امور زیربناییراه و ساختمان

قیمت مسکن پایتخت در ۸ ماهه نخست امسال چه تغییراتی کرده است؟

میانگین قیمت واحدهای مسکونی در بازار مسکن شهر تهران طی ۸ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد طی ۸ ماهه اول سال جاری میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران با رشد ۶۰ درصدی از مرز ۷ میلیون تومان عبور کرد وبه ۷ میلیون و ۲۸۴ هزار تومان رسید.

در ۸ ماهه اول سال جاری همچنین تعداد معاملات خرید آپارتمان‌های مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران به ۹۱ هزار و ۱۰۶ معامله رسید که این تعداد ۲۰ درصد کمتر از تعداد معاملات خرید مسکن انجام شده در بازه زمانی مشابه سال گذشته-۸ ماه اول سال ۹۶-است.

همچنین بخوانید

۸ ماهه ابتدایی سال ۹۶ مجموعا ۱۱۳ هزار و ۷۶۱ مبایعه‌نامه فروش مسکن در شهر تهران امضا شد که ۷/ ۷ درصد بیشتر از حجم معاملات انجام شده در بازار مسکن سال ۹۵ در بازه زمانی مشابه بوده است. گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه امسال نیز نشان می‌دهد در ماه میانی فصل پاییز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی به ۶ هزار و ۹۰۰ فقره معامله خرید مسکن رسید که نسبت به ماه قبل ۷/ ۲۶ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل-آبان ۹۶- معادل ۶/ ۵۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در آبان ماه امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران با عبور از مرز ۹ میلیون تومان به ۹ میلیون و۱۸۰ هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶/ ۶ درصد و ۵/ ۹۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در بازار مسکن شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ۹۷ نیز نشان می‌دهد از مجموع ۶ هزار و ۹۰۰ فقره معامله خرید مسکن در این ماه واحدهای نوساز با عمربنای تا ۵ سال با سهم ۴۴ درصدی بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن به لحاظ سن بنا را به خود اختصاص داده‌اند؛این سهم در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته-آبان ماه ۹۶- ۲/ ۳ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمربنای ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

 

 

منبع
دنیای اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا