بین المللصوت

آتش بس آمریکا و چین در جنگ تجاری

 

یک کارشناس اقتصاد بین الملل از آتش بس سه ماهه جنگ تجاری بین آمریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد محمدپور عمران در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این آتش بس دورنمایی را روشن می کند مبنی بر اینکه آیا «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در وضعیتی قرارگرفته که بخواهد در مسیر یکجانبه گرایی با سرعت هرچه تمامتر حرکت نکند یا در نهایت می خواهد دولت چین را در این مدت سه ماهه وادار به عقب نشینی کند و چیزی که با افزایش تعرفه ها به دست نیاورده در فضای تعلیق و توقف آتش بس با جنگ روانی به دست آورد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: این مسئله منوط به اینکه دو طرف قوت و قدرت یکدیگر را چگونه ارزیابی کنند به هر حال چین تاکنون در برابر فشارها، تهدیدها و محدودیت های آمریکا ایستادگی کرده و نسبت به سایر کشورها داعیه دیگری دارد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: اگر وعده مبهم چین مبنی بر ورود کالاهای بیشتر از آمریکا به شرط توقف جنگ تجاری عملیاتی شود نشانه عقب نشینی کشور چین واگر در این وعده مبهم گام مثبتی برندارد نشانه شکست و عقب نشینی آمریکا خواهد بود چرا که دولت ترامپ نتوانسته به شعارهای خود طی چند ماه گذشته در مورد تعادل و تراز تجاری با کشور چین جامه عمل بپوشاند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه اقتصاد دو کشور به یک اندازه نیست، افزود: اقتصاد آمریکا دو برابر اقتصاد چین است و به تبع توان جذب کالاهای بیشتری را دارد.

محمدپور عمران اظهارداشت: موضوع تعرفه ها یک موضوع تعریف شده در نظام تجارت بین المللی و سازمان تجارت جهانی است بنابراین اگر قرار باشد مشکلی داشته باشد هر دو عضو سازمان تجارت جهانی باید مسائل خود را در سازمان مزبور طرح کنند چرا که وظیفه این سازمان حل و فصل همین مسائل و موارد است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: ترامپ با موضوع یک جانبه گرایی که در تمامی زمینه ها داشت در این عرصه هم بدون مراجعه به سازمان دابلیو. تی.او به حل و فصل یکجانبه ورود و اعلام کرد درصدد بستن تعرفه روی صدها میلیارد دلار واردات کالای چینی است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل افزود: دولت آمریکا در یک گام ۱۰ درصد تعرفه روی افزون بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالا اعمال و قصد داشت تا چند روز آینده این رقم را به ۲۵ درصد افزایش دهد.

وی در ادامه یادآورشد: دولت چین نیز در برابر اعلام کرد در این قضیه کوتاه نخواهد آمد و روی حداقل یک صد میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه بالاتری وضع می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا