انرژی

هشدار نسبت به سقوط نفت به ۴۰ دلار

نماینده ایران در اوپک با توجه به نارضایتی برخی از اعضای اوپک از افزایش اخیر تولید عربستان سعودی و روسیه، اظهار کرد اوپک و متحدانش بعید است در دیدار هفته جاری خود برای تمدید کاهش تولید نفت به توافق برسند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حسین کاظم پور اردبیلی گفت: انتظار دارد برخی از کشورها در اعتراض به رفتاری که باعث کاهش شدید قیمت نفت شده است، از توافق کاهش تولید خارج شوند.

بر اساس گزارش رویترز، این اظهارات بارزکننده تنش در داخل اوپک پیش از نشست رسمی این گروه در روز پنج شنبه است. قرار است در این دیدار سیاست تولید برای سال ۲۰۱۹ مورد بحث قرار است. تولیدکنندگان اوپک سپس روز جمعه با متحدانشان شامل روسیه به مذاکره خواهند پرداخت.

همچنین بخوانید

کسانی که تولیدشان را افزایش دادند باید در کاهش تولید پیش بیافتند

نماینده ایران در اوپک گفت: تصمیم قطر برای خروج از اوپک، عصبانیت تولیدکنندگان کوچک از نقش برتر کمیته مشترک وزیران به سرکردگی عربستان و روسیه را نشان می‌دهد. وی در ادامه افزود: هر گونه کاهش تولید باید تنها از سوی کشورهایی انجام بگیرد که تولیدشان را بالا بردند.

ایران از تولید بالاتر عربستان سعودی و روسیه که پس از درخواست دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای تولید بیشتر نفت به منظور جبران افت صادرات ایران صورت گرفت، ناراضی است.

کاظم پور اردبیلی با اشاره به تصمیم اخیر دوحه، به رویترز گفت: این اقدام بسیار تاسف آمیز است و ما ناراحتی آنها را درک می‌کنیم. بسیاری از اعضای اوپک از این که کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک درباره تولید یکجانبه و بدون توافق سایر اعضای اوپک تصمیم می‌گیرد، ناراضی هستند.

قیمت نفت به دلیل عرضه فزاینده، از رکورد بالای ۸۶ دلار در هر بشکه در اوایل اکتبر یک سوم از ارزش خود را از دست داده است.

کاظم پور با اشاره به کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، گفت: آنها از ماه مه با سرازیر کردن عرضه فراوان به بازار و ایجاد اشباع عرضه، ضرر ۳۰ دلاری را به همه اعضای اوپک تحمیل کرده اند. با این رفتار، تولیدکنندگان کوچک دلیلی برای ماندن در اوپک نمی‌بینند.

ایران معتقد است هر گونه کاهش تولید باید از جانب کسانی انجام بگیرد که نفت بیشتری تولید کرده اند. در واقع به جای ۲۵ تولیدکننده حاضر در ائتلاف اوپک و غیراوپک، این عربستان سعودی و روسیه هستند که بزرگترین افزایش تولید را داشته‌اند.

کاظم پور گفت: آنها اکنون از دیگران می‌خواهند در کاهش تولید سهیم شوند. هر کس که تولیدش را افزایش داده، باید کاهش دهد. وی در ادامه خاطرنشان کرد با این شکست توافق، تردید دارم که اعلامیه همکاری تمدید شود. در واقع، برخی از تولیدکنندگان که فاقد ظرفیت تولید بیشتر هستند، ممکن است اوپک را ترک کنند.

در مقابل، عربستان سعودی و روسیه می‌خواهند این توافق همکاری تجدید و احیا شود.

سقوط نفت به ۴۰ دلار در صورت ناکامی اوپک برای کاهش تولید نفت

نماینده ایران در اوپک همچنین هشدار داد اگر اوپک و متحدانش تولیدشان را به میزان قابل توجهی کاهش ندهند قیمت نفت به ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

تولید آنها باید حداقل ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند تا از اشباع عرضه جلوگیری شود. ایران در شرایطی که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد، در کاهش تولید مشارکت نخواهد کرد اما نماینده ایران در اوپک دستیابی به توافق برای محدودیت عرضه را نیز بعید دانست.

عربستان سعودی و روسیه برای مقابله با افت قیمت نفت، اعلام کردند پیمانشان برای مدیریت بازار نفت را تمدید می‌کنند اما هیچ کاهش تولید جدیدی را تایید نکردند و گفته می‌شود درباره نحوه تقسیم کاهش تولید با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا