بورسبورس اوراق

افت ۱۲ درصدی قیمت وکیوم باتوم (شراز)/ شمش آلومینیوم (فایرا) ۱۹ درصد رقابت داشت

طی روز گذشته، اغلب محصولات پتروشیمی به طور مچینگ و معاملات تالار صنعتی با قیمت پایه و بدون رقابت انجام شد. در این میان، پر‌ارزشترین معامله نیز به «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز (شراز) در حدود ۱۳ میلیارد تومان تعلق داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  روز گذشته یکشنبه (۱۱آذر)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۵۵.۶ میلیارد تومان داشتند که در ۷۳ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۱۱۱ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. همچنین، تالار محصولات صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۷۸ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

در این میان، پر‌ارزشترین معامله این تالار هم به «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز (شراز) در حدود ۱۳ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی۲۵۷۰ تومان بدون رقابت نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی حدود ۱۲ درصد افت قیمت داشت.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

طی این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز ۶۷۴ تن مواد پلیمری، ۳۹۹ تن مواد شیمیایی و پنج هزار تن وکیوم باتوم معامله شد.

روز گذشته، اغلب محصولات پتروشیمی به طور مچینگ معامله شدند. بیشترین ارزش معاملات این تالار به «وکیوم باتوم» پالایش نفت شیراز (شراز) در حدود ۱۳ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۲۵۷۰ تومان بدون رقابت نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی حدود ۱۲ درصد افت قیمت داشت. در این میان اما وکیوم باتوم پالایش نفت آبادان به دلیل نبود تقاضا معامله نشد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان دادوستد ۱۵ هزار و ۵۴۰ تن قیر و ۳۵۰ تن عایق رطوبتی بود.

تالار صنعتی

شایان ذکر است دو هزار تن سیمان تیپ یک، یک هزار و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی آلومینیوم، هفت هزار تن شمش بلوم، ۳۶۰ تن مس کاتد و یک هزار تن مس کم عیار نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران به فروش رسید.

روز گذشته، اغلب معالات تالار صنعتی با قیمت پایه و بدون رقابت انجام شد. در این میان، پر‌ارزشترین معامله به محصول «شمش آلومینیوم ۹۹.۸» شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) به میزان حدودی ۳۴.۶ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی ۲۳۰۷۷ تومان و ۱۹ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۰۰۱۵ تن به طور خصوصی معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در (۷ آذر) ۴.۲۲ درصد کاهش قیمت داشت.

گفتنی است، مس کاتد (فملی) هم امروز با قیمت پایه کیلویی ۵۶۹۱۳ تومان، بدون رقابت معامله شد. این محصول در حجم حدود ۳۶۰ تن فروخته شد در حالیکه ۳۰۰۰ تن عرضه داشت.

شایان ذکر است، در روز گذشته آهن اسفنجی شرکت‌های «پارس فولاد سبزوار» و «توسعه آهن و فولاد گل گهر» به قیمت کیلویی ۱۶۱۹ تومان عرضه شد اما به دلیل نبود تقاضا مورد معامله قرار نگرفت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «مس کم عیار» فملی، به ارزش حدود ۹۹.۶ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۹۹۶ تومان در حجم۱۰۰۰ تن فروخته شد.

تالار کشاورزی

این گزارش حاکی است، ۱۲ هزار تن گندم دوروم هم در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران دادوستد شد.

با ارزشترین محصول این تالار روز گذشته به «گندم دورم» ایلام به میزان حدودی ۸ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول به قیمت کیلویی ۹۳۸ تومان و ۱۰ درصد بیشتر از قیمت پایه در حجم ۸۰۰۰ تن معامله شد.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به گندم دورم خوزستان به میزان حدودی چهار میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول هم امروز به قیمت پایه کیلویی ۹۳۸ تومان در حجم چهار هزار تن معامله شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا