صنعت، معدن، تجارت

آزادسازی قیمت خودرو در فضای گلخانه‌ای معنا ندارد

در حالیکه زمزمه‌های آزادسازی نرخ خودرو مطرح است، کارشناسان بر این باورند که آزادسازی قیمتی در فضای گلخانه‌ای عملا معنایی ندارد، چراکه انحصار در شرایط فعلی بر بازار حاکم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهرام پارسایی، طراح طرح ساماندهی بازار خودرو در برنامه مناظره شبکه یک سیما با اشاره به زمزمه‌های آزادسازی نرخ خودرو گفت: زمانی که بحث قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی نرخ آن مطرح می‌شود، نظر خودروسازان نیز باید در نظر گرفته شود، در حالیکه آنها در این مناظره حضور ندارند، این در حالی است که مکانیزم‌های آزادسازی نرخ باید به درستی روشن شود.

آزادسازی قیمت در فضای گلخانه‌ای معنا ندارد

وی افزود: اگر قرار باشد که آزادسازی نرخ خودرو با شرایط فعلی صورت گیرد، طرح موضوع غلط است؛ چراکه در یک فضای انحصاری که تمام مرزها بسته شده و خودروسازان داخلی فقط با خودشان رقابت می‌کنند، آزادسازی معنا پیدا نمی‌کند، به این معنا که فضایی برای آزادسازی نرخ خودرو در نظر گرفته شده است که هشتاد میلیون نفر محکوم هستند به هر قیمتی که خودروسازان به آنها خودرو می‌دهند، آن را خریداری کنند؛ پس نام آن را آزادسازی نمی‌توان گذاشت.

پارسایی با بیان اینکه زمانی که واردات مشمول پرداخت جریمه چند برابری است، اگر آزادسازی قیمت مطرح باشد، کار عقلانی به شمار نمی‌رود، تصریح کرد: آزادسازی قیمت خودرو باید مشابه کل دنیا صورت گیرد؛ به این معنا که صنایع خودرویی کشورهای مختلف با هم رقابت کنند و این رقابت، نرخ خودرو را به سمت کاهش پیش برد تا خودروسازان بتواننند مشتری جذب کنند.

وی اظهار داشت: اما اگر همین شرایط فعلی در کشور ادامه یابد، کاملا نتیجه معکوس خواهیم دید؛ چرا که احساس رقابت ایجاد نمی‌شود بنابراین قیمت را تا جایی که می‌توانند افزایش می‌دهند؛ ضمن اینکه خودروسازان محصولی عرضه نکردند تا ببیند بازار چقدر کشش دارد.

پارسایی گفت: شاید رانت‌خوار و دلالی وجود ندارد و رانت‌خوار خود خودروساز باشد که الان نیز پیشنهاد پنج درصد زیر قیمت بازار را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی از قبل بوده که قیمت دوگانه به وجود آید؛ بنابراین بنده مخالف این نحوه آزادسازی قیمت به هر بهانه حمایت از تولید، اشتغال یا هرچیز دیگر که باشد، هستم.

وی افزود: در چنین فضایی طرح موضوع غلط و فریب افکار عمومی است؛ اما اگر در فضای رقابتی باشد، کاملا می‌توان موافق آزادسازی نرخ خودرو بود و از آن حمایت کرد.

تعدیل ۳۷ درصد نیروهای کار در صنعت قطعه‌سازی

همچنین محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط بسیار نامناسبی قرار داریم، گفت: طبق آمارگیری‌های مقطعی صورت گرفته از ابتدای امسال تاکنون ۳۷ درصد نیروهای صنعت قطعه‌سازی را به خاطر این‌که نتوانستیم ادامه حیات و کار بدهیم، از دست داده‌ایم.

وی افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند، شاید یک تا دو ماه طول نکشد که به طور کل صنعت خودروسازی متوقف شود و در مقابل واردکنندگانی که در داخل در جهت اهداف خارج هستند، خوشحال شوند و آمریکایی که اولین هدف خود برای تحریم‌ها را صنعت خودروسازی و صنعت قطعه‌سازی ما قرار داده بودند، به هدف خود برسد.

نجفی‌منش تصریح کرد: در حال حاضر چهار مشکل عمده وجود دارد. اول آن‌که قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه‌ و نرخ ارز که چندین برابر افزایش نرخ پیدا کرده، افزایش نیافته است. در نتیجه فقط در شش ماهه اول امسال، پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شرکت‌های خودروسازی زیان دیده‌اند. علاوه بر این مشکل دیگری که ما قطعه‌سازان با آن روبرو هستیم، تامین مواد اولیه چه خارجی و چه داخلی است. قبلاً مواد اولیه داخلی را از بازار یا از شرکت‌های تامین‌کننده همچون فولاد مبارکه و غیره تهیه می‌کردیم. اما اکنون شرایط سخت شده است.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد قطعات ما داخلی است و تنها ٢٩ درصد وارداتی است. برای تهیه ارز برای واردات این ٢٩ درصد چنان مضیقه و سختی ایجاد شده که باید چندین ماه طول بکشد و آخرش هم مشخص نیست، تعلق می‌گیرد یا خیر؛ این در حالی است که چهارمین مشکل ما نیز بدهی‌های قبلی است که مواد اولیه را با قیمت‌های قبلی خریداری کرده، فروخته و تحویل مردم داده‌ایم؛ الان که موعد بازپرداخت‌ها است، اعلام می‌شود با سه برابر ارز آن زمان باید بپردازید که در واقع حکم ورشکستگی قطعه‌سازان است.

انحصار عملا صنعت خودرو را از بین برد

در ادامه محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: طی این ۵۰ سال با صنعت خودرو چه کرده‌ایم. خودروسازی ما زمانی که نفت دچار تحریم می‌شد، کمک کننده شده و بودجه کشور را جبران می‌کرد. اما الان به جایی رسیده که با دست خودمان و با انحصار، صنعت خودرو نه تنها از بین رفته، بلکه باعث بدبختی خیلی از کسانی که در قطعه‌سازی بودند، شده است. طبیعی است زمانی که رقابت از جامعه گرفته می‌شود، آن مجموعه از بین می‌رود.

وی اظهار داشت: در این سال‌ها، مرزها را بسته و ۱۴۰ درصد تعرفه برای واردات خودرو گذاشته شد؛ بنابراین باعث باشد که روز به روز کیفیت خودروها پایین‌تر بیاید. خودرویی که اکنون تولید می‌شود، خودرویی است که ٢۵ سال بیش از رده خارج شده است.

به گفته منصوری، همه چیز در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. قیمت برق، گاز و حتی نیروی انسانی کمتر از سایر کشورها است. سوال این است که چرا با همه این امکانات در این سال‌ها نتوانسته‌ایم خودرویی تولید کنیم که صادر شود. اگر خودروساز محصول با کیفیت ساخته بود می‌توانست صادرات کند و با برگشت پول آن از ورشکستگی نجات پیدا کند؛ چرا در بحث مالی به جایی رسیدیم که خودروساز ما ۵٠ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، این فاجعه است؛ بنابراین هرچه زودتر باید جلوی این فاجعه گرفته شود.

قیمت خودرو باید ۷۰ درصد افزایش یابد!

همچنین امیرحسین کاکایی – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت – در ادامه این برنامه گفت: ما در سال حمایت از تولید ملی هستیم و در عین حال وسط یک جنگ تمام عیار اقتصادی، در مورد صنعتی صحبت می‌کنیم که طبق آمار، از صنایع تاثیرگذار اقتصاد است.

وی یادآور شد که همزمان با تحریم‌هایی که از مرداد ماه سال جاری آغاز شد،   واردات خودرو از دیدگاه طرف خارجی آزاد است. اتفاقی که در چند سال گذشته هم افتاد و باعث شد که آمار واردات ما به شدت افزایش پیدا کند.

کاکایی تصریح کرد: وضعیت فعلی هرچه هست نتیجه سال‌های زیادی قانون‌گذاری و تصمیم گیری‌های کلان در سطح کشور است؛ اما آن‌چه در حال حاضر مطرح است، روش بقا در صنعت خودرو است نه در مورد خوبی یا خوب‌تر بودن یا این‌که رقابت‌پذیر باشد یا خیر.

وی ادامه داد: بنده نیز با صحبت دکتر پارسایی موافق هستم که در این وضعیت در حاشیه بازار فروختن، دارای معانی بدی است؛ اما این را هم می‌دانم که وضعیت موجود در واقع نابودی صنعت خودرو خواهد بود؛ بنابراین باید براساس واقعیت‌های روز صحبت کرده و به توافق رسید.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اگر افزایش میانگین ۷۰ درصدی قیمت تمام قطعات و مواد اولیه را در نظر بگیریم، حداقل ۷۰ درصد قیمت خودرو باید بالا برود. اثبات این صحبت نیز قیمتی است که در کف بازار وجود دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا