بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

معرفی سه محرک اصلی در ایجاد جامعه بدون پول نقد

در حال حاضر ۴۱ درصد آمریکایی‌ها به‌طور منظم پول نقد همراه خودشان دارند و اکثرا به‌دنبال روش‌های پرداخت جایگزینی هستند که پتانسیل‌های دنیای فین‌تک را بیشتر و بیشتر به رخ می‌کشد. ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداخت هم در تلاش‌اند تا بتوانند پابه‌پای این تغییر و تحولات پیش بروند و جامعه را بیشتر به سمت جامعه بدون پول نقد پیش ببرند. آنها در مسیرشان با مصرف‌کنندگانی مواجه خواهند شد که خواستار تحولاتی هستند که با شیوه زندگی‌شان تطابق دارد اما نکته‌ای که این وسط وجود دارد این است که سازگاری با نیازهای جامعه یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

پس باید دید که صنعت خدمات مالی چگونه می‌تواند به شکلی واقعی، شکاف موجود میان جامعه کنونی و جامعه آینده بدون پول نقد را از میان ببرند؟

همچنین بخوانید

از میان نوآوری‌های پرداختی که به این ارائه‌دهندگان در ادامه مسیرشان کمک می‌کند، می‌توان به کارت‌های نقدی از پیش پرداخت‌شده، کارت‌های دو طرفه بدون اصطکاک و سیستم‌های پایانه فروش چند کاربردی به‌عنوان عوامل موثر اشاره کرد.

 

عامل اول: کارت‌های نقدی از پیش پرداخت‌شده

باتوجه به عواملی ازجمله کاهش پول نقد و تقاضا برای روش‌های پرداختی که جایگزین ارزهای سنتی شوند، پیش‌بینی شده است که میزان بازار جهانی برای این کارت‌ها تا سال ۲۰۲۲ به ۳/۱ هزار میلیارد دلار برسد. قبلا کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده معمولا به‌صورت یکبار مصرف بودند؛ مانند کارت‌های هدیه. اما با معرفی دستگاه‌های متصل همه‌چیز تغییر کرد و کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده‌ چند شکله و چند منظوره به وجود آمد و از آنجایی که مصرف‌کنندگان کمتر از پول نقد استفاده می‌کردند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

همین کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده و اپلیکیشن‌های موبایلی مربوطه باعث شد تا مصرف‌کنندگان بتوانند به‌سرعت و تنها با چند ضربه روی تلفن‌های هوشمندشان، پول دریافت و ارسال کنند. برای مثال با کاهش استفاده از پول نقد، سرویس‌هایی در بازار به وجود آمدند که به وسیله آنها امکان ارسال پول برای خانواده‌ها به مراتب ساده‌تر شد. کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده‌ای مخصوصا کودکان طراحی شد که به طور یکپارچه هم به اپلیکیشن‌های موبایلی والدینشان متصل است و امکان انتقال پول دیجیتالی را به مراتب آسان‌تر کرده است.

همچنین کاربران می‌توانند از مزایای سرویس‌های دیجیتال در این حوزه هم برخوردار شوند.. سرویس‌های مانند ونمو که با کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده فیزیکی هم سازگار است. این اپلیکیشن موبایلی به دوستان، همکاران و اعضای خانواده این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تلفن‌های هوشمندشان برای یکدیگر پول ارسال کنند و همچنین حساب ونمو خودشان را روی کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده قرار دهند تا بتوانند از پول آن برای خریدهای آنلاین و درون فروشگاهی استفاده کنند.

استفاده از این کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده برای پرداخت حقوق کارمندان هم مزایای زیادی هم برای کارمندان و هم کارفرمایان دارد. برای مثال اوبر از سرویسی به نام Instant Pay رونمایی کرده است که به وسیله آن رانندگان می‌توانند تا پنج بار در روز حقوقشان را دریافت کنند. درحالی که رانندگان دیگر شرکت‌های مشابه برای دریافت پولشان مجبوراند گاهی اوقات تا یک هفته صبر کنند.

 

عامل ۲: کارت‌های دو طرفه

یکی دیگر از عواملی که در کاهش پول نقد دخیل بوده، تغییر روند افراد و جامعه به سمت پرداخت‌های غیرنقدی است و نکته قابل توجه در این باره این است که افراد میلنیال از اصلی‌ترین طرفداران این روش‌های غیرنقدی هستند. درراستای رفتن به سمت جامعه غیرنقدی و برطرف کردن نیاز مصرف‌کنندگان؛ به‌ویژه نسل میلنیال، در رابطه با ارائه روش‌های پرداخت سریع و بدون اصطکاک، موسسات مالی به سمت استفاده از کارت‌های پرداخت دو طرف رفته‌اند. این کارت‌های پرداخت مجهز به چیپ و آنتنی است که می‌توان از آنها برای انجان تراکنش‌های تماسی و غیرتماسی استفاده کرد.

امروزه نوجوانان آمریکایی فقط برای ۶ درصد از تراکنش‌هایشان از پول نقد استفاده می‌کنند. درواقع می‌توان اینطور گفت که بیزاری مصرف‌کنندگان جوان از پول نقد از مهمترین عوامل برای توسعه و گسترش کارت‌های دوطرفه است. اکنون دیگر هم بومرها و هم نسل Z انتظار یک تجربه سریع و بدون اصطکاک را از کارت‌های دوطرفه در پایانه‌های فروش دارند.

سهولت استفاده و سرعتی که این کارت‌های دو طرف دارند باعث می‌شود تا آنها به روش پرداخت مناسبی برای انجام تراکنش‌های خرد تبدیل شودند. اتفاقا همین تراکنش‌های خرد ازجمله عواملی هستند که باعث شکل‌گیری روندهای بدون پول نقد در روش‌های پرداخت مصرف‌کنندگان شد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱، تراکنش‌های غیرتماسی از طریق کارت‌های نقدی و اعتباری به ۲ هزار میلیارد دلار در دنیا برسد.

 

عامل ۳: سیستم‌های پایانه فروش

از آنجایی که شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی و دیگر شرکت‌ها در پیشبرد جامعه بدون پول نقد از طریف کارت‌های از پیش‌پرداخت‌شده و دو طرف، فعال عمل می‌کنند، به همین دلیل واضح است که پذیرندگان هم بایستی خودشان را در این زمینه با مشتریان هماهنگ کنند. امروزه مصرف‌کنندگان از کارت‌های پلاستیکی برای ۲۸ درصد کل خریدشان استفاده می‌کنند. درنتیجه می‌توان گفت کسب‌وکارهایی که صرفا متکی به پرداخت‌های نقدی هستند، نمی‌توانند آنطور که باید و شاید روی درآمدشان حساب باز کنند. از دیگر نتایج این تغییر و تحولات در جامعه این است که انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵، پایانه‌های فروش در بازار تا ۱۱/۵ درصدد رشد داشته باشند.

با معرفی فناوری‌های جدید پایانه‌های فروش در بازار، تمامی کسب‌وکارها می‌توانند خودشان را عضوی از جامعه بدون پول نقد تبدیل کنند. ارائه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزارهای پایانه فروش از اصلی‌ترین طرفداران جامعه بدون پول نقد هستند که می‌توانند این امکان را برای تمامی کسب‌وکارها، در هر شکل و اندازه‌ای که باشند، فراهم کند که نه‌تنها قابلیت پذیرش کارت‌های پلاستیکی را دارند بلکه می‌توانند فرمت‌های موبایل، دیجیتال و دیگر شیوه‌های غیرتماسی را پذیرش کنند.

راهکارهای جدید در این حوزه می‌توانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها را به سیستم‌های پایانه فروش تبدیل کنند که توسط بسیاری از کسب‌وکارهای مستقل در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با ناپدید شدن پول نقد از کیف پول‌ها، می‌توان گفت که چشم‌انداز پرداخت به گردباد بی‌وقفه‌ای از تغییروتحولات بدل شده که نشانه‌ای از سکون و آرامش هم ندارد. موسسات مالی، پذیرندگان در تلاش‌اند تا با ارائه و پذیرش فناوری‌های پرداخت خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه دهند.

منبع: ATM Market Place

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا