صنعت، معدن، تجارتصوت

عزم جدی شرط ارتقای ایمنی دریانوردی در خزر

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ایران گفت: حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در خزر و حفاظت از محیط زیست این دریاچه جزء با اراده جدی و همکاری نزدیک میان کشورهای منطقه و تفاهم در اعمال مقررات متحدالشکل تحقق نخواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هادی حق شناس در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در فراهم کردن محیط دریایی ایمن و سازگار با محیط زیست نقشی پیشگام و سازنده دارد از اینرو به کارگیری تمهیدات مواجهه با سوانح دریایی و لزوم تبلور عینی همکاری های منطقه ای از جمله مسائلی که در قالب تفاهم نامه های چند جانبه طی دو ساله گذشته مدنظر قرار گرفته و در همین زمینه نشست هایی به منظور تنظیم متن تفاهم نامه ها میان کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ایران ضمن اشاره به برگزاری چهارمین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر گفت: موضوع اصلی این نشست مذاکره بر سر بهره مندی از ظرفیت های حقوقی تعدادی از کنوانسیون های دریایی سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی هاست.

وی افزود: موضوع دیگر نشست مزبور مقوله ایمنی دریانوردی و بهسازی مکانیزم های تعامل در امور تجسس و نجات دریایی با لحاظ ویژگی های جغرافیایی و اقتضائات عملی خاص دریای خزر است.

حق شناس بیان داشت: چهارمین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر با حضور هیئت های نمایندگی کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان امروز و فردا در تهران برگزار می شود.

وی گفت: سومین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر طی خرداد ماه سال جاری به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی در تهران برگزار و در این نشست مقرر شد ادامه بررسی و دستور کارها در آذرماه سال جاری و به میزبانی ایران صورت گیرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون ۵۰ کنوانسیون بین المللی دریانوردی به تصویب رسیده است، افزود: این قوانین و کنوانسیون ها در دریای خزر و هر دریای شبیه به خزربه شرطی قابلیت اجرا دارد که در مراجع رسمی کشور های حاشیه خزر مصوب و متناسب با منافع این کشور ها باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا