امور زیربناییتعاون و اشتغال

تغییرات ۵ساله شاخص‌های بازار کار/اشتغال سالانه ۴۰۶هزار نفر+نمودار

تغییرات پنج ساله شاخص‌های بازار کار نشان می دهد از سال ۹۲ تا ۹۶ دو میلیون و ۳۳ هزار شغل و سالانه به طور میانگین ۴۰۶ هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی نسبت اشتغال کشور طی سالهای ۹۲ تا ۹۶ به استناد آمار مرکز آمار ایران، نشان می دهد جمعیت شاغل کشور از ۲۱ میلیون و ۳۴۶ هزار نفر در سال ۹۲ به ۲۳ میلیون و ۳۷۹ هزار نفر رسیده است. به این ترتیب در بازه پنج ساله ۹۲ تا ۹۶ دو میلیون و ۳۳ هزار نفر به جمعیت شاغل کشور اضافه شده است و میانگین اشتغال سالانه حدود ۴۰۶ هزار نفر بوده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که جمعیت شاغل کشور طی سالهای ۸۴ تا ۹۳ حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون در نوسان بود، اما افزایش تعداد شاغلان در سال ۹۶ کاملا مشهود بوده است.

جمعیت شاغل کشور در سالهای ۹۲ تا ۹۶

روند تعداد شاغلان زن کشور از سال ۸۴ تا سال ۹۲ تقریبا در بیشتر سالها یک روند ثابت و در بیشتر مواقع کاهشی بوده است اما از سال ۹۲ تعداد جمعیت اشتغال بانوان از یک روند افزایشی برخوردار بوده است.

نمودار – جمعیت شاغل کشور به تفکیک جنس در سالهای ۹۱ تا ۹۶

بر اساس این گزارش، بررسی جمعیت بیکار کشور از سال ۸۴ نشان می دهد که جمعیت بیکار  در سال ۸۹ به اوج خود رسید؛ پس از آن طی سال های ۹۰ تا ۹۴ جمعیت بیکار زیر سه میلیون نفر بوده و از سال ۹۵ دوباره از مرز ۳ میلیون نفر عبور کرد.

البته در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۵ بیش از یک میلیون و ۹۰۰  هزار نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شده است.

بررسی روند نرخ بیکاری زنان حاکی از آن است که این نرخ در سال ۹۰ که با نرخ ۲۰.۹ درصد به اوج خود رسیده بود، از سال ۹۲ به بعد روند کاهشی به خود گرفت تا اینکه در سال ۹۵ این نرخ دوباره افزایش یافت و به ۲۰.۷ درصد رسید که نرخ بالایی است. اما در سال ۹۶ نیز نرخ بیکاری زنان حدود یک درصد کاهش یافت.

اما نرخ بیکاری مردان که طی بیش از یک دهه اخیر در سال ۸۹ با نرخ ۱۱.۹ درصد به اوج خود رسیده بود، تا سال ۹۲ روند کاهشی داشت اما پس از آن مجدد روند افزایشی به خود گرفت.

نمودار- جمعیت بیکار کشور به تفکیک جنس از سالهای ۸۴ تا ۹۲

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا