بانک و بیمهطلا و ارز

سکه ۲۵۰ هزار تومان ریخت، منتظر کاهش قیمت کالاها باشید

بازار ایران در حال تطبیق خود با شرایط تازه ابلاغی از سوی بانک مرکزی برای مقابله با پولشویی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از خبرآنلاین، اخبار رسیده از بازارهای مهم کشور نشان می دهد محدودیت نقل و انتقالات سایه خود را بر سر اقتصاد ایران انداخته است و به نظر می رسد تا زمان وفق یافتن بازار با شرایط تازه راه چندانی باقی نمانده است.

 برخی صرافان در این خصوص به خبرانلاین گفتند اقدامات صورت گرفته بار روانی بازار را تحلیهد کرده است و به نظر می رسد روند کاهش قیمت ها تداوم یابد. در عین حال برخی فعالان مسکن نیز معتقدند تداوم این شرایط می تواند حتی به تخلیه حباب شکل گرفته در بازار مسکن نیز منجر شود چرا که تعادل بازار ارز و سکه همواره تعادل بازارهای جانبی نظیر مسکن را نیز در پی خواهد داشت.

امروز قیمت هر قطعه سکه در میانه روز به ۳ میلیون و ۷۵۰ و سپس به سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید تا رکورد کاهش ۲۵۰ هزار تومانی قیمت در یک روز شکسته شود.

آنها مجوز داشتند

در حالی که بحث بر سر مجوز داشتن یا نداشتن خودروسازان برای پیش فروش مطرح است معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که ایران‌ خودرو برای پیش‌فروش اخیر خود از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داشته است.

شهرام میرآخورلو در مورد پیش‌فروش اخیر ایران خودرو که در آن چهار محصول تندر پیکاپ با قیمت ۷۷ میلیون تومان، وانت آریسان با قیمت ۳۶ میلیون تومان، اس ۳۰ صندوقدار اتومات با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان و پارس اتومات با قیمت ۸۳ میلیون تومان به صورت تحویل فوری ۱۵ روزه پیش‌فروش شد، اظهار کرد: در مورد قیمت این خودروها زمان زیادی برای بررسی قیمت خودرو لازم است.

وی با بیان این‌که واردکنندگان یا سازندگان خودرو برای پیش‌فروش خودرو حتما باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مجوز بگیرند، گفته است: بنابراین ایران خودرو برای پیش‌فروش محصولات خود مجوز گرفته است و اگر مجوز نداشت، با آن برخورد می‌شد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: اگر خودرویی تعهد تحویل داشته باشد خودروساز اجازه ندارد تا مادامی که خودروی اولی را تحویل نداده، خودروی دیگری پیش‌فروش کند؛ بنابراین در مورد این چهار خودرو نیز ایران خودرو تعهد معوق ندارد و این خودروها در پیش‌فروش قبلی نبود.

قیمت‌ کالاهای غیراساسی طی ۳ ماه آینده کاهش می‌یابد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: راه حل همه مشکلات، وجود نرخ ثابت ارز است و تمام تلاشمان را می کنیم در بودجه ۹۸ ارز تک نرخی در همه کالاها تعیین کنیم و یکسان سازی نرخ ارز راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست با اعضای بسیج رسانه استان کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علی رغم سقوط دلار شاهد کاهش قیمت در کالاهای مصرفی مردم نیستیم؟ بیان کرد: قیمت ها با تغییر نرخ ارز تغییر کرد و اصلی ترین دلیل افزایش تورم، تغییر نرخ ارز بود. ضمن اینکه تاثیر قیمت ها چه افزایشی و چه کاهشی، سه نوع آنی، کوتاه مدت و بلندمدت است.

وی با اشاره به اینکه باید با کاهش نرخ ارز، تغییر قیمت به سمت پایین را شاهد باشیم، اضافه کرد: سیاست های نظارتی دولت درباره انطباق قیمت کالا با نرخ ارز وجود ندارد و در بحث کالاهای اساسی اصلا نظارت دولت وجود ندارد زیرا منابعی که بابت ارز مربوط به کالای اساسی در کشور می دهیم با قیمتی که مردم در بازار خرید می کنند، هیچ تناسبی با نرخ ارز تخصیص یافته برای واردات کالا به کشور ندارد.

پورابراهیمی گفت: دولت نتوانسته نظارت کند زیرا به عنوان مثال ارز ۴۲۰۰ تومانی برای روغن اختصاص داده شده که قیمت امسال با سال قبل تغییر پیدا نکند، اما شاهد افزایش قیمت بوده ایم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مسئله دیگر چسبندگی قیمت هاست که زمانی که بالا می روند، در پایین آمدن مقاومت نشان می دهند اما پیش بینی این است در صورت استمرار وضعیت ارزی کشور به مفهوم کاهش نرخ و رسیدن به ثبات نسبی، طی سه ماه آینده آغاز کاهش قیمت کالاهای غیراساسی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در کالاهای اساسی تخلف دولت محرز است، بیان کرد: در زمینه کنترل بازار دولت می تواند به سراغ روش های الکترونیک برود و ۲۵ مورد کالاهای اساسی را در فضای مجازی با قیمت مبنا و توزیع اعلام کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا