بانکبانک و بیمه

انتقاد رئیس‌جمهور از بانک مرکزی


حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته درجلسه هیات دولت ازبرخی تصمیمات بانک‌مرکزی درگذشته انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)،او بابیان اینکه برخی از تصمیمات بانک مرکزی در گذشته، چندان جایگاه خوبی نداشت گفت: سال‌ها با بانک مرکزی بحث داشتیم که ورود طلا به کشور را آزاد کنیم و همواره بانک مرکزی با آن مخالف بود درحالی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافق آزاد شدن واردات طلا به کشور بود، چراکه صنعت طلا در کشور بسیار مهم است و می‌تواند موجب ایجاد تحول خوبی باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بانک مرکزی معتقد بود اگر واردات طلا به کشور آزاد شود، قیمت ارز افزایش خواهد داشت، اما هنگامی که واردات طلا آزاد شد، دیدیم که قیمت ارز هم رو به کاهش رفت و نشان داد که فرمول‌های علمی گاهی نیاز به توجه بیشتر و تجدیدنظر در مقام عمل دارد.پیش از این نیزرئیس‌جمهوری، در دیداری که ۱۴ آبان ماه سال‌جاری با معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی داشت به نوعی از اقتصاددان‌ها و  نظریات آنها در کنترل ارز انتقادکرده بود. رئیس‌جمهوری در آن دیدارگفته بود: «یک وقتی چند اقتصاددان بودند که سر قیمت ارز همیشه با ما چانه می‌زدند؛ مثلا ارز ۳۸۰۰ تومان بود می‌گفتند اگر این بشود ۴۲۰۰ تومان تمام ایران، گلستان می‌شود. می‌گفتند اگر ارز بشود، ۴۲۰۰ تومان صادرات ما دو برابر می‌شود. به هر حال ما برای آنها احترام قائلیم، خب اقتصاددان بودند. برای شما هم در وزارت اقتصاد احترام قائلیم. آنچه ایشان می‌گفتند که با ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق می‌شود و ارز بازار دوم، اگر محقق می شد الان دنیا گلستان می شد. اما نباید فقط یک بعد داستان را ببینیم. اقتصاد دانش بسیار پیچیده‌ای است. اقتصاد کتاب نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند، اقتصاد کتاب است. فرمول‌هایی که در کتاب خواندند، رفتند امتحان دادند و نمره گرفتند، می‌شوند اقتصاددان؛ نه اقتصاد خیلی فراز و نشیب دارد.»او همان روز در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: «تا حالا نشده با بخش‌خصوصی بنشینم و نکته ارزشمندی نیاموزم. در بخش بافت فرسوده هر چه با اقتصاددان‌ها و بانک‌ها مشورت کردیم، دیدیم مثل اینکه کار نشدنی است، اما وقتی با توسعه‌گرها که هزاران واحد مسکونی ساخته و فروخته‌اند، جلسه گذاشتیم، فهمیدیم که مشکل کجاست و مشکل آنهایی نبود که تا به حال می‌گفتند. اگر از همه نیروها و توان‌ها استفاده کنیم، به راحتی می‌توانیم از این مسیر سخت به خوبی و با کمترین هزینه عبور کنیم.» در همین ارتباط روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درگزارشی تحلیلی درصفحه ۶ روزنامه این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
 
محورهای بودجه سال آینده کشور
البته این تنها سخنان روز گذشته روحانی نبود. او در سخنانش محورهای اصلی بودجه ۹۸ را اعلام کرد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هیچ راهی به جز توسعه تولید، افزایش اشتغال، کنترل تورم، حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد و تامین کالاهای مورد نیاز مردم نداریم، تصریح کرد: این محورها برنامه اساسی و اصولی دولت در تنظیم بودجه سال آینده است تا مردم بتوانند احساس آرامش بیشتری داشته باشند. روحانی با اشاره به اینکه هنوز مردم در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی مشکلاتی دارند، اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده به بخش مهمی از این مشکلات پرداخته شده و مردم زندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه داده و همه در این زمینه یکدیگر را یاری کرده تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم.
 
ضرورت فعال کردن بازارچه‌های مرزی
به هرحال حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت ضمن انتقاد از برخی سیاست‌های بانک مرکزی درگذشته، و با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای چهار استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیات وزیران، گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم مسوولیت و بار سنگین ویژه‌ای بر عهده دارند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارائه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به‌واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قائل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند. روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین‌کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به‌ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند گفت: تولید به‌ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم را در این راستا فراهم کنیم تا به‌واسطه آن تولید در کشور فعال شود. رئیس‌جمهور اظهار کرد: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل‌وفصل شود.
 
تنوع قومی و مذهبی یک فرصت است
روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه در همه این استان‌ها تنوع قومی و مذهبی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است، گفت: استان‌هایی که دارای تنوع قومی هستند در حقیقت باید این تنوع را یک فرصت دانسته و به هیچ عنوان نباید آن را به‌عنوان یک تهدید تلقی کرد.
روحانی با اشاره به حوادث دی‌ماه سال گذشته در کشور اظهار کرد: تنوعات قومی در روزهایی که برخی می‌خواستند برای کشور مشکلاتی به‌وجود آورند، از نظام حمایت کردند و مشخص شد که ضدانقلاب و کسانی که می‌خواستند کشور را ناآرام کنند، نتوانستند بر این موج سوار شوند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه این تنوع قومی و مذهبی در ایران یک موج زیبای تحرک و فرصت برای کشور است، گفت: تنوع زبانی، آداب، رسوم، نشاط اجتماعی و تنوع در لباس قومیت‌ها همه دارای زیبایی‌های خاص خود است و این تنوع موجب نشاط جامعه خواهد بود. روحانی با اشاره به اینکه نباید احساس هویت ملی دچار تضعیف شود، اظهار کرد: همه باید اول به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کرده و پس از آن، قومیت‌ها موجب افتخار ما خواهند بود و جابه‌جایی آنها ناصحیح بوده و هرکدام باید در جای خود مدنظر و مورد احترام باشند. رئیس‌جمهور افزود: هرگاه به استان‌هایی که در آن تنوع قومی و مذهبی وجود داشته، سفرکرده‌ایم، همواره با استقبال پرشور، لطف، مهربانی و وحدت مردم مواجه شده‌ایم.
 
حل مشکل زباله‌سوزی در مازندران
بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهوری به انتخاب ۴ استاندار در نشست هیات دولت اختصاص داشت. روحانی با اشاره به انتخاب «محمدرضا پورمحمدی» به‌عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی، اظهار امیدواری کرد که استاندار جدید استان به‌خوبی بتواند توقعات مردم را برآورده کرده و موانع و مشکلاتی که در زندگی مردم و تولید، اقتصاد و ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد را برطرف کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز با دولت‌های همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق که به نوعی با استان آذربایجان شرقی همجوار هستند، روابط خوب و نزدیکی داریم، افزود: توسعه روابط دوستانه با همسایگان شرایط را برای فعالیت در استان‌های منطقه آذربایجان تسهیل و فراهم کرده است که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم.روحانی با اشاره به انتخاب «احمد حسین‌زادگان» به‌عنوان استاندار مازندران از سوی هیات دولت گفت: استان مازندران امروز به‌دلیل وجود بندر مهم امیرآباد و محیط وسیع گردشگری خود بسیار حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شمال ایران، نقطه تنفس مردم ایران در ایام تعطیلات به‌شمار می‌رود، افزود: منطقه شمال کشور، اعم از گیلان، گلستان و مازندران، مناطقی سرسبز، آباد و سرزنده برای زندگی و نشاط مردم است.
روحانی با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از محیط‌زیست در مناطق شمالی کشور، خاطرنشان کرد: البته حفظ محیط‌زیست نباید مانع از فعالیت‌های لازم و ضروری برای کشور شود، اما اصل حفاظت از محیط‌زیست برای دولت در این استان‌ها بسیار مهم است. رئیس‌جمهور ادامه داد: از ابتدای دولت دوازدهم به رئیس سازمان محیط‌زیست سفارش موکد داشتم که در رابطه با مساله زباله‌سوزها در استان‌های مجاور آب از جمله مازندران، گیلان و گلستان، فعالیت فوق‌العاده باید انجام شود تا بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی در این مناطق جذب کنیم و اجازه ندهیم آلودگی در این مناطق، گسترش یابد تا بتوانیم به خوبی از زیبایی این مناطق حفاظت کنیم. روحانی با اشاره به انتخاب «محمدصادق معتمدیان»، به‌عنوان استاندار خراسان‌جنوبی از سوی هیات وزیران، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه هرچه بیشتر و بهتر این استان تاکید کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به هم‌مرز بودن این استان با کشور افغانستان و نزدیکی به پاکستان، اظهار کرد: مرزهای شرقی کشور می‌تواند تاثیر خوبی در صادرات و واردات داشته باشد؛ در عین حال گسترش روابط با همسایگان در توسعه مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، گردشگری و علمی مهم است. روحانی با اشاره به انتخاب «محمدعلی شجاعی» به‌عنوان استاندار خراسان‌شمالی ازسوی هیات دولت، وی را فردی با سابقه مدیریتی خوب در استان اصفهان برشمرد و اظهار کرد: نسبت به مردم خراسان‌شمالی به‌واسطه آنکه در ایام انتخابات قرار بود خدمت آنها برسیم و به‌دلیل زیاد شدن برنامه‌ها نتوانستیم، بدهکاری داریم و امیدوارم به‌زودی با سفر استانی به این استان بتوانیم با مردم خوش‌ذوق و بانشاط خراسان‌شمالی دیدار کنیم. روحانی اظهار امیدواری کرد دولت با اقدامات خود در برابر ملت ایران شرمنده نباشد و در این شرایط سخت بتواند مشکلات مردم را حل‌وفصل کند.
 
همدردی با زلزله زدگان
رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به وقوع زلزله ۴/ ۶ ریشتری در استان کرمانشاه، گفت: لازم می‌دانم همدردی دولت را با مردم آسیب‌دیده کرمانشاه در زلزله اخیر ابراز داشته و از همه بخش‌های امداد و نجات و اسکان موقت که اقدامات بسیار خوبی در ساعات اولیه انجام دادند، تشکر کنم. رئیس‌جمهور افزود: تمام خانه‌هایی که در طول یکسال گذشته در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ساخته شد، با زمین‌لرزه اخیر آزمایش و معلوم شد در ساخت این منازل  و  طرح‌های مهندسی و انتخاب مصالح به‌درستی عمل شده است. روحانی با تقدیر از تلاش‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مسوول خاطرنشان کرد: مشخص شد در ساختمان‌هایی که ساخته شده علم، دانش، تجربه، تعهد و درستکاری در کنار هم قرار گرفته است؛ چراکه اگر علم و دانش نباشد، کار ناقص شده و اگر علم و دانش باشد و درست عمل نشود باز دچار مشکل خواهیم بود.
 
آزمون همه اقتصاد کشور
وی با بیان اینکه امروز همه اقتصاد کشور در این آزمون قرار گرفته است، افزود: در تحریم، فشارهای اقتصادی و بیرونی وجود دارد و آن زمانی که اقدامات علمی و حساب‌شده بوده و بنای اقتصاد به درستی ساخته شده باشد، هیچ زلزله و تکان شدیدی نمی‌تواند در زندگی مردم تاثیری بگذارد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید کشور را در برابر آنهایی که علیه ملت ایران توطئه کرده و می‌کنند، مصون بسازیم و خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته تلاش پیگیر بسیار خوبی از سوی مسوولان مربوطه صورت گرفته و مردم تا حدی احساس آرامش می‌کنند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا