بورسبورس اوراق

«سفار» و بررسی مجدد یک طرح/ «پارسان» خبر از افزایش سود داد

بعد از چند روز کاهش سنگین در بسیاری از نمادهای حاضر در بورس و فرابورس، وضعیت کلی بازار در روز جاری امیدوار کننده بود به طوریکه بیشتر نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. در این روز شش نماد متوقف و شش نماد بازگشایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حاصل معاملات امروز فعالیت بورس تهران رشد سه هزار و ۲۸۴ واحدی شاخص بود. به واسطه این رشد، شاخص بورس توانست با افزایشی ۲.۰۵ درصدی بخشی از ریزش روزهای قبل خود را جبران کند و به سطح ۱۶۳ هزار و ۱۳۸ واحد دست یابد. «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز شاخص داشتند. همزمان با این رشد حاصل پیام‌های ناظران بورس و فرابورس شش توقف و شش بازگشایی بود. در این روز نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن (وصنعت) به منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه و تصویب صورت‌های مالی متوقف شد. «پارسان» خبر از افزایش سود محقق شده سال جاری به واسطه افزایش سود زیر مجموعه‌های شرکت داد و «سفار» از بررسی مجدد یک طرح و بستن قرار داد به منظور بررسی شرایط انجام آن با بانک عامل گفت.

 مهم‌ترین بازگشایی در روز جاری نیز بازگشایی «ذوب» بود که افزایش قیمتی چشمگیر را برای این سهم به ارمغان آورد؛ قیمت هر سهم «ذوب» در بالاترین سطح روز جاری به قیمت ۱۶۳ تومان و ۹ ریال رسید، این نماد در نهایت با رشدی ۸.۸۲ درصدی در قیمت پایانی معادل ۱۵۷ تومان و۹ ریال به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست.

سود «پارسان» بیشتر شد: افزایش سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ نسبت به پیش بینی انجام شده دلیل توقف نماد معاملاتی گسترس نفت و گاز پارسیان (پارسان) بود. دلیل این افزایش درآمد که به گفته شرکت، افزایش سود تقسیمی شرکتهای پتروشیمی پردیس و سرمایه گذاری هامون سپاهان نسبت به آخرین پیش بینی عنوان شده است. این موضوع سبب شد تا سود تقسیمی شرکت به ازای هر سهم از میزان ۴۶ تومان و دو ریال پیش بینی شده (در ابتدای سال مالی) به ۵۴ تومان و سه ریال برسد.

«لپارس» و مزایده بی‌حاصل: دیگر نماد معاملاتی متوقف شده در روز جاری متعلق به شرکت پارس الکتریک (لپارس) بود. دلیل توقف این نماد لزوم ارائه اطلاعات در خصوص مزایده بی‌سرانجام، مزایده ملک مطهری بود که فاقد برنده اعلام شد. براین اساس با هماهنگی هیات مدیره شرکت مقرر شد، مجددا مزایده برگزار شود.

«حخزر» توضیح داد: نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی دریای خزر (حخزر) به منظور ارائه برآوردهای جدید ناشی از تاثیرات نرخ ارز و سایر عوامل تاثیرگذار، متوقف شد. عوامل موثر بر برآورد عملیات شرکت شامل تغییرات نرخ ارز و افزایش نرخ کرایه حمل، عوارض بندری و غیره بوده است. افزایش مبنای تسعیر ارز برای دلار آمریکا از هفت هزار تومان به هشت هزار تومان و افزایش نرخ کرایه حمل منجربه افزایش درآمد عملیاتی شرکت به میزان ۳۱ درصد شده است. همچنین سود پیش بینی شده شرکت از ۲۰۱ میلیارد و ۳۶ میلیون تومان به ۲۶۳ میلیارد و ۴۷ میلیون تومان افزایش یافته است. بهای تمام شده شرکت با افزایشی ۱۵ درصدی از مبلغ ۱۵۸ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان به ۱۸۳ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان رسیده است. هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ۱۶ درصد افزایش و سایر اقلام عملیاتی ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

«سفار» و بررسی مجدد یک طرح: نماد معاملاتی (سفار) متعلق به شرکت سیمان فارس به دلیل ارائه اطلاعات در خصوص بازنگری در انتقال به سایت سیمان خرامه، متوقف شد. بنابر اعلام شرکت براساس تکلیف مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به سال ۹۶ مبنی بر بازنگری طرح انتقال سیمان به سایت خرامه، با توجه به شرایط اقتصادی جدید به ویژه افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش هزینه ها، شرکت بر آن شد تا با عقد قرار داد با بانک عامل در خصوص ارزیابی توجیه پذیری طرح یاد شده به بررسی این طرح با توجه به مفروضات جدید بپردازد. گفتنی است، درحالیکه طرح از توجیه اقتصادی لازم برای اجرا برخوردار باشد شرکت پس از اخذ موافقت سهامدار عمده اقدام به افزایش سرمایه خواهد کرد.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا