بانکبانک و بیمه

عملکرد مثبت بانک کشاورزی در اشتغال پایدار روستایی


مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: این بانک در مرحله نخست اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری توانست ۱۷ هزار و ۲۹۹ طرح را با اعتبار ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومانی در این مناطق محقق کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)، روح اله خدارحمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی، افزود: با اجرای این طرح ها نزدیک به ۵۰ هزار شغل جدید در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد شده است.

وی افزود: در مرحله نخست اجرای این طرح، تعداد ۱۸ هزار و ۶۱۶ طرح روستایی و عشایری به مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که از محل این طرح ها برای ۵۵ هزار و ۶۵۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.
طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی از اواخر سال گذشته با همکاری سه بانک و یک صندوق در کشور کلید خورد و عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و قرار بود تا پایان آبان ماه امسال این طرح ها به بهره برداری برسد؛ بانک های عامل در این طرح قرار بود به میزان تخصیص منابع از سوی صندوق توسعه ملی، به همین میزان آورده داشته و به متقاضیان تسهیلات دهند.
رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی اظهار داشت: طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری از اولویت های دولت تدبیر و امید به شمار می رود که بانک کشاورزی در این بخش نقش به سزایی داشته و همچنان در حال اجراست.
وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح ها از محل صندوق توسعه ملی مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی تخصیص یافت که این مبلغ به همراه اعتبارات خود بانک به ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارتومان رسید که تاکنون ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و بقیه این مبلغ بزودی پرداخت می شود.
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: با وجود این که زمان مرحله نخست به پایان رسیده اما برخی از طرح های باقیمانده با مشکلاتی چون نداشتن تضمین و دریافت مجوزهای لازم روبرو هستند که این موارد به زودی رفع خواهد شد.
وی ادامه داد: با عملکرد مثبت بانک کشاورزی در زمینه اجرای طرح های توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری و هماهنگی های لازم برای واریز وجوه، به نظر می رسد در مراحل بعدی بیش از میزان فعلی اشتغال ایجاد شود.
خدارحمی اظهار داشت: بیشتر طرح های ارسالی شامل احداث گلخانه های کوچک (چند هزار متری)، خرید دام های شناسنامه دار، دام های سنگین و سبک، زنبور عسل، صنایع دستی و گیاهان دارویی است که اعتباری بین ۸۰ میلیون تومان تا ۲۰ میلیارد تومان نیاز دارند.
وی اضافه کرد: اغلب این طرح ها در سطح ملی و استانی توسط کارگروه هایی که تشکیل شده ، دنبال می شود؛ البته برخی از طرح های باقیمانده، طرح های بزرگی هستند که نیازمند همکاری و مساعدت کارگروه ملی هستند.
وی افزود: مرحله دوم اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری به ودی شروع می شود.
به نوشته ایرنا، اجرای طرح اشتغال فراگیر از تابستان سال گذشته و با تصویب لایحه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با عاملیت بانک توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید کلید خورد و با توجه به زمانبر بودن فراهم شدن زمینه های اجرا و تصویب آیین نامه های مرتبط با آن در دولت، از بهمن ۹۶ وارد مرحله عملیاتی شد.
کمک به افزایش عدالت اجتماعی و رفع محرومیت، حفظ محیط زیست و ارزش های قومی، فرهنگی و اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت از اهداف اجرای این طرح است.
۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت توسط بانک کشاورزی در ۶ ماهه گذشته ( بهمن ۹۶ لغایت تیر۹۷ ) به طرح های کوچک و بزرگ به منظور توسعه پایدار مناطق روستایی و عشایری کشور اختصاص یافت که از این میزان مبلغ یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان علاوه بر مبلغ مزبور تا پایان امسال به متقاضیان پرداخت می شود.
سهم بانک کشاورزی از دریافت اعتبار برای طرح توسعه پایدار روستایی در مرحله نخست سه هزار میلیارد تومان بود که پیش از این ۲ هزارمیلیارد تومان برای طرح های کوچک و بزرگ در اختیار بانک قرار گرفته است.
طرح توسعه اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری بهمن ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد و مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی تبدیل به ریال و در اختیار چهار بانک قرار گرفت که یکی از آنها بانک کشاورزی است.
طرح های معرفی شده از سوی متقاضیان باید توجیه اقتصادی داشته باشد و این تسهیلات شامل طرح توسعه اشتغال مناطق روستایی و عشایری دارای جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر می شود که این طرح ها شامل ایجاد گلخانه های کوچک، متوسط و بزرگ، کشت و فراوری گیاهان دارویی و استفاده از دام های اصلاح نژاد شده می شود که البته طرح های بزرگ در کارگروه ملی مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد.
کشت و فرآوری گیاهان دارویی و ایجاد کسب و کارهای کوچک از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود و ایران به دلیل برخورداری از آفتاب مناسب و اقلیم متفاوت دارای ظرفیت خوبی در کشت و فرآوری گیاهان دارویی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا