صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

گزارشی جالب از قالب کردن گوشت کاوه جای گوشت میش به مردم

اخیرا در بین قصابان یاسوج باب شده که وقتی مشتری از قصاب سوال می‌کند که گوشت میش دارید ضمن پاسخ منفی اعلام می‌کنند که گوشت “کاوه” (بره نر یکساله) داریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی که گوشت گوسفند موجود در بازار یا گوشت میش است و یا گوشت بره اما برخی قصابان با فریب دادن مردم و غَش در معامله، گوشت میش را به عنوان گوشت”کاوه” و با قیمت بالاتر (۴۸هزار تومان) به مردم می‌فروشند.

در این زمینه گفت وگویی با شهروندان یاسوجی انجام دادیم تا نظر آنها را جویا شویم یکی از شهروندان که در حال خرید گوشت بود می‌گوید: چند قصابی شهر یاسوج را برای خرید گوشت میش سر زدم اما اکثرا یا می گویند گوشت میش نداریم و یا مطرح می کنند که گوشت”کاوه” داریم، در حالی که همان گوشت میش است.

همچنین بخوانید

وی افزود: مسئول نظارت و بازرسی و کنترل بازار گوشت برعهده چه کسی است چرا به مسئولیت نظارتی خود عمل نمی کنند.

یک شهروند دیگر گفت: کار این قصابان از نظر قانونی و شرعی خلاف است و باید متولیان امر با اینگونه موارد برخورد جدی داشته باشند.

وی افزود: گوشت گوسفند موجود در بازار یا گوشت بره و یا گوشت میش است چرا به مردم دروغ می‌گویند که گوشت”کاوه” داریم و مردم را فریب می دهند.

مجبوریبم بگوییم گوشت “کاوه” است

یک قصاب در این زمینه گفت: قیمت گوشت میش پایین است و ما برای اینکه بتوانیم راحت‌تر و با قیمت بالاتر گوشت میش را بفروشیم مجبوریم بگوییم که گوشت”کاوه” است.

همچنین اسکندر روزبهی، رئیس اتحادیه قصابان بویراحمد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اطلاع دارید مردم هنگام مراجعه ب قصابی ها متقاضی گوشت میش می شوند اما قصابان بخاطر فروش با قیمت بیشتر پاسخ می دهند که گوشت میش نداریم و گوشت کاوه داریم؟ گفت: فکر نکنم که چنین چیزی صحت داشته باشد.

معرفی متخلفان به تعزیرات حکومتی

وی افزود: در صورتی که این مسئله صحت داشته باشد و به بازرسان اتحادیه گزارش شود، موضوع را بررسی و ضمن تشکیل پرونده برای متخلفان، واحدهای متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد و اگر این تخلف دوبار تکرار شود اقدام به پلمب واحد قصابی متخلف می شود.

روزبهی بیان کرد: قبلا این موارد نبود اما هم اکنون قیمت دام زنده افزایش پیدا کرده است شاید برخی از واحدهای قصابی اقدام به این کار کنند اما همه قصابان گوشت میش را به جای گوشت کاوه به مردم نمی فروشند.

رئیس اتحادیه قصابان بویراحمد تصریح کرد: برخی از مسئولان اعلام می کنند که این استان قطب دامداری است اما دام، مرکز خرید دام، دامداری در استان وجود ندارد تنها در حد آمار و نامه نوشتن است.

هم اکنون بیشتر دام کشتارگاههای استان از شهرهای آباده، اقلید و نورآباد استان فارس، شهرضا در استان اصفهان و لردگان استان چهارمحال و بختیاری وارد می شود.

علی ارشدی، رئیس اتاق اصناف یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: قصابان در شرایط فعلی آمادگی دارند هر نهادی که دام در اختیارشان قرار دهد گوشت را با نرخ مصوب در بازار عرضه کنند.  متاسفانه هم اکنون با کمبود دام زنده در استان مواجهیم.

وی در خصوص بحث فروش گوشت کاوه به جای گوشت یا میش افزود: قرار شد که از کشتارگاه در سه جای لاشه نوع گوشت مشخص و پرس شود. قیمت گوشت کاوه و بره یک قیمت و گوشت میش نیز یک قیمت دارد.

ارشدی ضمن تایید فروش گوشت میش به جای گوشت کاوه اضافه کرد: احتمال فروش گوشت”میش” به جای گوشت “کاوه” وجود دارد.

مردم گزارش دهند با متخلفان برخورد می‌شود

روح الله باقری، معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: تاکنون گزارشی در این زمینه به ما اعلام نشده است اما درصورتی که مردم به ما گزارش دهند پس از بررسی و مشاهده تخلف با متخلفان طبق قانون برخورد می شود.

وی افزود: وظیفه ما نظارت بر گران فروشی و هرگونه تخلف و شکایت مردمی در خصوص وضعیت بازار است اما اگر کسی شکایت کند که گوشت “میش” بجای گوشت “بره” یا “کاوه” به آنها فرخته شده است پس از کارشناسی اگر تخلف قصاب محرز شد ضمن تشکیل پرونده برای متخلف، به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.

باقری اظهارکرد: قیمت گوشت قرمز طی سالجاری در دو مرحله افزایش پیدا کرده و طبق قانون با هرگونه گران فروشی و تخلف در این زمینه برخورد جدی می‌شود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد:  قیمت مصوب گوشت “میش” ۴۴ هزار تومان و “بره” ۵۴ هزار تومان اعلام شد و قصابانی که بیش از این قیمت گوشت بفروشند، متخلف و با آنها برخورد خواهد شد.

فروش گوشت میش به جای گوشت کاوه شرعا حرام است

حجت الاسلام محمد غفاری، کارشناس مذهبی هم در این زمینه گفت: براساس عناوین فقهی این نوع معامله شرعا حرام است و شرایط بیع شرعی را ندارد. عناوین فقهی متعددی بر این نوع معامله وارد است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا