بین الملل

چین در اعتراض به دستگیری مدیر مالی هواوی سفیر آمریکا در پکن را فراخواند

Le Yucheng معاون ارشد وزیر امور خارجه چین در اعتراض به دستگیری مدیر ارشد مالی هواوی ، تری برنستاد سفیر امریکا در پکن را فراخواند و اعلام نمود که در صورت نیاز، اقدامات دیگری را نیز انجام خواهد داد.

گفتنی است منگ در روز شنبه گذشته و بنابر درخواست مقامات آمریکایی به خاطر نقض تحریم های این کشور علیه ایران و فروش تکنولوژی به کشورمان در ونکوور دستگیر شد. سفیر کانادا در چین روز روز شنبه همین هفته به خاطر دستگیری خانم منگ از سوی وزیر امور خارجه چین فراخوانده شد. گفته می شود که خانم منگ در صورت استرداد به آمریکا با حکم زندان ۳۰ ساله روبرو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر امور خارجه چین در دیدار خود با سفیر آمریکا اعلام نمود که اقدامات این کشور «حقوق قانونی و منافع شهروندان چینی را نقض کرده و ماهیت به شدت بدی دارند. چین براساس اقدامات آمریکا گام های بعدی را بر می دارد».

همچنین بخوانید

این اقدام حدودا یک هفته بعد از دستگیری خانم منگ صورت می گیرد که بازتاب های خبری گسترده ای را به دنبال داشت و چین و آمریکا هر دو به آن واکنش نشان دادند. گفتنی است این دو کشور هم اکنون در جنگ تجاری تمام عیاری با یکدیگر به سر می برند و با وضع تعرفه های سنگین بر واردات طرف مقابل سعی در اعمال قدرت دارند.

مشخص نیست این احضارها که در واقع علنی ترین نمایش خشم چین به خاطر دستگیری مدیر مالی هواوی به شمار می روند تا چه اندازه بر تنش های به وجود آمده و حتی کسب و کار هواوی اثر خواهند گذاشت. در هر صورت چین پیوسته به احضار دیپلمات های خارجی ادامه می دهد تا خشم خود را از دستگیری خانم منگ به نمایش بگذارد.

اضافه کنیم که ایالات متحده آمریکا روز جمعه همین هفته پرونده ای را علیه غول تکنولوژی چین یعنی هواوی در ونکوور به جریان انداخت و در آن مدعی شد که منگ میان دو شرکت هواوی و Skycom که در ایران فعالیت داشته روابطی پنهانی را ایجاد کرده است. کانادا در این پرونده به نیابت از آمریکا که خواهان استرداد منگ است، اتهامات یاد شده مطرح نمود.

منگ ۴۶ ساله که دختر بنیانگذار هواوی است یک هفته اخیر را خاطر عدم صدور قرار وثیقه در زندان سپری کرده و قرار است که روز دوشنبه سرنوشت وی مشخص شود

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا