صنعتصنعت، معدن، تجارت

شکست کارت خریدکالادرخروج از رکود/زمزمه گرانی برخی لوازم خانگی

بازار راکد لوازم خانگی که فروش کارت اعتباری خرید کالا هم نتوانسته تأثیری در رونق آن داشته باشد، این روزها شاهد رفتار برخی تولیدکنندگان در افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، طرح ویژه “کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی” که در قالب بسته خروج از رکود قرار بود پاییز سال ۹۴ اجرایی شود در نهایت با کش و قوس‌های بسیار فروردین ماه امسال برای ایجاد رونق بازار در اجرایی شد. عمده تولیدکنندگان و البته مردم از همان روزهای نخست اجرای این طرح آن را گامی مهم برای رفع رکود در سطح بازار نمی‌دانستند و معتقد بودند دولت باید یک سیاست جدی را برای حمایت از تولیدکنندگان و رفع رکود بازار بکار گیرد.

فتاحی یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در همین ارتباط می‌گوید: ما از روز نخست اجرای طرح تا امروز فقط ۲ عدد کالا با کارت اعتباری خرید کالا توانسته ایم بفروشیم اما نکته قابل تأمل این است که پول فروش این کالا اول به بانک مرکزی رفته و بعداً به حساب کارخانه دار واریز می شود.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه قرار بود بانک مرکزی ظرف یک هفته این پول‌ها را به حساب تولیدکنندگانی که اجناس خود را در قالب کارت اعتباری فروخته‌اند واریز کند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ روز از فروش می‌گذرد و هنوز بانک مرکزی پولی به حساب ما واریز نکرده است.

این تولیدکننده لوازم خانگی تصریح کرد: متأسفانه برخی با رابطه این کارت‌ها را در فروشگاه ها نقد و آن را صرف موارد دیگر می‌کنند که این موضوع خود مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است به نوعی برخی مردم با کارت های اعتباری کالایی خریداری نمی‌کنند و فقط به نقد کردن آنها اقدام می‌کنند.

فتاحی با اعلام اینکه سایر تولیدکنندگان هم فروش خوبی در حوزه کارت های اعتباری خرید کالا ندارند، افزود: فقط برخی از تولیدکنندگانی که فروشگاه دارند تعدادی از اجناس خود را فروخته‌اند.

وی در خصوص تغییرات قیمتی در برخی از اقلام لوازم خانگی هم گفت: امروز بازار در شرایط رکود قرار داشته و اگر کسی به بهانه افزایش هزینه های سر بار قیمت محصولات خود را افزایش دهد امکان فروش آن محصولات را در سطح بازار نخواهد داشت.

مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد برخی تولیدکنندگان با وجود رکود حاکم بر بازار اقدام به افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات خود آن هم در حوزه یخچال فریزر کرده‌اند این در حالی است که تعدادی دیگر از تولیدکنندگان که از همان مواد اولیه مشابه استفاده می‌کنند قیمت محصولات خود را تا ۱۰ درصد کاهش داده اند که این امر خود بر سردرگمی خریداران افزوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا