۱ به ۹۷.۲ افت کرد. زیرشاخص سفارشات صادرات که در ماه آگوست ۹۷.۲ واحد بود، به ۹۶.۶ واحد کاهش یافت.

 از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ تا کنون، رشد تجارت جهانی نتوانسته است از رشد اقتصادی جهان جلو بزند. سال ۲۰۰۸ پایان دوره‌ای بود که در آن تجارت با نرخ دو برابر نرخ رشد اقتصادی جهان، رشد می‌کرد.

 سال گذشته که تجارت توانست ۴.۷ درصد رشد کند، به نظر می‌رسید تجارت در حال احیا شدن است.   این باعث شد در آوریل پیش‌بینی شود که امسال رشد تجارت به ۴.۴ درصد و در سال ۲۰۱۹ به ۴.۰ درصد خواهد رسید.

 هرچند WTO در ماه سپتامبر، به دنبال آغاز جنگ تجاری  بین آمریکا و چین و وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم توسط واشنگتن، این پیش‌بینی‌ها را کاهش داد.

 حتی پیش‌بینی‌های جدید WTO که به رشد ۳.۹ درصدی تجارت در سال جاری و رشد ۳.۷ درصدی آن در سال ۲۰۱۹، اشاره می‌کند، به نظر خوش‌بینانه هستند.

 هفته گذشته، WTO در گزارشی در مورد موانع تجاری جی۲۰ گفت: ریسک‌هایی که این پیش‌بینی را تهدید می‌کنند بسیار قابل‌توجه هستند و به شدت آن را به سوی پایین می‌کشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا