بانکبانک و بیمه

۲ راه کنترل تورم

امیـــــــــد بسیاری به اثرگذاری عملیات بازار باز وجود دارد، این تنها سیاست‌ پولی است که برای کنترل تورم بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،علی سعدوندی، اقتصاددان کریدور نرخ بهره را مکمل عملیات بازار باز دانست و به ایرنا افزود: کریدور نرخ بهره در کنار این عملیات، سیاست بسیار موفقی در کنترل تورم بوده است. به‌همین دلیل است که در بیش از ۱۵۰ کشور جهان، تورم کنترل شده است. پس از دهه‌ها تجربه جهانی ثابت شده که عملیات بازار باز تنها سیاست‌ پولی است که برای کنترل تورم بسیار مؤثر است. ترکیب عملیات بازار باز و کریدور نرخ بهره می‌تواند عرضه پایه پولی در بازار بین‌بانکی را کاملاً کنترل کرده و از این طریق نقش تثبیتی بر رشد نقدینگی و به‌تبع آن تورم داشته باشد. بانک مرکزی به جای اینکه مبالغی را با عنوان استقراض مستقیم به دولت تقدیم کند، مانند سایر فعالان بازار به‌طور غیرمستقیم از طریق خرید اوراق قرضه یا مشارکت دولتی، عملیات تزریق منابع پولی را در بازار بین‌بانکی انجام می‌دهد.

سعدوندی با اشاره به اینکه عملیات بازار باز شرطی دارد که باید رعایت شود گفت: بانک مرکزی نباید تابعی از دولت باشد بلکه باید مستقلاً تصمیم بگیرد، هر چند که دولت و بانک مرکزی با یکدیگر تعامل دارند. در آن صورت نیز بانک مرکزی در بسیاری اوقات با وجود استقلالی که دارد، تحت سلطه مالی دولت قرار می‌گیرد. با تمام اینها بانک مرکزی باید مستقل باشد.
این اقتصاددان درباره ویژگی‌های اوراقی که در این بازار خرید و فروش می‌شود، افزود: این اوراق باید نقدپذیری بالایی داشته باشند. به همین علت بانک مرکزی تمایل دارد اوراق مشارکت یا اوراق قرضه دولتی را که نقدپذیری بالایی دارند، خریداری کند. علاوه بر نقدپذیری بالا، این اوراق باید از کیفیت اعتباری بالایی برخوردار بوده و امکان نکول این اوراق وجود نداشته باشد. از آنجایی که دولت می‌تواند اوراق را جایگزین اوراق دیگری کند و ممکن است بازپرداخت اوراق از طریق مالیات‌ها صورت گیرد، معمولاً استقراض دولت از طریق اوراق قرضه یا مشارکت داخلی ریسک اعتباری ندارد. 
البته این تنها ابزار نیست و بانک مرکزی می‌تواند از اوراق دیگری نیز استفاده کند. در صورتی که نیاز باشد، این سیاست جدید را با عنوان تسهیل کمّی می‌شناسند. در سیاست تسهیل کمّی بانک مرکزی علاوه بر اوراق کوتاه‌مدت دولتی، به ‌سمت اوراق بلندمدت دولتی، اوراق شرکتی و اوراق مسکن نیز تمایل پیدا می‌کند. 
به عبارت دیگر هنگامی که اقتصاد در وضعیت رکودی قرار دارد، بانک مرکزی از هر روشی استفاده می‌کند تا سیاست انبساطی در پیش گیرد و اقتصاد کشور را از رکود نجات دهد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا