انرژی

جهش ۵ درصدی قیمت نفت در پی آتش‌بس آمریکا و چین

قیمت نفت روز دوشنبه در واکنش به توافق آمریکا و چین برای آتش بس ۹۰ روزه در جنگ تجاری خود و در آستانه نشست هفته جاری اوپک، افزایش چشمگیری یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۷۳ دلار یا ۵.۴ درصد افزایش، به ۵۳.۶۳ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۸ دلار یا ۴.۸ درصد افزایش، به ۶۲.۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت آمریکا پس از این که کانادا اعلام کرد ایالت آلبرتا به دلیل محدودیت‌های خطوط لوله و افزایش سطح ذخایر نفت، تولیدکنندگان را وادار خواهد کرد تولیدشان را ۸.۷ درصد یا معادل ۳۲۵ هزار بشکه در روز کاهش دهند، افزایش بیشتری پیدا کرد.

استفن اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا-اقیانوسیه در شرکت OANDA در این باره گفت: تصمیم آلبرتا اقدام کم سابقه‌ای برای رفع بحران در صنعت انرژی آمریکا بوده است.

چین و آمریکا در جریان دیدار سران گروه ۲۰ در آرژانتین توافق کردند به مدت ۹۰ روز روی واردات کالاهای یکدیگر تعرفه بیشتری وضع نکنند و برای حل اختلافات فعلی خود مذاکره کنند.

جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان روی تجارت جهانی تاثیر منفی گذاشته و نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی را برانگیخته است.

نفت خام در فهرست کالاهایی که مشمول تعرفه سنگین آمریکا و چین شده اند قرار ندارد اما معامله‌گران اظهار کردند این آتش بس جو مثبتی را در بازارهای نفت ایجاد کرد.

بانک مورگان استنلی آمریکا در یادداشتی برای مشتریانش نوشت: این آتش بس به مدت ۹۰ روز شگفتی مثبتی برای قیمت نفت است، اما مذاکرات تجاری پرچالش خواهد بود.

معامله‌گران نفت همچنین به دیدار اوپک در پنج شنبه هفته جاری چشم دوخته‌اند. انتظار می‌رود در این دیدار اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه کاهش تولید را به منظور مقابله با اشباع عرضه اعلام کنند. عرضه فزاینده به بازار باعث شده قیمت نفت ۳۰ درصد از اوج خود در اکتبر سقوط کند.

همچنین قطر روز دوشنبه اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود. تولید نفت قطر حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است با این حال این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است. قطر با عربستان سعودی که همسایه این کشور و بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، اختلافات دیپلماتیک شدیدی دارد.

هیچ اعلام رسمی هنوز انجام نگرفته اما اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید این گروه یک تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر کاهش پیدا کند.

آمار وزارت انرژی روسیه نشان داد تولید نفت این کشور در نوامبر به ۱۱.۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با رکورد ۱۱.۴۱ میلیون بشکه در روز در اکتبر، کاهش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، تولیدکنندگان نفت در آمریکا همچنان به افزایش تولید ادامه می‌دهند و تولید این کشور را به رکورد بالای ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز رساندند. با ادامه رشد فعالیت حفاری، اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ افزایش بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا