بین الملل

حمایت‌های چند میلیارد دلاری آمریکا و اتحادیه اروپا از کشاورزان

حمایت های چند میلیارد دلاری آمریکا واتحادیه اروپا از کشاورزان‌شان که سالهاست با انتقادات تند و تیز کشورهای درحال توسعه روبروست، همچنان ادامه دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در نشست سال ۲۰۱۴ سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، دو وزیر کشاورزی به نمایندگی از وزرای کشورهای در حال توسعه از حمایت­های دولتی آمریکا و اروپا از بخش کشاورزی انتقاد کردند و اظهار داشتند یارانه های حمایتی کشورهای توسعه یافته زارعین کشورهای در حال توسعه را فقیرتر می کند.

با وجود این انتقادات، آمریکا و اتحادیه اروپا نه تنها از این حمایت ها دست برنداشته اند، بلکه هر روز بر دامنه حمایت از بخش کشاورزی شان اضافه می کنند. 

وزیر کشاورزی بورکینافاسو در نشست سالانه ۶ اکتبر ۲۰۱۴ سازمان خوار و بارجهانی (FAO) در رم به نمایندگان این سازمان گفت: «تولیدکنندگان پنبه ما دائما توسط یارانه های غیر عادلانه کشورهای شمالی مورد آسیب قرار می گیرند. قوانین و استانداردهای تجارت بین الملل برای توانایی رقابت شرکتهای کوچک و متوسط  (SMEs)آفریقا مطلوب نیستند.»

 همچنین وزیر کشاورزی گرجستان این نگرانی را تکرار کرد و گفت: «من معتقدم که یک رویکرد جهانی برای مقابله با یارانه های کشاورزی  مورد نیاز است.»  او در نشست وزرای فائو در زمینه مدیریت و بازارهای بین المللی کالا به نمایندگان گفت: «یارانه ها باعث بی ثباتی و ناهماهنگی می شوند.»

حمایت های چند میلیارد دلاری آمریکا و اتحادیه اروپا از کشاورزان

سازمان تحقیقاتی گروه کاری محیط زیست (EWG) گزارش داد که آمریکا بزرگترین تولیدکننده پنبه جهان، بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲  مبلغ ۳۲.۹ میلیارد دلار یارانه به تولیدکنندگان پنبه این کشور جهت افزایش تولید پرداخت کرده است.

مدیر بخش تحقیقات آکسفام آمریکا (Gawain Kripke) به بنیاد تامسون رویترز گفت: «وقتی کشاورزان آمریکایی یارانه دریافت می کنند پنبه بیشتری تولید می کنند در نتیجه به طریقی قیمت جهانی آن را کاهش داده و به کشاورزان در کشورهای درحال توسعه خسارت وارد میکنند که این مسئله باعث ایجاد رقابت ناعادلانه جهانی میشود.»

اتحادیه اروپا برای سایر محصولات کشاورزی خود (غیر از پنبه) سالانه حدود ۹۷ میلیارد دلار یارانه پرداخت میکند. بنابراین کشاورزان در کشورهای فقیرتر مدعی اند که با وجود این سطح از حمایت­های دولتی به رقبایشان نمیتوانند در بازارهای جهانی با آنها رقابت کنند. آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می دهد که اعضای این سازمان در سال ۲۰۱۳ مجموعا ۲۵۸ میلیارد دلار یارانه کشاورزی پرداخت کرده اند.

شکایت برزیل از حمایت­های کشاورزی آمریکا در WTO

برزیل طی سال های گذشته تلاش کرده است تا از یارانه های حمایتی پنبه ایالات متحده آمریکا در WTO شکایت کند. در سال ۲۰۰۴ سازمان تجارت جهانی (WTO) از شکایت برزیل علیه آمریکا حمایت کرد و به برزیل اجازه داده شد تا تعرفه های خود علیه محصولات کشاورزی آمریکا را افزایش دهد و بدین ترتیب این کشور در چالشی که علیه کشاورزان پنبه کار آمریکا داشت به پیروزی رسید. این اختلاف بین برزیل و آمریکا همچنان ادامه داشت و یک دهه طول کشید و زمانی به پایان رسید که در سال ۲۰۱۴ آمریکا موافقت کرد تا به موسسه پنبه برزیل، ۳۰۰ میلیون دلار غرامت بپردازد و برزیل نیز پذیرفت که اقدامات تعرفه ای و تحریمی بیشتری علیه آمریکا ترتیب ندهد. اختلافات میان هند و ایالات متحده بر سر یارانه های کشاورزی نیز تا حدی باعث کاهش قراردادهای تجاری جهان شده است.

مرجع خبر:

https://www.reuters.com/article/us-foundation-food-subsidies/developing-countries-blast-rich-world-farm-subsidies-at-rome-talks-idUSKCN۰HV۱NK۲۰۱۴۱۰۰۷

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا