صنعت، معدن، تجارت

ظرفیت مرزی که رها شد؛ بازارچه‌های جدید به سرانجام نرسید

ایلام بیشترین مرز مشترک را با کشور عراق دارد ولی کمترین بهره را از ظرفیت‌های مرزی برده است، بازارچه‌های جدید مرزی یعنی چیلات و چنگوله هم به دلیل عدم همکاری طرف مقابل به سرانجام نرسیده است.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر بیشترین مرز مشترک را در بین استان‌های غربی کشور با عراق دارد ولی هم‌اکنون کمترین استفاده را از این ظرفیت بزرگ می‌برد و آثار استفاده از ظرفیت‌های مرزی در هیچ‌کدام از بخش‌های استان به‌خوبی مشاهده نشده است.

هم‌اکنون فقط مرز مهران در استان ایلام فعال است که باید گفت یک مرز زیارتی است تا تجاری، یعنی بیشتر برای تردد زوار عتبات عالیات به‌واسطه نزدیک بودن این مرز به شهرهای مذهبی عراق مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تردد سالانه ۴ تا ۵ میلیون زائر از مرز مهران هم بهانه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این بخش نشده چراکه عملاً فضای کسب‌وکار اقتصادی و استفاده از ظرفیت تردد زوار برای کسب درآمد مردم در استان شکل نگرفته است.

صادرات به‌عنوان یکی از فعالیت‌های مهم بازارچه مرزی مهران طی سال گذشته رکود پیدا کرد به‌طوری‌که میزان صادرات دو میلیارد دلار کالا در سال به یک میلیارد دلار رسیده است.

هم‌اکنون در این مرز از فعالیت‌های وارداتی، کوله بری، چمدانی و…هیچ خبری نیست و بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط در این مرز برای مردم استان ناآشنا است و همه عوامل باعث شده ظرفیت‌های مرزی در استان به‌خوبی به کار گرفته نشده و عملاً درآمدی نصیب مردم استان نشود.

این در حالی است در استان‌های مرزی دیگر شاهد فعالیت‌های چشمگیر اقتصادی هستیم که مردم مناطق مرزی از آن به‌خوبی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند ولی جمعیت شهرهای مرزی ایلام به دلیل نبود شغل و درآمد روزبه‌روز در حال کاهش است.

طی سال‌های گذشته برای فعالیت‌های مرزی در استان دو بازارچه مرزی چیلات در دهلران و چنگوله در مهران تصویب شد و حتی کارهای مقدماتی زیادی ازجمله احداث راه، فیبر نوری و تأمین محل ایجاد این بازارچه نیز انجام‌گرفته ولی هم‌اکنون به دلیل پای‌کار نبودن طرف مقابل عملاً این دو بازارچه در صورت تکمیل هم هیچ سودی برای استان نخواهند داشت.

عراقی‌ها در مقابل این دو بازارچه مرزی عملاً هیچ کاری انجام نداده‌اند و قطعاً زمان بسیاری طول می‌کشد عراقی‌ها بازارچه‌های مقابل این دو بازارچه را تصویب و اجرایی کنند.

بازارچه چنگوله از مهم‌ترین خواسته‌های تجار است

رئیس اتاق بازرگانی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ظرفیت‌های مرزی استان ایلام برای همه تجار به‌خوبی محرز است ولی در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که نیازمند توجه است.

شعبان فروتن گفت: اول‌ازهمه اینکه بخش صادرات کالا از بخش مسافربری در مرز مهران باید جداسازی شود و این مهم نیازمند یک بازارچه مرزی جدید یعنی چنگوله  در کنار مرز مهران برای توسعه فعالیت‌های تجاری است.

 طی ایام اربعین بیش از یک ماه تمامی فعالیت های تجاری در مرز مهران به دلیل ازدحام جمعیت تعطیل می شود

فروتن گفت: طی ایام اربعین بیش از یک ماه تمامی فعالیت‌های تجاری در مرز مهران به دلیل ازدحام جمعیت تعطیل می‌شود که نیاز است برای حمایت از تجار فعالیت بازارچه مرزی چنگوله هرچه زودتر آغاز شود.

وی تصریح کرد: تجار طی ایام سال قول و قرارهایی با طرف عراقی برای تجارت دارند ولی در زمان اربعین این فعالیت‌ها مختل می‌شود و بخشی از بازارهای تجارت بازرگانان و تجار از بین می‌رود.

فروتن عنوان کرد: مهران یکی از شهرستان‌های مرزی ایلام است که به‌واسطه داشتن مرز مشترک با کشور عراق باوجود بازارچه مرزی نقش مهمی در توسعه صادرات و اشتغال‌زایی دارد.

وی افزود: تنها در گمرک مهران روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون کالا به کشور عراق صادر می‌شود که موجب اشتغال بیش از دو هزار نفر کارگر، تاجر و راننده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام گفت: توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صادرات کالا در بازارچه جدید مرزی نیازمند زیرساخت‌هایی مثل پارکینگ، محوطه‌سازی، مرکز تخلیه و بارگیری و اینترنت است.

وی افزود: در مورد ایجاد بازارچه مرزی چیلات و چنگوله هم تفاهم‌نامه با مسئولان عراقی امضاشده و امیدواریم هرچه زودتر زمینه اجرایی شدن بازارچه‌های طرف عراقی یعنی نقطه مقابل بازارچه چنگوله و چیلات فراهم شود.

آخرین وضعیت بازارچه چنگوله

فرماندار مهران در همین حال در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: قرار است علاوه بر گمرک مهران برای رونق و اشتغال این شهرستان بازارچه چنگوله هم راه‌اندازی شود.

نظام ملکشاهی تصریح کرد: بازارچه مرزی چنگوله در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار عملیاتی شده و هم‌اکنون در حال احداث زیرساخت‌های لازم آن هستیم.

وی افزود: زیرساخت‌های برق بازارچه به پیمان رفته و اجرای فیبر نوری و سایر زیرساخت‌های لازم با اعتبار بیش از سه میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

ملکشاهی اظهار داشت: همچنین آسفالت جاده فرعی بازارچه هم‌اکنون در حال کار است.

 زیرساخت های بازارچه چنگوله در مجموع بیش از ۴۰ درصد پیشرفت دارد و در سال جاری نیز ۷۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های این بازارچه اختصاص یافته است

وی بیان کرد: زیرساخت‌های بازارچه چنگوله در مجموع بیش از ۴۰ درصد پیشرفت دارد و در سال جاری نیز ۷۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های این بازارچه اختصاص‌یافته است.

فرماندار مهران عنوان کرد: شرایط ویژه‌ای فراهم است که امیدواریم با افتتاح و راه‌اندازی بازارچه مرزی چنگوله بتوانیم این شرایط را برای کوله بری فراهم کنیم.

وی افزود: همچنین کمک کنیم که در ایام اربعین حتی یک روز گمرکات مهران تعطیل نشود.

فرماندار افزود: سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر می‌شود که در صورت باز شدن بازارچه چنگوله می‌توان این آمار را افزایش داد.

وی گفت: به‌زودی و با راه‌اندازی بازارچه مرزی چنگوله جهش اقتصادی و اجتماعی عظیمی در مهران راه خواهد افتاد.

راه‌اندازی دو بازارچه شهابی و چنگوله در دستور کار مسئولان عراقی است

نماینده مجلس عراق هم در دیدار  با استاندار ایلام در مورد وضعیت بازارچه چنگوله اظهار داشت: با وزیر امور خارجه عراق در خصوص بازگشایی بازارچه‌های دو طرف مرز جلسه خواهیم داشت و امیدوارم به‌زودی شاهد راه‌اندازی دو بازارچه شهابی(در استان واسط عراق) و چنگوله(در استان ایلام و مهران) باشیم.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز  اظهار داشت: ما باید اجازه دهیم که کولبران هم در استان ما فعال شوند چون در شرایط تحریم به سر می‌بریم و آن‌ها هم به سهم خود می‌توانند اثرگذار باشند.

وی تصریح کرد: باید در مرز علاوه بر تردد زوار دو طرف ایران و عراق، بخش خصوصی هم در این زمینه فعال شود.

وی عنوان کرد: اگر ما تلاش و پشتکار داشته باشیم می‌توانیم بازارچه‌های چنگوله و چیلات را هرچه زودتر فعال کنیم چراکه برای توسعه صادرات و افزایش مراودات اقتصادی با کشور عراق در شرایط تحریم راهی جز گشایش بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله نداریم.

علاوه بر بازارچه چنگوله، بازارچه و گذر مرزی چیلات در شهرستان دهلران از دیگر خواسته‌های مردم استان است، این بازارچه هم‌اکنون در حال ایجاد است ولی بازهم نقطه مقابل این بازارچه در عراق هنوز شکل نگرفته است.

آخرین وضعیت بازارچه چیلات

احمد کرمی معاون عمرانی استانداری ایلام دراین‌ارتباط در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: بازارچه مرزی چیلات بیش از ۳۰ هکتار است و تاکنون زیرساخت‌های مختلفی در این بازارچه شکل گرفته است.

 بیش از ۱۸ میلیارد تومان برای زیرساخت های آب، برق، جاده، فیبرنوری در این بازارچه هزینه شده که هم اکنون از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است

وی اظهار داشت: بیش از ۱۸ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های آب، برق، جاده و فیبرنوری در این بازارچه هزینه شده که هم‌اکنون از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است.

معاون استاندار ایلام تصریح کرد: درحال‌توسعه زیرساخت‌های بازارچه جدید استان هستیم و راه را برای فعالیت‌های اقتصادی در این دو بازارچه هموار کرده‌ایم.

فرماندار دهلران نیز در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: تمامی مقدمات و زیرساخت‌های بازارچه مرزی چیلات در حال شکل‌گیری است و می‌تواند در ایام اربعین برای تردد زوار هم مورداستفاده قرار گیرد.

حسینعلی موسوی گفت: امیدواریم طرف عراقی هم پای‌کار باشد و بازارچه مقابل چیلات را راه‌اندازی کند و باعث توسعه فعالیت‌های اقتصادی در بین مردم شهرستان و استان شود.

ایلام با وجود ظرفیت‌های مرزی همچنان محروم است

استان ایلام با وجود همه ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری، نفت و گاز،  مرز مهران و…همچنان محروم است، سهم صادرات محصولات از مرز مهران بسیار اندک است درحالی‌که بسیاری از محصولات تولیدی استان را می‌توان را با برنامه‌ریزی مناسب به عراق صادر کرد.

ایجاد بازارچه جدید مرزی می‌تواند علاوه افزایش مراودات تجاری، باعث افزایش درآمد مردم منطقه شده و محلی برای صادرات محصولات تولیدی استان باشد که این مهم نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی مسئولان است.

همچنین ظرفیت‌های مرزی می‌تواند بستری برای ورود گردشگران عراقی به خاک ایلام باشد و جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی استان منجر به کسب درآمد از صنعت گردشگری شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا