امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قانون خریدتضمینی بایداصلاح شود/خوداتکایی۸۰درصدی گندم؛خط قرمزِکشور

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با تاکید بر لزوم اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: استیضاح وزیر جهاد هیچ مشکلی را حل نمی کند.

همچنین بخوانید

مسعود اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر از اقدام دولت در افزایش قیمت گندم به ١۶٠٠ تومان انتقاد کرد و گفت: افزایش قیمت گندم از ١۴٧٠ تومان به ١۶٠٠ تومان اقدام پسندیده ای نبود و دولت باید در این زمینه طبق قانون عمل می کرد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون، قیمت خرید تضمینی گندم باید براساس نرخ تورم افزایش می یافت و به حدود ١٨۵٠ تومان می رسید، افزود: کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس بر نرخ ١٩٢٠ تومان تاکید کرده بود همچنین این کمیته در نامه ای به بنده به عنوان عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، ضمن حمایت از مواضع ما مجددا بر این قیمت تاکید کرده بودند.

اسدی تصریح کرد: دولت می تواند قانون را اجرا و نرخ را به موقع و صحیح اعلام کند و اگر توان پرداخت آن را ندارد ، از راه حل دیگری استفاده کند مثلا ١۶٠٠ تومان پول گندم را به کشاورزان بدهد و حدود ٢۵٠ تومان آن با سررسید یکساله پیش دولت بماند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی صریح و شفاف است، اظهارداشت: اشکال از مجریان این قانون است که آن را درست اجرا نمی کنند به همین دلیل باید تدابیری در نظر گرفته شود تا دیگر شاهد اینگونه تخلفات در اجرای قانون مذکور نباشیم.  

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است قانون خرید تضمینی تغییر کند و از این پس وزیر جهادکشاورزی بتواند نرخ رسمی تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی را ضرب در قیمت سال گذشته محصولات نماید و نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند و نیازی به دخالت شورای اقتصاد در این زمینه نباشد. همچنین برای کسانی که در این زمینه تخلف می کنند، تنبیهاتی نظیر انفصال از خدمات دولتی در نظر گرفته شود.  

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تاکید کرد: ما نمی توانیم کشور را از خوداتکایی به محصول استراتژیکی مانند گندم بی نیاز بدانیم و خوداتکایی حداقل ۸۰ درصدی خط قرمز ماست؛ در غیر این صورت دشمنان کشور به راحتی می توانند از این مساله علیه ما استفاده کنند و بهره ببرند.  

اسدی با اشاره به پایین بودن قیمت تعیین شده برای گندم در سالجاری گفت: این نرخ باعث کاهش کشت گندم می شود یا اینکه باعث می شود کسانی که کشت را انجام داده اند محصول تولیدی خود را به عنوان خوراک دام بفروشند و یا آن را به خارج از کشور قاچاق کنند.

تخلف دولت ربطی به حجتی ندارد/مجلس باید به دولت فشار بیاورد 

وی با تاکید بر اینکه گندم محصولی استراتژیک است، افزود: گندم را حتی نمی توان با روغن خوراکی مقایسه کرد چرا که نبود یا کمبود آن در یک روز نیز می تواند کشور را با چالش های جدی مواجه کند.  

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطرح شدن استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، گفت: اگرچه نقدهایی نیز به آقای حجتی داریم اما در این دوره استیضاح وی به جا نیست و او قربانی تصمیمات آقای نوبخت و رییس جمهور می شود چرا که وزیر جهادکشاورزی، هم به موقع قیمت های خرید تضمینی را پیشنهاد کرده، هم نرخ های پیشنهادی منطقی بوده است؛ ضمن اینکه پیگیری های لازم را هم  انجام داده اند؛ بنابراین نمایندگان مجلس باید فشارشان را به دولت بیاورند نه به وزیر جهاد؛ استیضاح حجتی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا