بورسبورس اوراق

بازار سرمایه، آماده برای توسعه حمل و نقل ریلی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: زیر ساخت ها یکی از مهم ترین عوامل توسعه هر کشوری به شمار می رود. به ویژه زیر ساخت های حمل و نقل ریلی یکی از شاخص های توسعه هر کشوری است، به طوری که تجربه تاریخی نشان می دهد هر کشوری که توانسته مسیر توسعه را طی کند به حمل و نقل ریلی روی آورده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی ضمن بیان مطلب فوق، عنوان کرد: زمانی که از اثر زیر ساخت ها در اقتصاد صحبت می کنیم می دانیم آثار مثبت درونی و بیرونی بسیاری دارد و به طور قطع توسعه زیر ساخت های اقتصادی برای هر کشوری حیاتی است.

دبیر شورایعالی بورس با بیان اینکه در دنیا تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی مبتنی بر اوراق بدهی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: طی سال های اخیر حجم تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه افزایش داشت هرچند بخش عمده ای از این اوراق توسط دولت منتشر شد و اگر بخش خصوصی نیز وارد این حوزه شود شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان گردش اوراق در بازار سرمایه صورت می گیرد، عنوان کرد: این به معنای حجم ۶ برابری بازار بدهی طی دو سال اخیر است و بازار سرمایه تمایل دارد علاوه بر دولت بخش خصوصی نیز اوراق بدهی منتشر کند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: بین سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ مجموع اوراق بهادار بخش ریلی منتشر شده از طریق بازار سرمایه حدود ۹۲ میلیارد تومان بود اما در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۵۱ میلیارد تومان افزایش یافت و در سال ۱۳۹۶ به ۱۳۵ میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان اینکه  کل اوراق بخش ریلی در سال جاری که از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده تاکنون به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است تاکید کرد: این میزان سرمایه گذاری اندک است و بازار سرمایه این انعطاف را دارد که با استفاده از ابزارهای مالی مختلف در تامین مالی بخش ‌های مختلف حمل و نقل به ویژه ریلی مشارکت کند.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند تضمین مورد انتظار خریداران را به سازمان بورس ارایه کند قطعا از طریق بازار سرمایه تامین مالی در حجم بسیار بالاتری محقق می شود گفت: وظیفه قانونی ماست که به اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه کمک کنیم و وزارت راه و راه آهن می توانند از امکانات بازار سرمایه بهره برداری کنند و مسیر و مقررات این بازار کاملا شفاف است.

ارتقا در آیسکو، پیام به سرمایه گذاران خارجی

دبیر شورایعالی بورس با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری های خارجی در حوزه زیر ساخت های اقتصادی، عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عضویت عادی آیسکو درآمد. این یک پیام مهم برای سرمایه گذاران خارجی است. اکنون استانداردهای بازار سرمایه ایران با استانداردهای بین المللی یکسان شده و حمایتی که از سرمایه گذاران صورت می گیرد برابر با حمایت در سایر کشور ها است. این پیامی است که می توانیم به مخاطبان خارجی حوزه ریلی بدهیم که اگر اوراق ریلی بخرند قوانین آن با استانداردهای جهانی سازگار است و تمامی حمایت هایی که لازم است به طور استاندارد از یک سرمایه گذار صورت بگیرد، در ایران انجام می شود.

دکتر محمدی افزود: وظیفه بازارسرمایه تامین مالی ارزان با معرفی ابزارهای متنوع مالی است. در این بین نمی توان حمل و نقل دریایی را نیز نادیده گرفت. باید اوراقی را منتشر کرد که تامین مالی پروژه های دریایی نیز در آن صورت بگیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان شد: طی دو سال گذشته تنوع اوراق بازار سرمایه ایران و ابزار های مالی ما بسیار گسترده شده و افراد خوش فکری در این بازار حضور دارند و بازار سرمایه می تواند کمک بزرگی برای تامین مالی حوزه ریلی باشد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا