بورسبورس اوراق

بازگشت امید به بورس با رشد سه هزار واحدی شاخص/ افت ارزش معاملات در پی احتیاط معامله‌گران

در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز بورس تهران شاخص کل با چرخش ۱۸۰ درجه ای نسبت به روز گذشته در تلاش است تا با رشد بیش از سه هزار واحدی، عقب نشینی دیروز را جبران کند. این در حالی است که پس از انتشار اخباری مثبتی از اجلاس G۲۰ و خاتمه جنگ تجاری بین دو قدرت اول اقتصادی دنیا امیدواری برای بهبود نرخ کامودیتی‌ها افزایش یافته است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در دومین روز هفته و پس از سه ریزش متوالی و نسبتا عمیق شاخص در روزهای گذشته، شاهد بازگشت رونق به معاملات تالار حافظ هستیم. این در حالی است که در لحظات پایانی جلسه معاملاتی روز گذشته و با پُررنگ تر شدن حضور حقوقی ها انتظار آن می رفت که بازار امروز از ریزش ها فاصله بگیرد.

همچنین بخوانید

اما در آن سوی دنیا نیز سران دو کشور قدرتمند چین وآمریکا پس از چند ماه جنگ تجاری بی حاصل سرانجام در حاشیه نشست G20 تصمیم گرفتند تا آتش بست اعلام کرده و از مواضع خود کوتاه بیایند. دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین که در جریان اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین حضور دارند موافقت کرده‌اند جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان را برای ۹۰ روز متوقف کنند تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند. در جریان این نشست دونالد ترامپ موافقت کرد تصمیم خود برای وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را فعلا تعلیق کند و در برابر شی جین‌پینگ وعده داده واردات کالاهای آمریکایی را افزایش دهد. این نخستین دیدار دو رهبر پس از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور بود که طی آن آمریکا بر حدود ۲۰۰ میلیارد کالای وارداتی از چین تعرفه بست و پکن هم در تلافی برای حدود ۱۰۰ میلیارد کالای آمریکایی تعرفه وضع کرد.

گفتنی است جنگ‌های تعرفه‌ای آمریکا و چین در هفته‌های اخیر باعث افزایش موجودی انبار محصولات چینی، و در نتیجه آن افت قیمت‌های جهانی شده بود.حال به نظر می‌رسد با انتشار این خبر بازارهای جهانی دست‌کم برای مدتی شاهد افت‌های ادامه‌دار نباشند. این اتفاق مثبت می‌تواند بورس تهران را هم از ریزش‌های سنگین اخیر نجات دهد. شاخص بورس تهران در هفته‌های اخیر از محدوده بیش از ۱۹۰هزار واحد به محدوده کمتر از ۱۶۰هزار واحد رسیده است. دو ریسک سیستماتیک تحریم‌ها و افت قیمت‌های جهانی فعالان بورس تهران را هراسان کرده بود. حالا اما به نظر می‌رسد یکی از این دو ریسک سیستماتیک کمرنگ‌تر شده است.

در مجموع تاکنون شاخص کل با رشد ۳۱۰۰ واحدی درصد زیادی از افت روز گذشته خود را جبران کرد. شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۳۲ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید. در فرابورس هم ایفکس تاکنون با رشد ۵۷ واحدی به ارتفاع ۱۷۷۵ واحد رسیده است.

تاکنون بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ورقه بهادار در بورس و فرابورس دادوستد شده است که از این میزان ۳۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است. در بین نمادهای با اهمیت بورسی، «فولاد»، «کگل»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا