گردشگری

وزارت امور خارجه: شهروندان ایرانی از سفر به گرجستان خودداری کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه از شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند تا وزارت خارجه بتواند در یک سازوکار مشخص چرایی این مشکل و مصائبی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی ایجاد کرده را روشن کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «بهرام قاسمی» روز دوشنبه گفت: حمایت از حقوق ایرانیان در همه نقاط جهان را سیاست روشن و مشخص وزارت امور خارجه عنوان کرد و افزود:ما با حساسیت ویژه برخی مسایل که برای ایرانیان در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان اتفاق افتاد را در تهران و تفلیس دنبال می‌کنیم و در حال مذاکره هستیم و یک بار سفیرشان در این‌باره احضار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ممانعت پلیس فرودگاه گرجستان از ورود یک زن ایرانی و بازداشت وی به مدت بیش از ۲۰ ساعت و همچنین رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس‌ اظهار کرد: اخبار مربوط به این خانم را دیده‌ایم و با جدیت مساله را دنبال می‌کنیم و هم‌زمان سفارت‌مان ماموریت گرفته است که از نزدیک این مساله را دنبال کند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: ما در هفته‌ها و یکی دو ماه گذشته این اخبار را داشتیم که در مرزهای هوایی و زمینی این کشور تعدادی ایرانی دیپورت شدند. ما این رفتار دولت گرجستان را مورد انتقاد قرار می‌دهیم و مراتب ناراحتی ما به سفیرشان ابلاغ شد و برنامه‌هایی داریم که ظرف یکی دو روز آینده انجام می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به شهروندان ایرانی گفت: از هرگونه سفر به گرجستان در صورت عدم نیاز و اجبار خودداری کنند تا ایران بتواند در یک سازوکار مشخص چرایی این مشکل و مصائبی که دولت گرجستان برای اتباع ایرانی ایجاد کرده را روشن کند و آنها تکلیف این رفت و آمد ایرانیان را اعلام کنند.

وی در عین حال گفت: البته ما با گرجستان لغو رواید هستیم اما متاسفانه برخی ایرانیان توسط گروه‌های مافیایی که مجوز لازم را ندارند تحت عناوین خرید مسکن و بحث‌های توریستی به این کشور می‌روند و مدارک لازم را ندارند و بهانه‌ای را به دست نیروهای گرجستان می‌دهند، اما با همه این‌ها باعث نمی‌شود که نسبت به رفتار دولت گرجستان گلایه نکنیم.

قاسمی همچنین درباره راهپیمایی‌ جلیقه زردها در فرانسه و برخورد پلیس با معترضان گفت: جریان جلیقه‌زردها بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مندیم درباره این مسایل صحبت کنیم. ما علاقه داریم این کشورها یاد بگیرند در مسایل داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند.

وی ادامه داد: شاهد برخی خشونت‌های سنگین در هفته‌های گذشته در پاریس و برخی شهرهای دیگر فرانسه بودیم و تصاویری که منتشر شد نامطلوب بود و فکر می‌کنم باید دولت فرانسه تا حد بیشتری خویشتنداری کند و از برخورد خشن و اعمال زور با مردمی که خواسته‌هایی دارند و مسایلی را مطرح می کنند به عنوان کشوری که مهد دموکراسی است پرهیز کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم این مسایل با گفت‌وگو و به طور مسالمت‌آمیز حل شود و شاهد خشونت از جانب پلیس و نیروهای دیگر نباشیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که در ناآرامی‌های سال ۸۸ و بعد از آن کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه به ایران هشدار می‌دادند و سفیران ما را احضار می‌کردند، آیا ایران هم چنین رفتار متقابلی اکنون در رابطه با برخورد دولت و پلیس فرانسه نسبت به معترضان خواهد داشت؟ گفت: ما در تماس با این دولت‌ها هستیم و مواضع خود را اعلام می‌کنیم اما همواره منتقد رفتار برخی کشورهای اروپایی به خاطر استاندارد دوگانه آنها و استفاده ابزاری درباره مسایل سیاسی بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما به این شکل که در فرانسه حوادث در جریان است در کشور خود حوادثی نداشتیم اما برخی اظهارنظرها نباید توسط این کشورها در برخی مسایل ما انجام می‌شد و آنها را دخالت در مسایل داخلی خود می‌دانیم و امروز هم می‌گوییم در مسایل آنها دخالت نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: آنها باید بیاموزند که شرایط برای همه کشورها در نوسان و متغییر است و ممکن است این حوادث برای همه اتفاق بیفتد. ما توصیه می‌کنیم کشورها از هنجارهای بین‌المللی تبعیت کنند و ما به فرانسه توصیه می‌کنیم که مسایل خود را با هوشمندی و درایت و عدم استفاده از زور جلو ببرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره شکایت ایران درباره شبکه ایران اینترنشنال گفت: درباره شبکه‌ای که از یک گروه تروریست علنی و رسمی حمایت کرد و سران آنها در دانمارک زندگی می‌کنند شکایتی تنظیم و ارایه شد.
قاسمی یادآور شد: این پرونده هنوز مفتوح است و توسط سفارت‌مان در لندن شکایتی علیه این شبکه مطرح کردیم و دولت دانمارک پذیرفت، سران این گروه دچار خطا شدند و هم‌چنین در دادگاهی که مقر آن در لندن است شکایت‌مان دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت ایران اجازه نمی‌دهد گروه‌های تروریستی از فضای دیگر کشورها استفاده کنند و پشت برخی حمایت‌های جانبی که از آنها می‌شود، پنهان شوند و به منافع و مردم ایران حمله کنند.

منبع
عصر ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا