امور زیربناییراه و ساختمان

ارزش بازار اوراق بدهی به ۷ برابر رسیده است/ تعیین ریسک اوراق بدهی با رتبه‌بندی آنها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ارزش بازار اوراق بدهی از ۱۴ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته در ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: اوراق بدهی رتبه‌بندی اعتباری خواهند شد و از این پس ریسک هر ورقه براساس رتبه آن مشخص می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، شاپور محمدی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی با بیان اینکه اکثر کشورها برای شروع مسیر توسعه به سمت توسعه شبکه ریلی روی آوردند گفت: خوشبختانه این امکان برای هموطنانمان به وجود آمده که چه مسافران و چه صاحبان بار بتوانند از شبکه ریلی  استفاده کنند و در طول سال‌های گذشته سرعت و زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی هم افزایش یافته هرچند که هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وی با بیان اینکه پایین بودن قیمت سطح خدمات نسبت به سایر شقوق حمل و نقل ایمنی و امنیت از جمله مهم‌ترین ویژگی های شبکه حمل و نقل ریلی است گفت: با توسعه شبکه ریلی می‌توان امنیت جاده‌ای، امنیت محیطی، کاهش آلودگی هوا را به دست آورد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اثر زیرساخت‌ها در اقتصاد کلان اظهار داشت:‌ توسعه زیرساخت‌ها آثار بیرونی مثبتی در اقتصاد کلان کشورها دارد و شاید در ابتدا هزینه‌های ایجاد شده با ابهام بازگشت سرمایه مواجه باشد اما برای توسعه اقتصاد یک امری ضروری و حیاتی است.

محمدی تاکید کرد: اگر زنجیره حمل و نقل و زیرساخت‌ها مهیا نباشد هیچ فعالیت اقتصادی‌ای برای دولت و بخش خصوصی نمی‌تواند سودآور باشد اما برای توسعه زیرساخت‌ها نیاز به فرآیند تامین مالی منطقی وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تامین مالی در کشورهای مختلف به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود ادامه داد: برای همه کشورهای توسعه یافته سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یا FDI مهم است البته در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی معادل FPI هم اضافه شده است که مشارکت هر سرمایه‌گذار در فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند در پیشرفت پروژه ها بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های تامین مالی در بلندمدت بودن آن است گفت: تامین مالی زیرساخت‌ها بلندمدت است البته بازار سرمایه هم بازار بزرگی است که می‌تواند این پروژه‌های بزرگ مقیاس زیرساختی را تامین مالی کند.

محمدی با بیان اینکه تامین مالی معمولاً از طریق تامین مالی مبتنی بر دارایی و تامین مالی مبتنی بر بدهی انجام می‌شود گفت: شرکت‌های سهامی عام تامین مالی را انجام می‌دهند و در طول سه سال گذشته تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی رشد گسترده‌ای یافته به طوری که از ۱۴ هزار میلیارد دلار به ۹۰ هزار میلیارد دلار رسیده است و امروز ۹۰ هزار میلیارد دلار اوراق سررسید نشده به صورت زنده معامله می شود و خوشبختانه این رقم نسبت به سال گذشته هفت برابر افزایش یافته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه تمایل داریم اوراق بدهی را برای بخش خصوصی منتشر کنیم گفت: هرچقدر که انتشار اوراق بدهی برای بخش خصوصی افزایش پیدا کند به معنی کاهش سهم سرمایه‌گذاری دولت در تامین مالی‌ها است.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی گفت: بیشتر راغب هستیم اوراق را برای بخش خصوصی منتشر کنیم چرا که عامل ایجاد اشتغالزایی هستند و از شفاف‌ترین عناصر اقتصادی محسوب می شوند.

محمدی با تاکید بر اینکه با ۶۰۳ شرکت بورسی و ۶۲۰ نهاد مالی در بازار سرمایه آمادگی تامین مالی پروژه‌های ریلی را داریم گفت: وظیفه سازمان بورس این است که تامین مالی را برای شرکت‌ها و پروژه‌ها ارزان‌تر کند. چندی پیش تامین مالی در شبکه حمل و نقل هوایی را در حوزه اوراق صکوک اجاره شروع کردیم و این اتفاق می‌تواند برای پروژه‌های ریلی هم بیفتد و سازمان بورس وظیفه خود می‌داند که برای شرکت‌های ریلی تامین سرمایه انجام دهد.

محمدی با تاکید بر اینکه بورس و سرمایه ایران متنوع‌ترین ابزارهای اسلامی را برای تامین سرمایه در اختیار دارد گفت: اوراق جعاله، اوراق اجاره، صکوک، اوراق اجاره سهام، اوراق منفعت، اوراق وکالت از جمله ابزارهای اسلامی در در بازار سرمایه ایران هستند که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اوراقی که در سال‌های اخیر برای بخش ریلی منتشر شده است گفت: از سال ۹۰ تا ۹۵ چیزی حدود ۹۲ میلیارد تومان اوراق برای بخش ریلی منتشر شده که تنها در سال ۹۵ تقریباً ۹۱ میلیارد تومان اوراق برای این بخش به انتشار رسیده است.

وی افزود: همچنین میزان اوراق منتشر شده در سال ۹۶ برای بخش ریلی ۱۳۵ میلیارد تومان و در سال جاری ۱۶۰ میلیارد تومان موافقت اصولی صادر شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش ریلی چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی سرمایه در بخش ریلی انجام شده است گفت: این عدد نسبت به ارزش بازار بدهی که رقم آن ۹۰ هزار میلیارد تومان است قطعا کم است و باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه ناوگان ریلی، خرید واگن و لوکوموتیو استفاده کرد گفت: ما فقط ابزار اوراق را در اختیار نداریم بلکه می‌توانیم از صندوق پروژه‌ها هم برای تامین مالی استفاده کنیم و این وظیفه قانونی ما است که تامین سرمایه مالی پروژه‌ها را برعهده بگیریم.

محمدی تاکید کرد: اگر قوانین و مقررات اجازه پاسخ مثبت برای تامین سرمایه برخی از پروژه ها را به ما نمی‌دهد این وظیفه ما است که نتیجه نهایی را در سریع‌ترین زمان به مخاطبان اعلام کنیم و این باعث ایجاد اعتماد مردم به بازار سرمایه می‌شود.

وی همچنین از رتبه‌بندی اعتباری اوراق خبر داد و گفت: از سال‌های گذشته این اقدام را در دستور کار قرار دادیم و بخشی از اوراق مبتنی بر رتبه خواهند شد به این صورت که مردم از این پس می‌دانند براساس رتبه ورقه‌ها ریسک آن چقدر است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا