بورسبورس اوراق

فشارعرضه‌ها، موتور رشد شاخص را خاموش کرد/ نقدینگی پارک شده، همچنان در انتظار

در معاملات امروز بورس تهران نماگرها به زحمت توانستد خود را در محدوده‌های مثبت حفظ کنند. این در حالی است که در ابتدای صبح نمادهای گروه بانکی معاملات نسبتا مثبت و پُرحجمی را آغاز کردند که تداوم عرضه‌ها در نماد «وتجارت» رنگ سبز این گروه را نیز به قرمز تبدیل کرد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه، بازهم انتظار برای انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها، مانع از تحرک و هیجان در بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در سومین روز معاملاتی هفته شاهد تداوم کمبود نقدینگی و عدم تمایل معامله‌گران به تحرک در گروه‌های بزرگ بودیم. از سویی دیگر خودرویی ها نیز که هفته را با اخبار مثبت آغاز کرده بودند نتوانستد در برابر فشابر عرضه ها به روند صعودی خود ادامه داده و سرانجام وارد محدوده های منفی شدند. به نظر می رسد با نزدیک شده به روزهای پایانی ماه، فعالان بورسی بازهم منتظر انتشار گزارش های ماهانه از عملکرد شرکت ها در کدال بوده و در نتیجه نقدینگی این گروه از معامله گران فعلا ره به بازار نمی یابد.

در این میان گروه‌های بزرگ و شاخص بازار اما همچنان به روند اصلاحی خود ادامه داده و افت قیمت را در اغلب نمادها تجربه می‌کنند. از این رو به نظر می‌رسد شاخص کل نیرویی برای صعود به قله‌های از دست رفته ندارد. از سویی دیگر انتظار می رفت در هفته جاری شاهد بهبود روند معاملات در دو گروه خودرو و بانک باشیم اما بی میلی بورس بازان به سهامداری بلند مدت در این دو گروه سبب شد تا رشد قیمتی قابل توجهی را در این دو گروه تجربه نکنیم.

به عقیده کارشناسان این روزها بازار از شدت عطش نقدینگی توان صعود نداشته و به سختی از پس عرضه‌ای سنگین بر می آید. در این بین شاید ارائه گزارش‌های مساعد ماهانه در ابتدای ماه آینده بتواند از جو سنگین معاملات کاسته و به بازار سمت و سوی صعودی دهد.

در گروه بانکی همانطور که گفته شد در ابتدای صبح شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید رد نماد «وتجارت» بودیم که این امر سبب ادامه روند صعودی قیمت ها در سایر نمادهای بانکی شد. اما این تقاضا تا میانه های بازار جای خود را با عرضه عوض کرد و در پایان امروز اغلب نمادهای این گروه در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. در مجموع گروه بانکی ها با دادوستد ۵۰۷ میلیون سهمی به ارزش ۸۰ میلیارد تومان تنها بازدهی مثبت ۱.۱ درصدی را ثبت کند. در این گروه «وبملت»، «وبصار» و «وپست» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

در گروه خودرویی نیز خبری از صفوف خرید دو روز گذشته نبود و نمادها از ابتدای بازار با افزایش عرضه کار خود را آغاز کردند. در این گروه نیز عدم تایید رسمی افزایش نرخ خودرو سهامداران را مجبور به شناسایی سود زود هنگام نموده است. همچنین آخرین اخبار در خصوص افزایش نرخ های ایران خودرو نیز حاکی از آن است که پیش‌فروش اخیر ایران‌خودرو قانونی بوده است. در این بین معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که ایران‌ خودرو برای پیش‌فروش اخیر خود از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داشته است. اما معاملات منفی امروز گروه خودرو بر هیجان منفی بازار افزود و سبب افزایش عرضه ها در ساعت پایانی شد. در مجموع این گروه شاهد بیش از ۳۶۹ میلیون سهم به ارزش ۵۴ میلیارد تومان بود که البته بازدهی منفی ۲.۷۳ درصدی را به همراه داشت.

اما تنها گروه یکدست سبز امروز ساختمانی‌ها بودند که معاملات پُرونقی را پشت سر گذاشتند. از این رو نمادهای این گروه با افزایش تقاضا تا پایان بازار روبرو بودند. از مهمترین دلایل اقبال بازار به این گروه افزایش وام مسکن انبوه‌سازان به ۱۱۰ میلیون تومان، تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه در برخی نماد‌های این گروه و اصلاح قیمتی بیش از حد اغلب نمادها است.

در بین بزرگان بازار اما گروه محصولات شیمیایی، فرآورده ای نفتی و فلزات اساسی نیز روز منفی را سپری کردند. در این بین عدم تغییر قیمت جهانی نفت و همچنین ادامه سکون قیمتی در گروه فلزات اساسی در بازارهای بین المللی، سبب بی رونقی بازار این محصولات در تالار حافظ شد.

آمار و ارقام بازار امروز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد کمبود نقدینگی و عدم تمایل بورس بازان به تحرک جدی در بازار، معاملات در گروه ها بدون هیجان خاصی پیگیری شد.  از این رو در در میان  ۳۸ صنعت حاضر در بورس، تنها ۱۵ صنعت بازدهی مثبت را ثبت کردند. در مجموع در معاملات امروز تالار شیشه ای شاخص کل با رشد ۲۴ واحدی (معادل ۰.۰۱درصد) بازهم از صعود به کانال ۱۶۷ هزار واحد جا ماند و در ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۹۱۵ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما به دلیل افت قیمتی در نمادهای خودرویی و بانکی مجبور به عقب نشینی شد و با  افت ۴۰ واحدی (معادل ۰.۱۵ درصد) به ارتفاع ۲۷ هزار و ۷۱۴واحد رسید.

ارزش معاملات رشدی را تجربه نکرد

در این بین امروز بیش از یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۹۷ میلیارد تومان در ۱۳۰ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.  گفتنی است این رقم نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرده است. به نظر می رسد دو عامل احتیاط فعالان نسبت به خرید سهام و همچنین عدم تمایل سهامداران به نقد کردن سبب شده تا ارزش معاملات رشد قابل قبولی را به ثبت نرساند.

ترین‌های بورسی

در بین گروه های صنعت گروه بانک، خودرو و فرآورده های نفتی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. در این بین رشد قیمتی در نمادهای «فارس»، «وتجارت»، و «رانفور» بیشترین نقش را در افزایش شاخص کل داشتند. این در حالی بود که دادوستدهای منفی در نمادهای «فملی»، «جم» و «رمپنا» از رشد بیشتر نماگر اصلی بازار جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در تلاش برای صعود با رشد ۱۹ واحدی (معادل ۱.۵ درصد) به رقم یک هزار و ۸۵۷ واحد رسید. در این بازار نیز مجموعا ۹۱۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۵۰ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۸۵میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. در بین نمادهای مطرح فرابورسی نیز «ذوب»، «مارون» و «کگهر» مجموعا ۲۰ واحد آیفکس را تقویت کردند.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا