بین الملل

کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت اعضای اوپک

کمیسیون اقتصادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست خود پیشنهاد کرد که تولید نفت اعضای این سازمان کاهش یابد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، کمیسیون اقتصادی اوپک اعلام کرد: این سازمان برای پیشگیری از عرضه مازاد در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی، باید تولید خود را کاهش دهد.

به گفته نماینده یکی از کشورهای عضو اوپک در این سازمان، این کمیته به وزیران نفت کشورهای عضو اوپک پیشنهاد کرد این سازمان تولید روزانه نفت خود را یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی کاهش دهد تا بتواند عرضه و تقاضای نفت در سال آینده میلادی را دوباره متوازن کند.

پیش از این نیز دبیرخانه اوپک در گزارشی اعلام کرده بود که این سازمان برای پیشگیری از عرضه مازاد نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی، باید تولید روزانه خود را یک میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه نسبت به اکتبر امسال کاهش دهد.

اوپک در ماه اکتبر امسال روزانه ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

پیشنهاد کمیسیون اقتصادی اوپک نخست در کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک بررسی می‌شود و سپس در نشست وزارتی اوپک مطرح خواهد شد.

تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در سال ۲۰۱۶ میلادی و با هدف حمایت از قیمت‌ها در بازار، به یک توافقنامه تاریخی برای کاهش مشترک تولید تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ بشکه در روز دست یافتند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی، این راهبرد تا حدودی تعدیل شد، اما با سقوط دوباره قیمت نفت خام، عربستان از آمادگی دوباره خود برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه دسامبر خبر داد. اگر چه همکاری روسیه این بار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به‌تازگی عربستان در حال مذاکره درباره پیشنهادی است که می‌تواند سبب شود تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک روزانه یک میلیون بشکه از عرضه خود بکاهند و این در حالی است که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با کاهش قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی است.

این در حالی است که برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش تولید برخی اعضا، در ماه ژوئن تصمیم گرفتند از میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام (اوپک و غیراوپک در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه) بکاهند و آن را به ۱۰۰ درصد برسانند.

در همین حال، خالد الفالح روز یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه در حاشیه یازدهمین نشست مشترک وزارتی نظارت بر اوپک و غیراوپک در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت: شرکت دولتی نفت سعودی آرامکوی عربستان به دلیل کاهش تقاضای فصلی، در ماه دسامبر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام کمتر نسبت به ماه نوامبر به مشتریانش عرضه می‌کند.

اعضای اوپک و غیر اوپک در نشست ۱۷۴ اوپک تصمیم گرفته بودند پایبندی خود به سقف تولید تعیین شده را به ۱۰۰ درصد برسانند.

دوازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک پنجم دسامبر (چهارشنبه، ۱۴ آذرماه) یک روز پیش از یکصدوهفتادوپنجمین نشست عادی که آخرین نشست سال ۲۰۱۸ وزیران نفت و انرژی اوپک است، در وین برگزار می‌شود.

یکصدوهفتادوپنجمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک ششم دسامبر (پنجشنبه، ۱۵ آذرماه) و پنجمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک هفتم دسامبر (جمعه ۱۶ آذرماه) در وین برگزار می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا