صنعت، معدن، تجارت

شلمچه مرز طلایی ایران است/امکان رفع مشکلات تجار در تعاملی دو سویه

آبادان – سرکنسول ایران در بصره گفت: در زمان حاضر شلمچه مرز طلایی و ویترین جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد سیاهپوش عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات صادرکنندگان به عراق از مرز شلمچه با بیان اینکه بحث های کارشناسی و حتی عمومی بسیار خوبی در این جلسه انجام شد، افزود: اقتصاد یکی از پایه های مهم سیاستمداران است و در جایی که اقتصاد کشورها قوی باشد، سیاستمداران هم قوی هستند. در بسیاری از کشورها از جمله ایران بخش خصوصی چند گامی جلوتر از دولت پیش رفته و این جای بسی افتخار دارد. در زمان حاضر بسیاری از شرکت‌های فعال در عراق مربوط به بخش خصوصی هستند.

وی، خطاب به فعالان اقتصادی و تجار حاضر در جلسه با اشاره به اینکه اشکالات خود را به دیگران تعمیم ندهیم، اظهار کرد: ما با عراق مشکلاتی را در بحث فنی، زیربنایی، حاکمیتی و سیاسی داریم که بایستی با تعامل و همراهی با یکدیگر آنها را برطرف کنیم.

سیاهپوش تصریح کرد: بصره یکی از پایتخت های اقتصادی عراق به شمار می رود که ۸۵ درصد از بودجه عراق در آنجاست؛ ضمن آنکه بیش از ۹۰ درصد از نفت عراق نیز در این استان تولید می شود؛ بنابراین باید بکوشیم تا حضوری چشمگیر در این استان داشته باشیم.

سرکنسول ایران در بصره با تاکید دوباره بر حضور فعالان اقتصادی و تجار در این استان، یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های فعلی که در عراق فعالیت دارند به دلیل اراده خودشان بوده است. ما اکنون دشمن قدری داریم که با ورود به مسائل مختلف به ویژه اقتصادی سعی در ایجاد اختلال در کار و مبادلات دو جانبه دارد به طوری‌که بخش وسیعی از فعالیت های اقتصادی ما تحت تاثیر همین برخوردها دچار دردسر و مشکل می شود.

سیاهپوش گفت: امروز شلمچه مرز طلایی کشور است که سالانه بیش از دو میلیارد دلار مبادلات تجاری از طریق آن انجام می شود، البته مشکلاتی نیز در این مرز وجود دارد که برای حل آن یک دست صدا ندارد.

وی با اشاره به سلب مسئولیت حکومت محلی عراق از شلمچه افزود: بر این اساس استاندار و سایر مسئولان امکان بحث، تصمیم گیری و برنامه ریزی در این باره را ندارند و باید از بغداد و یا حکومت مرکزی دستور بیاید.

وی از تاثیرات سیاسی، تبلیغات دشمن و وضعیت نامشخص حکومت عراق به عنوان تبعات منفی کار اقتصادی نام برد و اظهار کرد: به دنبال رفع مسائل و مشکلات هستیم، در مورد شلمچه آنکه حضور و تلاش همگان در جهت فراهم سازی شرایط انجام کار اقتصادی مناسب قابل تقدیر است، البته اشکلاتی نیز وجود دارد اما بایستی دست در دست هم دهیم و مشکلات را پشت سر بگذاریم.

سیاهپوش با تاکید بر اینکه نباید ایرادات و مشکلات را در زمین یکدیگر بینداریم، تصریح کرد: پیش از اتفاقات اخیری که در بصره رخ داد (آتش زدن کنسولگری ایران در بصره و عواقب بعدی آن) به طور روزانه هفت هزار ویزا صادر می کردیم که اینکار در جهان بی مانند است و نشان از همت و تلاش دوستان ما در کنسولگری ایران در بصره دارد.

وی یادآور شد: با برداشته شدن ویزا از سوی منطقه آزاد اروند روزانه سه هزار عراقی به این مناطق سفر می کردند.

سرکنسول ایران در بصره شلمچه را ویترین جمهوری اسلامی خواند و گفت: قریب به اتفاق مردم شهرهای آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) عرب و با آداب عراقی ها آشنا هستند؛ بنابراین می توانند مراودات و تعاملات خوبی را با آنان داشته و یا برقرار کنند.

سیاهپوش با بیان اینکه در زمان حاضر کشورهایی همچون عربستان و اردن درهای ورودی کشورهایشان را به روی عراقی ها گشوده اند تا به سمت ایران نیایند، افزود: نگاه عراقی ها به سمت ایران است و خواهان استمرار و توسعه مبادلات همه جانبه با ما هستند پس باید در این باره نهایت سعی و تلاشمان را به کار ببریم.

وی اظهار کرد: در ایام اربعین حسینی به رغم تمامی تبلیغات منفی دشمنان اما عراقی ها به طور واقعی برای زائران سنگ تمام گذاشتند و از این بابت قدردان آنان هستیم.

سرکنسول ایران در بصره عراق با انتقاد شدید از مسئولان پایتخت نشین ایران که تاکنون به رغم پیگیری‌های فراوان موضوع بکارگیری نیروهای توانمند در بخش گذرنامه را در شلمچه حل نکرده اند، تصریح کرد: بسیاری از موارد ساده هستند که با برنامه ریزی و اقدام مناسب می توان آنها را رفع کرد. به طور مثال در مرز شلمچه هنوز نتوانسته ایم یک آژانس تاکسی با نظم و ترتیبی قرار دهیم تا وقتی یک عراقی وارد منطقه می شود بتواند خدمات خوبی را ارائه کند، ما اخلاق اهل بیت را داریم و نباید مسائل کوچک و تاثیرگذار در اقتصاد ما را از راه اصلی مان دور کند.

سیاهپوش با اشاره به اینکه تاکیدمان بر کیفی سازی کالاها و صدور کالاهای با کیفیت است، یادآور شد: از بخش خصوصی برای تمامی همکاری هایشان قدردانی می کنم و امید است بتوانیم امین مردم ایران به ویژه فعالان اقتصادی و تجار در بصره باشیم و بتوانیم رابطه تنکاتنگ بیشتری را میان فعالان اقتصادی این منطقه و بصره برقرار کنیم.

سرکنسول ایران در بصره عراق گفت: در بحث پزشکی نیز عراقی ها مایل هستند تا در ایران درمان شوند و برای توسعه این مسئله که از آن به عنوان توریست درمانی یاد می شود، باید تعرفه های درمانی تعدیل شود و اقدامات عملی برای اجرایی شدن آن انجام گیرد.

سیاهپوش افزود: در تلاش برای تسهیل امور فعالان اقتصادی هستیم و برای این منظور طی هماهنگی ها و برنامه ریزیهای انجام شده در ۲۵ آذرماه جاری میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت، و رئیس ستاد اقتصادی کشور و تنی چند از فعالان اقتصادی در بصره هستیم تا با برگزاری جلسات زمینه رفع مشکلات تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی را مهیا کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا