بین الملل

آتش‌بس ۹۰ روزه آمریکا و چین در جنگ تجاری

کاخ سفید پس از اجلاس رده‌بالای ترامپ و جین‌پینگ در آرژانتین، اعلام کرد چین و ایالات‌متحده توافق کرده‌اند تا ۹۰ روز هیچ تعرفه‌ای دیگری بر یکدیگر وضع نکنند تا در این مدت به توافقی تجاری برسند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، صبح یکشنبه، کاخ سفید پس از اجلاس رده‌بالای ترامپ و جین‌پینگ در آرژانتین، اعلام کرد چین و ایالات‌متحده توافق کرده‌اند تا ۹۰ روز هیچ تعرفه‌ای دیگری بر یکدیگر وضع نکنند تا در این مدت به توافقی تجاری برسند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ توافق کرد که تعرفه واردات بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین را که قبلا گفته شده بود در ۱ ژانویه به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، بالا نبرد، درحالی‌که چین توافق کرد میزانی مشخص نشده اما بسیار قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی، انرژی، صنعتی و دیگر کالاهای آمریکایی را بخرد.

چین که قبلا تقاضای شرکت کوآلکام آمریکا برای کسب مالکیت شرکت هلندی ان‌اکس‌پی را تایید نکرده بود، توافق کرد در صورت ارائه مجدد این پیشنهاد با تایید آن مشکلی نخواهد داشت.

در ماه جولای شرکت کوآلکام که بزرگترین سازنده تراشه تلفن هوشمند در جهان است پس از این که نتوانست تاییدیه دستگاه نظارت چین را در مورد خرید شرکت تولید نیمه‌رسانای ان‌اکس‌پی، به دست آورد، از این قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری کنار کشید و به قربانی بزرگ جنگ تجاری آمریکا و چین تبدیل شد.

به عنوان بخشی از توافق، چین قبول کرده است که دوباره خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را شروع کند.

ترامپ که از هواپیمای شخصی خود با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: این یک توافق فوق‌العاده است. کاری که من انجام خواهم داد این است که تعرفه‌ها را افزایش ندهم. چین بازار خود را باز خواهد کرد. چین تعرفه‌ها را کنار خواهد گذاشت.

او گفت: با این قرارداد چین مقدار عظیمی از محصولات کشاورزی ما را خواهد خرید که این تاثیر مثبت خارق‌العاده‌ای بر کشاورزی ما خواهد داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا