انرژی

جزییات تفاهمات ایران و روسیه در حوزه اقتصادی

وزیر نیرو گفت: تحریم‌های ایالات متحده فرصت بی‌نظیری را برای شکوفایی امکاناتی از جمله منابع طبیعی و انسانی جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در برنامه شبکه خبر با تشریح دستاوردهای سفر روسیه که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به این کشور سفر کرده بود، اظهار کرد: این سفر به دعوت وزیر انرژی روسیه برای آشنایی با زمینه‌های همکاری، تبادل نظر روی موضوعات در حال انجام و ایجاد زمینه‌های مناسب برای اجلاس کمیسیون مشترک انجام شد.

وی با اشاره به ملاقات با وزیر امور قفقاز شمالی، دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعدادی از شرکت‌های فعال روسی در زمینه‌های مختلف انرژی و صنعتی، موسسات بیمه‌ای و بانکی در این سفر گفت: سطح بالایی از تفاهم و دیدگاه مشترک بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو ادامه داد: در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران با تحریم‌های ایالات متحده مواجه است و روسیه نیز به نحوی مشمول تحریم‌هایی است، این تحریم‌ها فرصت بی‌نظیری را برای شکوفایی امکاناتی از جمله منابع طبیعی و منابع انسانی فراهم کرده است.

اردکانیان با بیان این‌که وزارت نیرو پروژه‌های مشترکی را با استفاده از خط اعتباری روسیه بهره گرفته است، افزود: مراحل ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در استان هرمزگان با اعتبار ۱.۲ میلیارد یورو آغاز شده است. همچنین برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون با حدود یک میلیارد یورو در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: به دنبال همزمان شدن و سنکرون کردن شبکه برق کشور با روسیه از طریق آذربایجان، ارمنستان و گرجستان هستیم که این موضوع فواید زیادی برای ایران به دنبال خواهد داشت.

وزیر نیرو تاکید کرد: جلساتی برگزار شده تا این موضوع به زودی به مرحله اجرا برسد.

علاقه‌مندی شرکت روسی برای تولید مشترک توربین‌های گاز

وی اظهار کرد: از سوی شرکت بزرگ سازنده در روسیه برای تولید مشترک توربین‌های گاز علاقه‌مندی بالایی نشان داده شد تا برای دریافت دانش ساخت این توربین‌ها بازار روسیه را در اختیار محصولات ایرانی قرار دهند و قرار است همکاری نزدیکی را با گروه مپنا آغاز کنند.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه تصریح کرد: ۱۰ کارگروه زیرمجموعه کمیسیون مشترک طراحی شده که یکی از آنها کارگروه بانکی است و قرار است به زودی به منظور رفع برخی موانع موجود بانکی جلسه مشترکی در ایران برگزار شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که در بخش حمل و نقل ریلی فعالیت خوبی آغاز شده، اضافه کرد: پروژه احداث ۶۰۰۰ واگن باری و مسافری در دستور کار است و طرف روسی اعلام آمادگی کرده تا دانش ساخت را در فرایند اجرای این پروژه به ایران منتقل کند.

وی پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تضمینی برای بالا بردن امکان عملیاتی شدن توافقات مذکور دانست و افزود: این اتحادیه اقتصادی بین پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به امضا رسیده و اخیرا اعلام آمادگی کرده‌اند که ایران را هم به عنوان همکار این اتحادیه اقتصادی بپذیرند. مراحل قانونی شدن آن در حال انجام است و تصویبنامه هیئت وزیران و سپس تصویب مجلس شورای اسلامی آن‌را نهایی خواهد کرد.

اردکانیان با تاکید بر این‌که پس از عملیاتی شدن این مهم، عملا یک منطقه آزاد تجاری مجازی ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: هم اکنون ۹ شرکت لبنی و ۱۹ شرکت در زمینه شیلات ایران در بازار روسیه فعال هستند و محصولات آنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن کشور ارائه می‌شود.

افزایش ۵۱ درصدی حجم مبادلات ایران

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در هشت ماه امسال میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حجم مبادلات ایران ۵۱ درصد افزایش یافته و قطعا برای اتحادیه اوراسیا امتیاز محسوب شده و می‌توانند از ایران به عنوان هاب ترانزیت غلات روسیه و قزاقستان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع زمینه بسیار مهمی برای اشتغال و عرضه محصولات کشاورزی ایران علاوه بر تولید در بازارهای آنجا فراهم خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به ملاقات با هیئت مدیره شورای بازرگانان ایرانی در روسیه گفت: در حال حاضر ظرفیت بالایی از محصولات ایران در بازارهای روسیه عرضه می‌شود و خوشبختانه بخش خصوصی کشور فعال است.

او اظهار امیدواری کرد با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی در اوایل اسفند ماه مسائل دستگاه‌های اجرایی مطرح و به نقاط روشنی برسد.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به پیشنهاد وزیر امور قفقاز شمالی در برگزاری همایشی به منظور فعال‌تر کردن ارتباط تجاری و فرهنگی بین استان‌های مختلف ایران و استان‌های قفقاز شمالی روسیه همزمان با کمیسیون مشترک در ایران گفت: این موضوع فرصت بسیار خوبی برای بخش خصوصی در قالب اتاق‌های بازرگانی محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که در بخش دولتی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گردشگری، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی در این توافق نقش عمده‌ای خواهند داشت، ادامه داد: بازار روسیه برای واردات دارو یک بازار ۲۰ میلیارد دلاری است و با توجه به سطح بالای فناوری موجود در زمینه تولید دارو می‌توانیم سهم عمده‌ای از بازار مذکور را از آن خود کنیم.

همچنان موضوع مصرف صحیح در اولویت است

اردکانیان در رابطه با وضعیت بارش در سطح کشور نیز گفت: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این است که هر چند در فصل پاییز بارش‌ها به نسبت پاییز گذشته بیشتر خواهد بود، اما در زمستان چنین وضعیتی را احتمالا نخواهیم داشت و مقداری از بارش‌های صورت گرفته به دلیل سال‌های خشکی که پشت سر گذاشته‌ایم، برای جبران رطوبت از دست رفته خاک صرف می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این صورت روان‌آب خیلی وسیعی نخواهیم داشت و کماکان موضوع مصرف صحیح در اولویت است و امیدواریم هم در بخش آب و هم در بخش برق پرمصرف‌ها به جرگه خوش مصرف‌ها بپیوندند.

وزیر نیرو هفتم آذر ماه به منظور دیدار با مقامات دولتی روسیه و هماهنگی برای برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو جانبه در تهران، وارد فرودگاه شرمتیوای مسکو شد و در نخستین روز سفر دو روزه‌اش به روسیه نشست‌های مشترکی با الکساندر نواک – وزیر انرژی و سرگی چباتاریف – وزیر امور قفقاز شمالی روسیه خواهد داشت. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌ها، عصر امروز مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌های روسیه خواهد داشت.

اردکانیان در راس هیاتی ۱۰ نفره به‌عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه راهی این کشور شده است تا ضمن دیدار با مقامات دولتی روسیه، مقدمات برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو جانبه در تهران را فراهم کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا